یک سایت در روسیه روز یکشنبه 17-11-2013 فاش کرد که گروهی از مزدوران روسی در مقابل دریافت ماهانه 5 هزار دلار در کنار اسد و علیه انقلابیون سوریه می جنگند.
این برای نخستین بار است که سایت روسیه "فونتانکا" از وجود جنگجویان روس در سوریه می نویسد. مخالفان اسد مسکو را متهم می کنند که با ارسال سلاح پیشرفته به دمشق و نیز از طریق مواضع بین المللی خود از بشار اسد حمایت می کند.

مخالفان در اکتبر گذشته پس از کشته شدن یک مزودور روسی به نام "الکسی مالیوتی" در درگیری های حمص ، برای نخستین بار حضور برخی جنگجویان روسیه در کنار اسد را اعلام کردند.

سایت "فونتانکا" که مقر آن در شهر سنت پترزبورگ روسیه است نوشت که این عده گروه خود را "سلاویس" نامیده و از دیگر افراد خواسته اند در مقابل دریافت 5000 دلار به منظور جنگ در سوریه به این گروه بپیوندند.

در سوریه علاوه بر این گروه همچنین حزب الله لبنان و شبه نظامیان از عراق با نام " گردان ابو الفضل العباس" که گمان می رود از سوی "جریان صدر" حمایت می شوند در کنار رژیم اسد می جنگند.

بر اساس این گزارش یک سرهنگ بازنشسته روسیه با انجام مصاحبه سابقه این افراد را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت آماده بودن برای جنگ در سوریه می فرستد.

نخستین گروه این افراد بوسیله هواپیما به بیروت سفر کرده و از آنجا از طریق زمینی وارد دمشق و سپس با هواپیما به پایگاه نظامی لاذقیه منتقل شده اند.

برخی از اعضای این گروه در مصاحبه با سایت "فونتانکا" گفته اند که در جنگ علیه مخالفان اسد در نزدیکی حمص مجبور به عقب نشینی شده بودند.