هری رید، رهبر اکثریت سنای آمریکا، روز پنجشنبه اعلام کرد که سنای آمریکا تحریم های جدید ایران را، درصورتیکه مذاکرات بین قدرتهای غربی و تهران به نتیجه نرسد، تصویب خواهد کرد.
رید گفت: "سنا باید آماده باشد تا تحریمهای ایران را که مورد حمایت هردو حزب عمده آمریکاست بعد از تعطیلات شکرگزاری تصویب نماید."

گفتگوهای کنونی در ژنو از نظر بسیاری از صاحبنظران بهترین امید برای حل مناقشه بر سر برنامه بحث برانگیز اتمی ایران بعد از سالهای تنش است.

روز پنجشنبه ایران و قدرتهای جهانی در مذاکراتی سخت و فشرده برای تهیه توافقی مقدماتی سرشاخ شده اند، اما هردو طرف این مذاکرات را سازنده توصیف کرده اند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، با فرستادن مکرر جان کری، وزیر خارجه، به سنا از قانونگذاران آمریکایی خواسته است تا به مذاکرات فرصت موفقیت را بدهند و از تصویب دور تازه تحریمها خودداری کنند.

سناتورها، و از جمله تعدادی از دموکراتهای، قبول کردند تا موقتا تحریمهای جدید را تصویب نکنند.

اعلام رید برای به تاخیر انداختن تحریمهای جدید تا ماه آینده میتواند به معنی توصیه ای به ایران برای رسیدن به توافق با غرب و یا مواجه با مجازاتهای اقتصادی شدیدتر باشد .

رید در مجلس سنای آمریکا گفت: "اگرچه من از تلاشهای دیپلماتیک کابینه حمایت میکنم، اما معتقدم که باید گزینه های قانونی برای تحریمهای تازه در ماه دسامبر را هم باز بگذاریم."

"من از تحریمهای بیشتر نفتی، محدودیت تجارت با بخشهای استراتژیک اقتصاد ایران که از برنامه اتمی پشتیبانی میکنند، و همچنین ترغیب دیگران در منع صدور کالا به ایران حمایت خواهم کرد."