.

۱۳۹۳ شهریور ۱۴, جمعه

داعش در ایران


به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، با آغاز حملات نیروهای داعش در عراق و سوریه، گروه‌های سلفی و اعضا و هواداران آنها در شهرها و مناطق مختلف کُردستان ایران حضوری علنی یافته و در چندین مکان اقدام به تبلیغ افکار جهادی و دولت اسلامی (داعش) کرده‌اند.

با استناد به آماری که سلفی‌های کُردستان ایران بهار سال گذشته منتشر نمودند، ٤١٢ شهروند کُردستان ایران و اعضای گروه‌های سلفی جهادی در کشورهای افغانستان، پاکستان، سوریه، عراق و ایران در درگیری و "عملیات استشهادی" کشته شد‌ه‌اند.

پیشتر سایت خبری سقز طی گزارشی اعلام کرده بود: ١٤١ جوان اهل این شهر در کشورهای عراق، سوریه، افغانستان و پاکستان از طریق گروه‌های سلفی جهادی به عضویت گروه‌های جهادی درآمده‌اند.

آژانس خبررسانی کُردپا جهت روشن شدن این موضوع و فعالیت گروه‌های سلفی طی چند روز گذشته با مختار هوشمند، فعال سیاسی کُرد مقیم آلمان و آگاه به مسائل اسلام سیاسی و گروه‌های تندرو مصاحبه‌ای را انجام داده که عینا درپی می‌آید:

آقای هوشمند که به دقت مسائل مربوط به سلفی‌ها و فعالیت‌‌های آنها را در کُردستان ایران پیگیری می‌کند، نسبت به درگیری چند روز قبل افراد وابسته به داعش در شهر ارومیهگفت: "هر زمانیکه سلفی‌های جهادی در سطح منطقه و جهان دستاوردی داشته باشند، سلفی‌های داخل ایران و کُردستان نیز همزمان و همگام مکانیزم فعالیت‌های خود را تغییر و فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند". 

21802.jpg
مختار هوشمند، فعال سیاسی کُرد مقیم آلمان و آگاه به مسائل اسلام سیاسی
این فعال سیاسی کُرد افزود: پس از حملات داعش به عراق، تشکیل گروه مسلح سلفی جهادی در داخل ایران و به ویژه در کُردستان یک امر اجتناب‌ناپذیر بود، چونکه اکثر اعضا و هواداران سلفی‌های جهادی آموزش نظامی را در داخل و خارج از کُردستان دیده‌اند.

شب سه‌شنبه هفته گذشته، در روستای "موانا" منطقه ترگور ارومیه که نزدیک به مرز کشور ترکیه واقع شده، نخستین درگیری افراد وابسته به داعش با نیروهای سپاه حکومت اسلامی ایران روی داد که به گفته شاهدان عینی  دو فرد ناشناس مسلح با لباس‌های سیاه‌رنگ و پارچه سیاهی در دست وارد روستای موانا شده بودند.

مختار هوشمند می‌گوید: یک فرد تندرو اسلامی به نام "ملا عبدالهادی" که اهل شهر ارومیه می‌باشد، طی مدت اخیر با داعش بیعت کرده و پشت پرده سلفی‌ها و حوادث ارومیه است و تندروی وی در حدی است که القاعده را کافر می‌داند.

هوشمند در ادامه می‌افزاید: پس از تشدید حملات داعش در عراق، "بخشی از گروه‌های سلفی با داعش بیعت کردند و حتی در منطقه "بان لیلاخ" سنندج به صورت مسلح حضوریافته و برای داعش تبلیغات می‌کنند".

21800.jpg
ملا هادی صالحی با داعش بیعت کرده است
وی نسبت به بیعت اشخاص و گروه‎های سلفی در کُردستان، گفت: ملا هادی صالحی معروف به ملاهادی "هرمیدول" ساکن شهر سقز با داعش بیعت کرده بود که چند روز پیش توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت گردید.

نقش رژیم ایران در رشد سلفی‌گرایی در کُردستان ایران

مختار هوشمند نسبت به نقش حکومت اسلامی ایران در مورد رشد و گسترش فعالیت گروه‌های سلفی گفت: "حکومت اسلامی ایران در ابتدا برای مقابله با احزاب اپوزسیون کُرد در تلاش برای برجسته نمودن اندیشه مذهبی و سلفی بود، تا از این راه به دنیای غرب ثابت کند که جنگ من با کُرد، جنگ با تروریسمی است که شما از آن صحبت می‌کنید و باید با من همکاری کنید".

وی افزود: به صورت علنی فیلم‌های از زندانیان سلفی پخش می‌گردد و این گمان وجود دارد که خود حکومت برای آنها زمینه‌سازی کند و از این راه سلفی‌ها را در مقابل زندانیان سیاسی برجسته نماید.

هم‌اکنون بیش از ١٥٠ زندانی مذهبی در زندان‌های رجایی شهر کرج و قزلحصار در بازداشت بسر می‌برند که اکثر آنان توسط دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران به اتهام "هواداری و عضویت در گروه‌های جهادی" به اعدام محکوم هستند.

این فعال آگاه به مسائل اسلام سیاسی که در زندان‌های سنندج و کرمانشاه با زندانیان سلفی هم‌بند بوده، در مورد سلفی‌های زندان رجایی شهر کرج می‌گوید: "اکثر این سلفی‌ها وابسته به گروه "جیش صحابه" که سال ٨٧ از "کتائب قاعد فی کردستان" منشعب گردیدند، می‌باشند.

هوشمند گفت: "جیش صحابه، تنها سازمان سلفی بود که به رسمی برعلیه حکومت اسلامی ایران اعلام جهاد کرد و نخستین فعالیت نظامی آنان چند روز قبل از آمدن خامنه‌ای به کُردستان بود که چند نفر از آنان کشته و شماری نیز اسیر شدند.

وی در ادامه می‌افزاید: "زمانیکه با هواداران جیش صحابه در زندان بودم از اعضای القاعده گله‌مند بودند که در بازداشت آنها با دستگاه‌های امنیتی همکاری کرده بودند، زیرا ایران همکاری لجستیکی و اقتصادی با القاعده داشت و همزمان اعضای جیش صحابه که هم‌اکنون در زندان می‌باشند از القاعده تندروتر و مستقیما جهاد برعلیه حکومت شیعی ایران را اعلام کرده بودند".

طی روزهای گذشته ترکی دخیل نویسنده سرشناس عربستانی طی مقاله‌ای نوشته بود: حکومت اسلامی ایران با دولت اسلامی (داعش) همکاری می‌کند و گفته‌های حسین دهقان وزیر دفاع حکومت ایران را به عنوان سند آورده بود که گفته بود، "تحرکات داعش خطری برای ایران ندارد"، این در حالی است که نیروهای حکومت اسلامی ایران در کشورهای سوریه و عراق مستقیما با دولت اسلامی در حال جنگ هستند.

هیچ نظری موجود نیست: