.

۱۳۹۱ آذر ۵, یکشنبه

رییس مجلس ایران با نخست وزیر ترکیه دیدار کرد

 علی لاريجانی،‌ رییس مجلس ایران  طی سفر به ترکيه با رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه و جميل چيچک رئيس پارلمان اين کشور ديدار کرده است.

به گزارش روزنامه حريت ترکيه، رجب طيب اردوغان بلافاصله بعد از ديدار با علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی ايران در بعداز ظهر روز شنبه، ۴ آذرماه، احمد معاذ الخطيب رهبر ائتلاف مخالفان سوريه را به حضور پذيرفته است.

 اين گزارش می نويسد که ديدار لاريجانی با اردوغان پشت درهای بسته دو ساعت طول کشيد و هنوز جزئيات مذاکرات منتشر نشده است، اما اردوغان بلافاصله بعد از اتمام اين ديدار، با رهبر ائتلاف مخالفان سوريه، احمد معاذ الخطيب که به اين کشور سفر کرده، ديدار کرد.

لاريجانی سپس با رئيس مجلس ترکيه ديدار کرد و بعد از اين ديدار ترکيه را به مقصد تهران ترک کرد.


به گزارش خبرگزاری مجلس ايران، خانه ملت، آقای لاريجانی درباره موضوع مذاکرات با ترکيه در فرودگاه استانبول گفت که در اين سفر درباره حوادث مهم منطقه‌ای که در منطقه رخ داده و در حال وقوع است، به‌خصوص پيروزی مقاومت اسلامی در غزه و تحولات سوريه تاکنون ديدارهايی را با مسئولان کشور سوريه و لبنان داشته‌ام و قرار است درباره اين موضوعات با مسئولان کشور ترکيه نيز گفت‌وگو کنم.


سفر دو روزه آقای لاريجانی به سوريه، لبنان و ترکيه، عصر روز شنبه به پايان رسيد.


روزنامه حريت همچنين می نويسد که وی در گفتکو با روزنامه نگاران در فرودگاه، درباره درخواست ترکيه برای استقرار پاتريوتها در مرز اين کشور با سوريه نيز واکنش نشان داده و گفت که «سود هر سلاحی که ناتو و غرب به منطقه وارد کند، نصيب خود آنها خواهد شد و تنها زيان آن به کشورهای مسلمان منطقه خواهد ماند».


وی گفت که مشکل سوريه تنها از جانب تروريستهايی است که از خارج سلاح به اين کشور وارد می کنند و بحران سوريه تنها با مذاکرات قابل حل است.


ترکيه اخيرا از ائتلاف نظامی پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، خواسته است که از بيم سرايت جنگ داخلی سوريه به مرزهای خود، موشک‌های زمين به هوای پاتريوت را در مرزهايش با اين کشورمستقر کند. ناتو گفته است که درحال بررسی اين درخواست ترکيه است.


ايران، سوريه و روسيه درباره درخواست ترکيه از ناتو برای استقرار موشک‌های پاتريوت در مرز اين کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری رسمی ترکيه، آناتولی، احمد داوود اوغلو وزير خارجه ترکيه روز جمعه طی نشست خبری مشترک با آقای الخطيب گفت که ترکيه با سوريه بيش از ۹۱۰ کيلومتر مرز مشترک دارد و سپر دفاعی پاتريوت جزو سلاحهای دفاعی است و نبايد هيچ نگرانی در کشورهای منطقه ايجاد کند.


بگفته وی، موشکهای پاتريوت تنها برای امنيت ترکيه در نظر گرفته شده است.


خبرگزاری آناتولی ترکيه می نويسد که ناتو طی سالهای ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ نيز موشکهای پاتريوت را در ترکيه مستقر کرد، اما هيچ استفاده ای از اين موشکها به عمل نيامد. آمريکا در سال ۱۹۹۱ در واکنش به حمله عراق به کويت و اشغال اين کشور، عراق را مورد حمله قرار داد.


داوود اوغلو می گويد که مسائل تکنيکی استقرار اين سپر ضد موشکی با ناتو حل شده است و مشکلی برای وارد کردن و نصب آنها وجود ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: