.

۱۳۹۳ شهریور ۱۹, چهارشنبه

استفاده مکرر از گاز کلر علیه غیرنظامیان سوریه تایید شد


در تازه‌ترین گزارش کارشناسی «سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی» آمده که شهروندان عادی در سوریه به طور سیستماتیک و پیوسته هدف حمله با گاز کلر قرار می‌گیرند.

شواهد و آثار گرد‌آوری شده در روستاهای شمال سوریه نشان می‌دهد که گاز کلر به عنوان یک سلاح، علیه مردم غیرنظامی این کشور به کار گرفته شده است. گزارش کارشناسی «سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی» که در روز چهارشنبه (۱۰ سپتامبر/۱۹ شهریور) در لاهه، بر این موضوع تاکید می‌ورزد.
در گزارش این سازمان از سه منطقه ‌طلمنه ، ‌ال‌طمنه و کفر زیته به عنوان مناطق مورد حمله یاد شده است. «سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی» در ماه آوریل از کارشناسان امر خواسته بود گزارش‌های مربوط به حمله با گاز کلر را بررسی کنند. نشانه‌های تکرار شده در قربانیان سوری و پروتکل‌های پزشکی نشانگر این واقعیت بوده‌اند که «کلر چه به صورت خالص و چه به صورت مخلوط» به عنوان یک سلاح علیه جان مردم به کار رفته است.
گاز کلر، مشمول مقاوله‌نامه سلاح‌های ممنوعه شیمیایی نمی‌شود، زیرا در عرصه‌های غیرنظامی نیز کاربرد دارد اما به کارگیری آن به عنوان سلاح نیز مجاز نیست. سوریه درسال ۲۰۱۳ و زیر فشار جامعه جهانی، حاضر شد زرادخانه شیمیایی خود را نابود کند اما گاز کلر در میان اقلامی نبود که باید از بین می‌رفتند.
استفاده از هلیکوپتر در پخش گاز کلر
سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی اعلام نکرده که گاز کلر را کدام یک از طرفین به کار برده است؛ زیرا این کار جزو وظایف این نهاد نیست. با این همه در گزارش کارشناسی این نهاد اعلام شده که گاز کلر به کمک هلی‌کوپتر پخش شده است.
در میان گروه‌های درگیر جنگ داخلی سوریه، تنها رژیم اسد است که هم سلاح شیمیایی دارد و هم نیروی هوایی. سازمان دیدبان حقوق بشر در ماه مه ۲۰۱۴، ارتش اسد را در حمله شیمیایی با گاز کلر به حوالی دمشق مقصر شناخت. دولت سوریه تاکنون هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده است.
گزارش کارشناسی یاد شده به طور مستقیم و در محل تهیه نشده است. در ماه مه ۲۰۱۴ وقتی کارشناسان سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی تلاش کردند یکی از روستاهای مورد حمله را از نزدیک مشاهده کنند، مورد حمله قرار گرفتند. برای همین تحقیقات آن‌ها بر اساس پرسش از شهود و منابع خارج از سوریه استوار شده است. این تحقیق مبتنی بر سخنان چندین نفر از مجروحان این حمله، پزشکان و نشانه‌ها و شواهد مختلف دیگر است.
سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌گوید گزارش‌هایی نیز پیرامون یک حمله دیگر در ماه اوت با گاز کلر به روستاهای اطراف دمشق دریافت کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: