.

۱۳۹۱ دی ۲۷, چهارشنبه

ساختمان جدید پارلمان عراق بر روی بقایای مسجد بزرگ صدام برپا می شود

بقایای مسجد بزرگ صدام

موفقیت یک شرکت معماری بریتانیایی در مسابقه ساخت پارلمان جدید عراق به قیمت یک میلیارد دلار، بحث برانگیز شده به ویژه آن که زها حدید معمار عراقی که معروفیت جهانی دارد با وجود ارائه پیشنهادی رقابت طلبانه، از این مسابقه کنار گذاشته شد. بحث بر انگیزتر این که ساختمان جدید پارلمان عراق قرار است بر روی رابه های مسجد بزرگ صدام حسین در منطقه المثتی در شمال بغداد برپا شود.
زها حدید معمار عراقی الاصل ۶۲ ساله ای است که پدرش در سال ۱۹۵۰ عضو حزب دموکرات بود. او در مسابقه رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

پارلمان عراق خبر روزنامه اماراتی الاتحاد را که از موفقیت این زن معمار عراقی در مسابقه سخن گفته بود، تکذیب کرد.

سایت بریتانیایی ''دی بی'' که ویژه فعالیت های معماری است، از موفقیت شرکتی مستقر در لندن در مسابقه ساخت مقر جدید پارلمان عراق خبر داد. این شرکت هزینه ساخت این ساختمان را یک میلیارد دلار آمریکا برآورد کرده است.

این سایت خاطرنشان کرده است که ۱۰۰ شرکت معماری از آغاز سال ۲۰۱۱ با ارائه طرح های خود، در مسابقه ساخت ساختمان جدید پارلمان عراق، شرکت کردند. مقام های عراقی هم برای جلوگیری از فساد اداری، این موضوع را به صورت محرمانه پی گیری کردند.

این گزارش افزود شرکتی به نام ''اسمبلیج'' که مقر آن در لندن پایتخت بریتانیا است و قدمتی ۱۰ ساله دارد، هم طرح ارائه شده اش مورد پذیرش قرار گرفت و هم قیمتی که ارائه داده است. مدیر این شرکت می گوید: ''این مایه افتخار من است. ما بسیار خشنود هستیم که عراق و عراقی ها ساختمان های مدرن و شیک را برای آینده معماری خود برگزیده اند.''

به نوشته روزنامه ''گاردین'' قرار است این پروژه در زمینی به مساحت ۵۲ هکتار در نزدیکی فرودگاه ''المهنا'' ساخته شود، جایی که صدام حسین در حال ساخت مسجد بزرگ خود بود.

با متوقف شدن پروژه صدام در ۱۰ سال پیش و تبدیل شدن آن به پایگاهی نظامی برای نیروهای آمریکایی، هر آنچه از این پروژه مانده است، ۴۵ متر ستون های بتونی است، به علاوه مقادیری پی های ساختمانی که مهندسان ساختمان جدید از آن استفاده خواهند کرد.

اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق سنگ بنای ساختمان جدید پارلمان را وضع کرده و در این مراسم خواستار وحدت عراقی ها و دوری جستن آن ها از اختلاف های فرقه ای، نژادی، زبانی و حزبی شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: