.

۱۳۹۱ دی ۲۰, چهارشنبه

لوموند: خاورمیانه جدید بدون دیکتاتورهای خونریز

به گزارش رادیو فرانسه، سخنرانی اخیر بشار اسد، یکی از موضوعات اصلی روزنامه های فرانسه بوده است.
روزنامه فیگارو در گزارشی موقعیت کنونی بشار اسد را با وضعیت برخی از دیکتاتورهای سرنگون شده، مثل صدام حسین و معمر قذافی، در اواخر حکومت آنها مقایسه و اشاره کرده که بشار اسد هم از قاعده ای که این دیکتاتورها را سرنگون کرد مستثنی نیست.
فیگارو یادآوری می کند که اظهارات بشار اسد ده روز پس از سفر اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه انجام گرفته است و این اظهارات نشان می دهد که هیچ توافقی با این دیپلمات کهنه کار الجزایری که قصد دارد از طرق مذاکره بحران سوریه را به پایان برساند، صورت نگرفته است.
روزنامه لیبراسیون نیز، تیتر و عکس صفحه اصلی خود را به سخنرانی بشار اسد اختصاص داده است.
این روزنامه نوشته که بشار اسد بعد از هفت ماه لب به سخن گشود اما او همچنان کر است. زیرا به نظر این روزنامه بشار اسد در سخنرانی خود هرگونه راه حل دیپلماتیک را رد کرده است.
لیبراسیون همچنین سرمقاله خود را نیز به این موضوع اختصاص داده و در آن بار دیگر به نقش چین و روسیه در خونریزی های سوریه اشاره شده است.
سرمقاله نویس لیبراسیون نوشته که چین و روسیه در وخامت اوضاع سوریه که میزان کشته شدگانش به 60 هزار نفر رسیده نقش دارند. این روزنامه تأکید می کند که روسیه و چین نه تنها در وخیم شدن اوضاع سوریه نقش دارند، بلکه مستقیا مسؤول نیروهای جهادی در این کشور آشوب زده نیز هستند.
لیبراسیون این سیاست را یک سیاست کور توصیف می کند و می نویسد که جنگ داخلی سوریه را ممکن است به جنگی منطقه ای تبدیل کند.
لوموند، روزنامه چاپ عصر فرانسه نیز گفتگویی را با یکی از استادان انستیتو مطالعات علوم سیاسی پاریس به نام ژان پی یر فیلیو، که متخصص مسائل سوریه است منتشر کرده است.
این استاد علوم سیاسی که به تازگی کتابی را با نام «خاورمیانه جدید» در فرانسه منتشر کرده در گفتگو با لوموند می گوید که قدرتنمایی بشار اسد در دمشق بیشتر خطاب به دوستانش بود تا دشمنانش.
وی تأکید می کند که باید در برابر بشار اسد، از نیروهای اپوزیسیون سوریه حمایت و به آنها کمک کرد.
این استاد دانشگاه در پایان می گوید که انقلاب سوریه آینده خاورمیانه را تغییر می دهد.

هیچ نظری موجود نیست: