.

۱۳۹۱ آذر ۵, یکشنبه

109 نفر بر اثر آتش سوزی در بنگلادش کشته شدند


 
  العربیه. حداقل 109 نفر تاکنون در یک آتش سوزی که یک کارخانه پوشاک را در 30 کیلومتری شمال داکا پایتخت بنگلادش فراگرفت ، جان خود را از دست دادند.

منابع خبری از کشته شدن 109 نفر در داکا پایتخت بنگلادش که اغلب آنها زن بودند بر اثر وقوع یک آتش سوزی در یک کارخانه پوشاک خبر دادند.

مقامات دولتی می گویند " این بدترین حادثه آتش سوزی است که تا به حال در صنعت پوشاک بنگلادش به وقوع پیوسته است.

شاهدان عینی اعلام کردند کارگران از "جان گذشته" از بیم آتش سوزی خود را از طبقات بالایی به پایین پرتاب می کردند.

آتش نشانان تا ساعتها برای خاموش کردن آتش که در ساعت های پایانی شنبه به وقوع پیوست ، تلاش کردند. گفته شده است که آتش سوزی در طبقه هم کف کارخانه 9 طبقه ای "طرزین" به وقوع پیوست.

بازماندگان حادثه گفتند کارکنان که اغلب زن بودند دست پاچه شده و سعی کردند راه برای دور شدن از آتش پیدا کنند. این کارخانه برای چند مارک بین المللی مانند فروشگاه های زنجیره ای C&A اروپا وشرکت Li & Fung هنگ کنگ پوشاک تولید می کند.

یک شاهد عینی به نام ربیع الاسلام که از نزدیک این حادثه را دیده بود به خبرگزاری فرانسه گفته است که:" من بوی دود را حس کردم و تلاش کردم از راه پله به پایین فرار کنم اما اه پله نیز آتش گرفته بود و دود سیاهی آنجا را فرا گرفته بود."

ربیع الاسلام از معدود کارگرانی است که از این حادثه جان سالم به در برده است.

کارگر دیگری نیز می گوید او به کمک یکی از همکارانش هواکش ساختمان را شکسته و به سقف یک سایبان در نزدیکی کارخانه پرید. او که فقط دستش در این حادثه شکست شده است از نجات یافتن از آتش سوزی اظهار شادمانی کرد.

بنگلادش به دلیل برخورداری از نیروی کار ارزان به یکی از مراکز جهانی تولید پوشاک برای مارک های معروف وعامه پسند تبدیل شده است.

اغلب محصولات پوشاک تولید شده در بنگلادش به بازارهای غربی صادر می شود اما شرایط کار در چنین کارخانه هایی ابتدایی است و ایمنی آن پایین است.

یوسف هارون فرماندار منطقه داکا اعلام کرد تعداد قربانیان 109 نفر است که شامل کارگرانی است که از طبقات بالا به پایین پریده وجان خود را از دست دادند.

او گفت ما اجساد را در مدرسه ای که در همسایگی کارخانه قرار دارد روی زمین قرار داده و تحویل بستگان آنها دادیم. اما بعضی از آنها دچار سوختگی شدیدی شده اند و شناسایی آنها مشکل است.

مدیر آتش نشانی سرگرد محبوب می گوید بسیاری از قربانیان به علت خفگی که فوت کرده اند. آتش سوزی در طبقه اول و در انبار کار خانه شروع شد و راه کارگران را که در شیفت شب کار می کردند ، مسدود کرده بود.

او می گویید که کارخانه سه راه اضطراری دارد ولی چون آتش سوزی در طبقه هم کف به وقوع پیوست کارگران نتوانستند خود را به این راه ها برسانند.

مدیرکل "مرکز همبستگی کارگران بنگلادش" می گوید این مرگبارترین آتش سوزی است که در صنعت پوشاک کشور اتفاق افتاده است.

وزیر ارتباطات این کشور نیز از محل حادثه دیدن کرده و دستور داده است در این زمینه تحقیق شود تا علت آتش سوزی مشخص شود.

دلور حسین مالک کارخانه "طرزین" در تماس تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت علت آتش سوزی هنوز معلوم نیست. اما او گزارش هایی را که در مورد ناایمنی در کارخانه منتشر شده بود را رد کرد.

او افزود:" این ضربه بزرگی است که کارگران و کارخانه متحمل شدند. این اولین بار است که آتش سوزی در یکی از 9 کارخانه من اتفاق افتاده است."

دلور حسین تاکید کرد که کارخانه وی برای برای C&A و Li & Fung پوشاک تولید می کند.

هیچ نظری موجود نیست: