.

۱۳۹۱ آذر ۵, یکشنبه

خطیب: ورود شورای ملی کردها به ائتلاف مخالفان شرط اول گفت وگو با آنهاست


معاذ خطیب رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوری،

العربیه
معاذ خطیب رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوری، روز شنبه 24-11-2012 اعلام کرد تازمانی که کردهای سوریه وارد ائتلاف بزرگ مخالفان نشوند درباره مطالبات آنها مبنی بر حقوق کردها در قانون اساسی گفت و گو نخواهیم کرد".

وی افزود:" هدف اصلی ائتلاف بزرگ نیروهای مخالف سوریه که تحت نظارت کشورهای ترکیه و قطر تاسیس شد سرنگونی رژیم اسد است و در حال حاضر نمی تواند به مطالبات شورای ملی کردهای کردستان سوریه پاسخ دهد".


معاذ خطیب ورود کردهای سوریه به ائتلاف مخالفان را به عنوان پیش شرط قبول گفت وگو و بحث در مورد مطالب آنها دانست.


رهبر ائتلاف مخالفان رژیم اسد در مصاحبه ای با "کردیه نیوز" گفت:" مطالبات کردهای سوریه در مورد قانون اساسی آینده این کشور به مرحله پس از انتخابات آزاد پارلمانی در سوریه موکول می شود چون ائتلاف نیروهای مخالفان نمی تواند خارج ازمحدوده اختیارات خود عمل کند."


وی افزود:" تصمیم گیری در مورد چنین مطالبی باید با اراده مردم سوریه و از طریق پارلمان صورت گیرد".


شورای ملی کردهای سوریه برای پیوستن به ائتلاف اپوزیسیون مخالف بشار اسد چهار پیشرط را به عنوان مهمترین خواسته های ملت کرد مطرح کرده است.


این خواسته ها عبارتند از 1: به رسمیت شناختن ملت کرد واعتراف رسمی به حقوق قومی آنها در قانون اساسی واینکه ملت کرد در سرزمینشان کردستان زندگی می کنند. 2: قبول نمایندگی کردها در ائتلاف مخالفان برمبنای جمعیت 15 درصدی آنان در سوریه. 3: نام آینده سوریه تنها جمهوری سوریه و نه دولت حمهوری عربی سوریه. 4: از آنجا که کردها دومین قومیت سوریه بعد از عربها هستند معاون رئیس ائتلاف مخالفان باید از میان کردها باشد.


معاذ خطیب در باره این خواسته ها گفت: این مطالبات از عهده اختیارات و تصمیم گیرهای ائتلاف خارج است همچنین تعیین نسبت نمایندگی اقلیت ها یا قومیت ها در سوریه و نامگذاری کشور از وظائف پارلمان آینده، کشور است که با انتخاباتی آزاد همه مردم سوریه را نمایندگی خواهد کرد. هدف اصلی ائتلاف سرنگونی رژیم اسد است واین امور را در مرحله بعد از تغییر رژیم حل و فصل خواهیم کرد".


اما در باره اینکه معاون رئیس ائتلاف مخالفان کرد باشد این خواسته برحقی است و من قبل از شما آن را پیشنهاد کردم و از وجود یک کرد در مقام معاونت ائتلاف استقبال می کنیم."


براساس گزارش سایت کردیه نیوز امروز یکشنبه یا فردا قرار است نیروهای ائتلاف پاسخ نهایی قالب را به صورت نامه ای به مجلس ملی کردستان بفرستد.


گفتنی است که در ائتلاف مخالفان سوریه علاوه بر سه کرسی که به شورای ملی کردهای سوریه اختصاص داده شده، سه شخصیت برجسته دیگر کرد عبارتند از عبد الباسط سیدا از شورای ملی سوریه، محمد خضر از گروه جنبش جوانان و یحیی الکردی تاجر میلیاردر نیز در ائتلاف مخالفان حضور دارند.

هیچ نظری موجود نیست: