.

۱۳۹۱ دی ۱۸, دوشنبه

سوریه؛ تمام سرمایه گذاریهای رژیم تهران به باد رفت

شفاف نیوز: مجله آمریکایی فارین پالیسی در گزارشی به تاثیرات منفی ناآرامی های 22 ماهه سوریه بر سرمایه گذاری های اقتصادی ایران در این کشور پرداخت.
در گزارش این مجله آمریکایی آمده است: گزارش های نهادهای آمریکایی نشان می دهد با آغاز بحران و ناآرامی 22 ماهه در سوریه، سرمایه گذاری های اقتصادی کلان ایران در این کشور با ضربات شدیدی روبه رو شدند. ایران برای سال ها، سرمایه گذاری های اقتصادی گسترده ای را در سوریه انجام داد و این حجم از سرمایه گذاری ها در سال های منتهی به آغاز اعتراضات علیه رئیس جمهور بشار اسد در مارس 2011 به اوج رسید.
همکاری های اقتصادی ایران و سوریه فراتر از این هم رفته بود. تنها چند ماه قبل از آغاز ناآرامی ها در سوریه؛ وزیران نفت ایران، عراق و سوریه ، توافقنامه راه اندازی خط لوله گاز مشترک میان سه کشور به ارزش 10 میلیارد دلار را امضا کردند.
این مجله افزود: با این حال، تحریم های جدید علیه سوریه باعث شد تا شماری از توافقنامه های اقتصادی گذشته میان ایران و سوریه ، به حالت تعلیق درآیند و این موضوع فشارهای غیرمستقیمی را متوجه تهران کرد.
همچنین لیره واحد پول سوریه نیز 25 درصد از قدرت خرید خود را از دست داده است و افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی در سوریه به 37 درصد رسید.
با وجود اینکه مقامات ایرانی بارها گفته بودند که مشکلات امنیتی در سوریه، همکاری های اقتصادی میان دو کشور را تحت تاثیر قرار نمی دهد اما سقوط ارزش ریال، واحد پول ایران و کمبود دلار، روابط اقتصادی و بازرگانی دو طرف را به شدت دستخوش تغییرات قرار داده است.
در نتیجه این اعمال فشارها، تهران و دمشق در دسامبر 2011 توافقنامه بازرگانی آزاد میان دو طرف، امضا کردند اما در شرایط فعلی، این توافقنامه را می توان سمبلیک توصیف کرد.
همچنین سوریه به تازگی تصمیم گرفت عوارض صادرات کالاهای این کشور به ایران را به میزان 60 درصد کاهش دهد. هدف از این اقدام تقویت بازرگانی و دادو ستد میان دو کشور بود.
فایرن پالیسی اضافه می کند: توافقنامه های مالی اخیر میان دو کشور مفید هستند اما فایده بیشتر آنها متوجه سوریه است که می تواند بازار جدیدی را برای کالاها و تولیدات خود باز کند و درآمدهایش را افزایش دهد.

هیچ نظری موجود نیست: