.

۱۳۹۲ آبان ۲۷, دوشنبه

احمدی مقدم:‌ مرتضوی بر اعزام بازداشت شدگان به کهریزک اصرار داشت

اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، در بیان حوادث بازداشتگاه کهریزک که منجر به کشته شدن سه تن از بازداشت شدگان اعتراض های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ ایران شد، گفت که سعید مرتضوی دادستان پیشین تهران، بر اعزام بازداشت شدگان به کهریزک اصرار داشت، اما نیروی انتظامی مخالف بود.
احمدی مقدم در مصاحبه با خبرگزاری ''ایسنا'' با بیان این که بازداشتگاه کهریزک برای نگهداری افراد موسوم به ''اراذل و اوباش'' در حال ساخت بود و قرار نبود جای راحتی برای آن ها باشد گفت: ''صبح روز جمعه جلسه‌ای پیرامون اتفاقات آن زمان برگزار شد و آقای مرتضوی اصرار داشت که افراد دستگیر شده به کهریزک منتقل شوند. من مخالفتم را به صراحت اعلام کردم و گفتم آنجا نه تنها جا نداریم، بلکه آن مکان جای خطرناکی است.''

او با تاکید بر اصرار مرتضوی افزود: ''اما مرتضوی اصرار داشت که این افراد دستگیر شده چاقو، قمه و زنجیر داشته‌اند و از همین حیث اراذل و اوباش محسوب می‌شوند که من در آن جلسه عنوان کردم که ضبط کنید و بنویسید که من مخالف هستم و مخالفت ناجا نیز ثبت شد.''

احمدی مقدم ادامه داد: ''اما من در آن جلسه به یک نفر عنوان کردم که به بچه‌های کهریزک بسپارید اولا حواسشان باشد که این افراد در بند جداگانه و میان اراذل و اوباش فرستاده نشوند و در ثانی بدرفتاری با آنها نکنید، اما همین دهان به دهان گشتن و این به آن بگو، باعث شد که این تاکیدات من به مرحله اجرا نرسد.''

فرمانده نیروی انتظامی ایران در بیان بدرفتاری های صورت گرفته با بازداشت شدگان گفت: ''آمده بودند در هر بند که ظرفیت ۵۰ تن را داشت، ۱۷۰ تن را جا دادند و قبول کنید در گرمای تابستان کهریزک آن هم در یک مکانی که استاندارد نیست، اگر کاری هم صورت نگیرد، این تراکم آدم در این محل کم امکانات دارای مسئله است.''

او با اشاره به برخوردهای صورت گرفته با عاملان و مقصران اظهار داشت:‌''با مسئول کهریزک برخورد هم شد، چرا که اگر اطلاع می‌داد و حتی عقل داشت کمی پایین‌تر مقر یگان ویژه بود و می‌توانست افراد دستگیر شده را در مسجد این یگان جای دهد یا حتی می‌توانست این افراد را در بازداشتگاه جدید که هر چند آب و برق نداشت، جای دهد تا این مشکلات به وجود نیاید. ماموران بند که سوء رفتار از آنها ناشی می‌شد، محکوم هم شدند و به مسئولان بازداشتگان متذکر شدیم، چطور چهار روز اینجا بودند اما یک روز نرفتید سرکشی کنید؟ و حتی منتقد بودم که اگر آن زمان به من می‌گفتید با مسئولیت خودم همه را رها می‌کردم. چرا که اینها جانی و قاتل نبودند.''

شایان ذکر است که سعید مرتضوی دادستان سابق تهران، به اتهام دست داشتن در کشته شدن سه تن از دستگیرشدگان نا آرامی های پس از انتخابات سال ۸۸ در بازداشتگاه کهریزک تنها به پرداخت دویست هزار تومان محکوم شده است.

هیچ نظری موجود نیست: