.

۱۳۹۳ شهریور ۱۷, دوشنبه

موافقت اتحادیه عرب با اقدام مشترک علیه ''دولت اسلامی''


وزیران امور خارجه اتحادیه عرب توافق کردند تا همه اقدام‌های لازم را برای مقابله با مجاهدین دولت اسلامی انجام دهند. این توافق شامل همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای خواهد بود اما متضمن اقدام نظامی نیست.

نشست کشورهای عربی در قاهره

نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب، روز یک‌شنبه ( ۷ سپتامبر /۱۶ شهریور) در قاهره گرد هم آمده‌اند تا در مورد مسایل مهم کشورهای عضو از جمله بحران لیبی و خطر "دولت اسلامی" (داعش) در عراق و سوریه گفت‌و گو کنند.
به گزارش شبکه الجزیره وزرای خارجه عضو اتحادیه عرب در این نشست، پیش‌نویس یک قطعنامه را مورد بررسی قرار دادند که بر اساس آن از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که ماه گذشته به تصویب رسید حمایت شده است.
بر اساس این قطعنامه از همه کشورها خواسته شده بود که برای جلوگیری از پیوستن جنگجویان خارجی و رسیدن کمک‌های مالی و نظامی به"دولت اسلامی" و دیگر گروه‌های (افراطی) در سوریه و عراق اقدام کنند.
''موافقت ضمنی'' با آمریکا
دولت عراق در پیش‌نویس اولیه خواهان حمایت روشن از این کشور در جنگ با مجاهدین "دولت اسلامی" شده بود. همچنین در این پیش‌نویس اقدامات مجاهدین به عنوان جنایت جنگی و اقدام علیه بشریت محکوم شده است.
منابع دیپلماتیک پیش از برگزاری اجلاس وزیران خارجه به خبرگزاری رسمی مصر، منا، گفتند که این اتحادیه از اقدام آمریکا در حمله هوایی به تروریست‌ها حمایت می‌کند.
بر اساس گزارش‌ها گرچه متن نهایی به طور مستقیم از مقابله عراق و یا ایالات متحده آمریکا بامجاهدین دولت اسلامی حمایت نمی‌کند، اما منابع دیپلماتیک می‌گویند که جمع‌بندی صورت گرفته به وضوح بر همکاری کشورهای عرب با ایالات متحده آمریکا و عراق تأکید می‌کند که از آن می‌توان به عنوان یک ''موافقت ضمنی'' برای مقابل با دولت اسلامی استنباط کرد.

هیچ نظری موجود نیست: