.

۱۳۹۱ دی ۲۷, چهارشنبه

نامزد وزارت دفاع آمریکا می گوید همه گزینه ها از جمله نظامی علیه ایران مطرح است

 
العربیه:دولت آمریکا به روشی غیر مستقیم از سیاست های خود درباره ایران در چها سال آینده در سایه ریاست جمهوری باراک اوباما و وزیر دفاع آینده چاک هیگل پرده برداشت. چاک شومر عضو مجلس سنای آمریکا اعلام کرد که به مدت یک ساعت و نیم با هیگل که نامزد وزارت دفاع است گفت و گو کرده و در این دیدار هیگل تاکید کرده که باید تمام گزینه ها برای مقابله با ایران مطرح باشد.

در بیانیه نوشتاری که سناتور شومر منتشر کرد، وعده هیگل ذکر شده که ''هر اقدام لازم را برای مقابله با دستیابی ایران به سلاح اتمی به کار خواهد بست از جمله استفاده از گزینه نظامی.''

تصریحی نادر

این تصریح از سوی دولت اوباما درباره استفاده از توان نظامی علیه ایران بسیار نادر و کم سابقه است. با وجود این که چنین سخنی از زبان رئیس جمهوری یا سخنگوی او جاری نشده است اما می توان آن را دورنمای سیاست های آمریکا در قبال ایران در چهار سال آینده دانست. در بیانیه شومر آمده است که وزارت دفاع آمریکا، نامزد وزارت دفاع را در جریان طرح های خود در صورت اقدام احتمالی نظامی علیه ایران قرار داده است و این بدان معنی است که آمریکایی ها، طرح هایی مفصل درباره حمله احتمالی به ایران تهیه کرده اند.
پروژه اتمی ایران یکی از موضوعات مورد اختلاف میات دولت کنونی آمریکا و جمهوری خواهان و حتی برخی دموکرات ها بود. این موضوع تنشی هم میان آمریکا و اسرائیل تشکیل داد. باراک اوباما مارس ۲۰۱۲ در کنفرانس ایپک، لابی طرفدار اسرائیل، گفت که او مخالف سیاست ''کنار آمدن'' با ایران است بلکه ''سیاست منع دستیابی ایران به سلاح اتمی را در پیش می گیرم و در دوره ریاست جمهوری ام بارها تاکید کردم که در حمایت از منافع آمریکا، در استفاده از زور تردید نخواهم کرد.''

بخشی از اختلاف با رئیس جمهور آمریکا بر سر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی نبود بلکه منتقدان خواستار آن بودند که از امکان دستیابی ایران به سلاح اتمی نیز جلوگیری شود؛ مساله ای که میت رامنی نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا بر آن تاکید داشت.

اما اختلاف میان دولت نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و دولت اوباما بر سر این است که نتانیاهو بارها تاکید کرده است که اسرائیل از خود دفاع خواهد کرد و ممکن است برای نابود کردن برنامه اتمی ایران، دست به حمله ای یک جانبه بزند. اما تهدیدهای اسرائیلی در حد تهدید باقی ماند و برای آمریکایی ها و دیگران این نکته ثبت شد که حمله نظامی به ایران پروژه ای بزرگ و بیش از توان اسرائیلی ها خواهد بود؛ در حالی که کشاندن آمریکا به جنگ از سوی اسرائیل پذیرفتنی نیست، هیچ طرفی غیر از ایالات متحده هم نمی تواند دست به اقدام نظامی علیه ایران بزند.

تایید هیگل

سخنان سناتور شومر در این خصوص، روشن ترین بازتاب دهنده سیاست های آمریکا در چهار سال آینده درباره ایران خواهد بود به ویژه آن که او درباره نامزدی چاک هیگل به سمت وزارت دفاع آمریکا به دلیل مواضع پیشین او در خصوص اعمال تحریم های یک جانبه علیه ایران، ابراز تردید کرده بود. این بار شومر، که برجسته ترین عضو یهودی مجلس سنای آمریکا است اعلام کرد که با نامزدی چاک هیگل برای پست وزارت دفاع موافق است و افزود که هیگل با مذاکره میان واشینگتن و دو گروه حماس و حزب الله هم مخالف است و به اوباما پیشنهاد خواهد کرد در صورت ادامه مخالفت های ترکیه با اسرائیل، آمریکا از مشارکت در مانورهای ناتو امتناع کند.

هیچ نظری موجود نیست: