.

۱۳۹۱ آذر ۵, یکشنبه

حماس: فلسطينی‌ها وامدار ايران نيستند؛ ايران در راه خدا کمک کرده است



چند روز پس از برقراری آتش بس ميان اسرائيل و حماس، سران اين جنبش فلسطينی حاکم بر باريکه غزه، با تأکيد بر ادامه دريافت سلاح و راکت های پيشترفته از ايران، به اسرائيل توصيه کرده اند حال که شليک راکت حتی به سوی تل آويو را تجربه کرده اند، پيش از حمله احتمالی به ايران، «بيشتر فکر کنند».

سران حماس همزمان با تاکيد کم سابقه بر دريافت سلاح از ايران، گفته اند که خود را وامدار ايران نمی دانند زيرا جمهوری اسلامی ايران «بدون هيچ شرط و يا پيش شرطی، کمک های نظامی و مالی خود را در راه خداوند، در اختيار تشکل های مسلح فلسطينی می گذارد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمود الزهار، عضو دفتر سياسی حماس و وزيرخارجه پيشين دولت حماس، شامگاه شنبه در يک سخنرانی در غزه گفت: «ايران هرگز برای دادن سلاح به فلسطينی ها شرطی قائل نشده است و فلسطينی ها وامدار ايران نيستند و ايران در راه خدا، اين کمک ها را کرده است و فلسطينی ها حقيقت را آشکارا می گويند».

محمود الزهار  از رهبران اسرائيل خواست پيش از آنکه بخواهند به ايران حمله کنند، در باره عواقب چنين اقدامی برای خود به خوبی تفکر و تعقل کنند، و گفت: «يهودی، حتماً دوبار قبل از حمله به ايران فکر خواهد کرد».

مسئله ارسال سلاح و جنگ افزار از سوی ايران برای گروه های مسلح فلسطينی زمانی آشکارتر شد که آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ايران، چند ماه پیش در يک سخنرانی گفت: «ايران در قضايای بحرين دخالت ندارد اما در هرچه که به مسائل فلسطينی ها مربوط می شود، انواع کمک ها و دخالت ها را کرده است، می کند و در آينده نيز ادامه خواهد داد».

در جريان بحران روزهای اخير ميان اسرائيل و فلسطينی ها، زمانی که نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل گفتند که انبار «راکت های ايرانی فجر- ۵» در غزه را با حملات هوايی منهدم کرده اند، علاالدين بروجردی رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی ايران با رد اين امر گفت: «مقاومت فلسطينی به سلاح ايرانی نيازی ندارد».

اما رامين مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه ايران در نشست خبری روز سه شنبه سی ام آبان/ بيستم نوامبر، ارسال سلاح از سوی ايران برای تشکل های مسلح فلسطينی را تکذيب نکرد و گفت: «از سران سازمان امنيت اسرائيل بپرسيد که سلاح ايرانی چگونه به غزه می رسد؟»

محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران ايران نيز چهارشنبه گذشته گفت که راکت های دوربردتر در غزه با انتقال فن آوری ايران به فلسطينی ها ساخته می شود.

برخی ناظران می گويند که تغيير رويه جدی ايران در افشای کمک های نظامی به فلسطينی ها احتمالاً برای مقابله با نفوذ فزاينده محور مصر- قطر- ترکيه در قضيه فلسطينی است، که خود را در بحران اخير بيشتر نشان داد.

در حالی که خالد مشعل رييس دفتر سياسی حماس با امير قطر، نخست وزير ترکيه و رييس جمهوری مصر در نشست چهار جانبه قاهره برای تنظيم توافق آتش بس شرکت کرده بود، ايران که سياست خارجی خود را در سی و چهار سال موجوديت اين حکومت به قضيه فلسطينی ها گره زده است، از اين معادلات کنار مانده بود.

برخی ناظران می گويند که ايران در يک تغيير راهبردی، تصميم به افشای کمک های نظامی خود به تشکل های مسلح کرد تا حملات با راکت های دوربردتری را که بويژه در روزهای گذشته به سوی تل آويو شليک شد، نتيجه قدرت خود به تصوير بکشد.

زمانی که خالد مشعل در يک نشست خبری در قاهره از مصر، قطر و ترکيه برای کمک به فلسطينی ها سپاسگزاری می کرد و نامی از ايران نبرده بود، تنها در پاسخ به پرسش يک خبرنگار خارجی، به کمک های ايران اشاره کرد و ضمن تاييد بروز اختلاف های جدی ميان حماس و ايران بر سر قضيه سوريه، گفت که کمک های ايران به حماس، با وجود اين اختلاف ها ادامه يافته است.

پس از او، زياد النخاله معاون دبيرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطين، که سازمانش ارتباط  قوی تری با ايران دارد، در رشته مصاحبه هايی در قاهره گفت: «از فشنگ تا موشکی که در غزه مورد استفاده نيروهای "مقاومت" است، همگی متعلق به ايران است».

سران حماس پس از موافقت با آتش بس با اسرائيل به طرزی فزاينده تر می گويند که آتش بس، آنان را از ادامه تلاش برای تسليح بازنخواهد داشت و هم به ساخت سلاح در غزه و هم به دريافت جنگ افزار از ايران ادامه خواهند داد.

همزمان به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، موسی ابومرزوق معاون خالد مشعل در مصاحبه ای شامگاه شنبه گفت: با وجود پذيرش آتش بس، حماس از تلاش برای تقويت توان نظامی خود در غزه باز نمی ايستد؛ هم به ساخت سلاح در محل ادامه می دهد و هم از هر عاملی که حاضر باشد کمک نظامی به فلسطينی ها بدهد، سلاح وارد غزه خواهد کرد.

علی لاريجانی رييس مجلس ايران در روزهای اخير چند بار تأکيد کرد که کمک های ايران در طول سالها به فلسطينی ها شامل کمک نظامی نيز بوده است.
آقای لاريجانی روز چهارشنبه در راهپيمايی نمايندگان مجلس برای همبستگی با فلسطينی ها در بحران اخير، و با حضور حافظ منافع مصر در ايران، گفت «با افتخار می گوييم حمايت مان از فلسطين، نظامی بود» و افزود «زمان، زمان ارسال سلاح به غزه است نه لابی گری».

محمد ابوترابی فرد نایب رييس مجلس ايران نيز روز يکشنبه گذشته گفت کسی نبايد ترديد داشته باشد که قدرت سلاح های ايران است که از غزه سر برآورده  است.

خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه پاسداران ايران هفته گذشته در گزارشی در باره انواع راکت های «فجر» آن را «سيلی سنگين ايران بر رژيم صهيونيستی» ناميد.

مسعود جزايری سخنگوی نيروهای مسلح ايران نيز در روزهای گذشته گفت: «همه جنگ افزاری که در اختيار مقاومت است، در اين عمليات رونمايی نشد».

نه تنها سياستمداران و برخی از فرماندهان نظامی ايران، بلکه روحانيون و برخی از مقامات ميان پايه و امامان جمعه در ايران در روزهای اخير از «سربرآوردن قدرت نظامی ايران در غزه» سخن گفتند؛ آيت الله محمد رضا ناصری امام جمعه يزد، در سخنانی که خبرگزاری فارس آن را نقل کرد، گفت: «يک بار ديگر قدرت ايران با ارسال تجهيزات نظامی به غزه در جنگ هشت روزه به رخ استکبار کشيده شد و استکبار را مبهوت کرد».

محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران شامگاه آدينه در تماس های تلفنی جداگانه با اسماعيل هنيه نخست وزير دولت حماس و نيز با رمضان عبدالله شلح دبيرکل جهاد اسلامی فلسطين، آنچه را که «پيروزی مقاومت» ناميد، به فلسطينی ها شادباش گفت.

در همين حال، ناظران به اين امر توجه کرده اند که احمدی نژاد و سران ايران تماس تلفنی با خالد مشعل رييس دفتر سياسی حماس نداشته اند. خالد مشعل در سال های اخير ارتباطات قوی تری با نخست وزير ترکيه و امير قطر برقرار کرده است.

در ايران وبسايت «عصر ايران» در روزهای اخير از تغيير رويه برخی ازمقامات ايران در افشای کمک نظامی ايران به تشکل های مسلح فلسطينی غزه انتقاد کرد و ابراز نگرانی کرد که اين امر دستمايه طرح شکايات جديدی عليه ايران در دادگاه های جهانی شود.

هیچ نظری موجود نیست: