.

۱۳۹۱ آذر ۸, چهارشنبه

اعتراض افغان‌ها به اعدام 13 نوجوان افغان در ایران


شهرزادنیوز:بنا بر گزارش "رادیو کوچه"، روز بیست و پنجم اوت 2012 سیزده شهروند افغان از ولسوالی- شهرستان «کوهسان» در ولایت هرات به صورت قاچاق از مرز اسلام قلعه عبور کرده و به ایران می‌آیند. خانواده‌های این افراد که روز شنبه هفدهم نوامبر در برابر ولایت -استان داری- هرات تجمع کرده بودند، اظهار می‌کنند که آنان ساعتی بعد از عبور در مرز دستگیر و توسط مرزبان‌های ایرانی تیر باران شده‌اند. آن‌ها می‌گویند مستنداتی در دست دارند و توانسته‌اند با کسانی که در «بهشت زهرا»‌ی شهرستان تایباد در خراستان رضوی کشته‌شد‌گان را دفن کرده‌اند، صحبت کنند.
راوانیوز نیز ضمن اعلام این خبر و گردهمایی بستگان این سیزده نفر، می نویسد تجمع کنندگان از مقامات دولتی خواسته اند که اجساد این قربانیان از ایران به افغانستان منتقل شود.
"گل خان" به نمایندگی از سوی خانواده‌های قربانیان اظهار داشت: این جوان ها که به قصد پیدا کردن کار به ایران رفته بودند، نه در کار قاچاق مواد مخدر بودند و نه مسلح. گل خان از مقامات دولتی و سازمان‌های بین‌المللی خواست به پرونده قتل این 13 نوجوان افغان رسیدگی کنند.
وی همچنین از مجلس افغانستان انتقاد کرد و گفت: "اگر رئیس جمهور کرزای نمی‌تواند از ملت افغان حمایت کند، پس باید کشور را بین همسایگان تقسیم کند تا از کشته شدن افراد بیگناه جلوگیری شود. اشتباه ما این بود که به کرزای و این نمایندگان رأی دادیم."
او هم‌چنین به دولت هشدار داد که اگر به خواست آن‌ها رسیدگی نکند، اقدام به بمب‌گذاری انتحاری خواهند کرد.
در این میان تعدادی از بستگان نزدیک قربانیان گفته اند که چندین بیانیه از سوی وزیر امور خارجه، استاندار و شورای استانداری برای تحویل دادن اجساد فرستاده شده است، اما کنسولگری ایران درخواست آن‌ها را نپذیرفته است.
آن‌ها تهدید کردند که کنسولگری ایران را آتش خواهند زد و مانع ورود ایرانی‌ها به افغانستان خواهند شد.
محی‌الدین نوری، سخنگوی استانداری، گفت برای سهولت انتقال قانونی اجساد از ایران به افغانستان با مقامات ایرانی تماس خواهند گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: