.

۱۳۹۱ آذر ۴, شنبه

نوری مالکی: بارزانی بدون اجازه دولت نمی تواند به خارج سفر کند


 العربیه
نوری مالکی نخست وزیر عراق روز شنبه 24-11-2012 اعلام کرد ، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان از این پس بدون اجازه دولت نمی تواند سفر کند.

مالکی در گفت و گو با روزنامه "هولاتی" چاپ اقلیم کردستان گفته است مقامات کردستان از جمله رئیس این اقلیم از این پس تنها با اجازه دولت مرکزی می توانند به خارج سفر کنند.


این در حالی است که فرودگاه اربیل مرکز اقلیم کردستان از سالها پیش بدون دخالت دولت مرکزی اداره می شود.


اختلاف میان دولت عراق به رهبری نوری مالکی و مقامات اقلیم کردستان در پی نزاع بر سر نحوه اداره و کنترل برخی مناطق در این کشور از جمله شهر کرکوک ، دیاله و صلاح الدین شدت گرفته است.


نخست وزیر عراق در این گفت و گو اعلام کرد که کابینه دولت وی همواره در جلسات خود بر توافق نامه سال 2009 بین طرفین تاکید کرده است.


به گزارش رسانه های عراقی در پی میانجیگری اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق که به اربیل سفر کرده است ، مسعود بارزانی مراجعه به توافق نامه 2009 برای حل این اختلاف را پذیرفته است.


این در حالی است که برخی منابع در اقلیم کردستان عراق گزارش دادند که بارزانی با هماهنگی جلال طالبانی و دیگر گروه های عراقی در صدد برکناری نوری مالکی است.


از سوی دیگر مقتدی صدر رئیس "جریان الصدر " نوری مالکی و مسعود بارزانی را برای گفت و گوی مستقیم به شهر نجف دعوت کرده است.


برخی منابع خبری می گویند که مالکی پس از هماهنگی با ایران ، با استفاده از "نیروهای دجله " در پی کم کردن نفوذ نیروهای پیشمرگه در مناطق مورد مناقشه به منظور فشار بر مقامات اقلیم کردستان برای تغییر مواضع آنها نسبت به سوریه بوده است.


"نیروهای دجله" برای سرکوب مخالفان نوری مالکی توسط وی سازماندهی شده اند.

هیچ نظری موجود نیست: