.

۱۳۹۱ دی ۱۶, شنبه

سخنگوی اتحادیه اروپا اظهارات جلیلی را تکذیب کرد

به گزارش صدای آمریکا، یک سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گفت هیچ تاریخی برای ادامه مذاکرات هسته ای قدرت های برزگ با رژیم ایران تعیین نشده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، مایکل مان روز جمعه در واکنش به اظهارات سهید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی که ماه ژانویه را زمان مذاکرات اعلام کرده، گفت، هنوز تاریخی برای مذاکره بعدی تعیین نشده است.
سعید جلیلی روز جمعه از برگزاری مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی با گروه پنج بعلاوه یک در ماه ژانویه، ماه جاری میلادی، خبر داده بود.
پنج بعلاوه یک در سال گذشته ميلادی سه دور از مذاکرات را با ديپلمات‌های جمهوری اسلامی برگزار کردند، اما اين مذاکرات تاکنون به نتيجه‌ای نرسيده است.

جمهوری اسلامی بر سر دو راهی
فردانیوز: یک پایگاه اینترنتی نزدیک به تیم آمریکایی حاضر در گروه 1+5 خبر داد که گروه 1+5 پیش از این پیشنهاد کرده بود که مذاکرات ایرن و این گروه روزهای 19 و 20 دسامبر 2012 (29 و 30 آذر 1391) برگزار شود اما جمهوری اسلامی به این پیشنهاد پاسخ نداده است.
پایگاه اینترنتی المانیتور که به وزارت خارجه آمریکا نزدیک است، این خبر را در روز سه شنبه 12 دی (اول ژانویه2012) منتشر کرد.
به گزارش سایت "ایران هسته‌ای"، المانیتور نوشته است که که هلگا اشمید معاون کاترین اشتون این پیشنهاد را در تاریخ 12 آذر (22 دسامبر) در یک گفت وگوی تلفنی به علی باقری ارائه کرده است.
دیپلمات ها در تهران ارائه این پیشنهاد را تایید می کنند اما عقیده دارند که این پیشنهاد به دلیل مشکلات مربوط به زمان بندی قابل پذیرش نبوده است.
یک کارشناس در این باره گفت: «از دید ما مسئله زمان و مکان خیلی مهم نیست. مهم محتوای مذاکرات است و اینکه ما با چه جیزی مواجهه خواهیم شد. آیا بناست همان راهبرد گذشته تکرار شود یا اینکه 1+5 به جمع بندی جدیدی رسیده است. این چیزی است که باید قبل از دور جدید مذاکرات روشن شود تا بتوان بر مبنای آن راهبرد مناسب را تنظیم کرد».
منابع و رسانه های غربی تا کنون پیام های متعدد و در عین حال مبهمی در این باره ارسال کرده اند که پیشنهاد جدیدی از سوی 1+5 به جمهوری اسلامی ارائه خواهد شد اما کارشناسان در تهران این پیام ها را چندان جدی نمی گیرند.
کارشناس یاد شده در این باره گفت: «واقعا این یک سوال مهم است که اگر رویکرد عوض شده و بناست پیشنهاد جدیدی به جمهوری اسلامی عرضه شود پس معنای این حجم از اقدامات خصمانه در قالب تحریم ها و غیر آن که روزانه علیه ما انجام می شود، چیست»؟

هیچ نظری موجود نیست: