.

۱۳۹۱ آذر ۵, یکشنبه

رییس مجلس خبرگان: اتحاد میان اصولگرایان در انتخابات شدنی نیست

آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری، به اصولگرایان جمهوری اسلامی توصیه کرده است که در انتخابات آینده ریاست جمهوری، به دنبال ائتلاف باشند.

آیت الله مهدوی کنی در گفت و گو با نشریه «شما»، ارگان حزب موئتلفه اسلامی، که خبرگزاری فارس روز پنجم آذرماه آن را بازتاب داده، گفته است: «توصیه من به اصولگرایان همیشه به ائتلاف است. همیشه دعوت به ائتلاف می‌کنم چون اتحاد امر شدنی نیست بلکه همه باید با هم باشند و گاهی ائتلاف در نهایت به یک نفر می‌رسد و گاهی بیشتر اما مهم این است که با هم جنگ نکنند و تخاصم نورزند.»


به گفته رییس مجلس خبرگان رهبری، «بحث‌های درون گروهی مانعی ندارد ولی هنوز زود است بحث علنی و رسانه‌ای شود و باید با هم بنشینند و مذاکره کنند تا به نتیجه برسند. همه باید با هم باشیم و خیر یکدیگر را بخواهیم. برخی کدورت‌ها نباید موجب شود ما بهانه‌ای برای جدایی پیدا کنیم و از هم دور شویم.»


انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری ایران قرار است روز ۲۴ خردادماه سال آینده برگزار شود و به گفته حسنعلی نوری، مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور، ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، فروردین ماه سال آینده،
آغاز خواهد شد.

با این حال چند ماه مانده به زمان ثبت نام انتخابات بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های انتخاباتی از سوی فعالان سیاسی جناح‌های مختلف، ‌مطرح می‌شود.


در همین حال، روز اول آذرماه، سرانجام پس از مدت‌ها، طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از کمیسیون شوراها به صحن علنی مجلس شورای اسلامی آمد، ‌اما اختلاف نظر نمایندگان مجلس بر سر کلیات این طرح و تذکرهای پی در پی آنان باعث شد تا مجلس شورای اسلامی نتواند تا پایان وقت درباره کلیات این طرح به نتیجه برسد و ادامه رسیدگی به آن به جلسات آتی موکول شد.


براساس این طرح، شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افزایش می‌یابد و تغییراتی در نحوه اجرای انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌گیرد از جمله آنکه براساس این طرح، «وزارت کشور» همچنان «مجری انتخابات» خواهد بود اما «شورایی متشکل از سه قوه» در «سطح بالاتری از وزارت کشور» قرار گرفته و در «جریان اجرای انتخابات قرار می‌گیرد.»


دولت و شورای نگهبان پیش از این مخالفت خود را با اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، شش ماه پیش از برگزاری انتخابات آتی
اعلام کرده اند.

با این حال، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و دیگر اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی به بررسی و تصویب این طرح اصرار دارند.


حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رئیسه مجلس، روز یکشنبه، ۵ آذرماه، در گفت و گو با وب سایت «تابناک» اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که ۲۷ سال از زمان تصویب آن می‌گذرد را امری ضروری خواند و گفت: «این قانون انتخابات باید تعریف مشخص و متناسبی با جایگاه ریاست جمهوری ارائه کند.»

هیچ نظری موجود نیست: