.

۱۳۹۱ دی ۱۴, پنجشنبه

سوریه؛ صداوسیما ركورد دروغ ‌پردازی را شكست

در گزارش‌های ارسالی از این خبرنگار صرفاً فتوحات ارتش سوریه نشان داده می‌شود و هیچ خبری در مورد پیشروی مخالفان بازتاب داده نمی‌شود.
آفتاب: سایت رجانیوز به نقل از بولتن‌نیوز نوشت: چند روز از انتقاد بولتن در مورد اولویت دادن به مسائل سایر کشورها و پرتاب کردن موضوعات مرتبط با دولت و مجلس در بخش دوم خبرهای سیما نگذشته است که به نظر می‌رسد نه تنها اراده‌ای برای اصلاح این موارد وجود ندارد، بلکه نوعی اصرار بر تحقیر افکار عمومی نیز در بخش خبری صداوسیما به چشم می‌خورد.
به گزارش بولتن نیوز، یکی از مصادیق این اصرار، گزارش‌های آقای حسینی بای خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر به سوریه است که هر شب کلاه بر سر و جلیقه ضد گلوله بر تن در حال دویدن بدنبال چند سربازی سوری است و بقایای حملات گروه‌های مسلح و یا مناطق آزاد شده از سوی ارتش سوریه را نشان می‌دهد.
نکته جالب اینکه در گزارش‌های ارسالی از این خبرنگار صرفاً فتوحات ارتش سوریه نشان داده می‌شود و هیچ خبری در مورد پیشروی مخالفان بازتاب داده نمی‌شود.
این شیوه خبررسانی غیر حرفه‌ای علاوه بر اینکه اعتماد مخاطب ایرانی را به رسانه ملی نابودتر از گذشته می‌کند، می‌تواند به یک گاف حیثیتی نیز تبدیل شود، یعنی در صورت سقوط دمشق که برخی تحلیلگران نیز با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های بی سابقه غرب و برخی رژیم‌های مرتجع عربی آن را بعید نمی‌دانند، معلوم نیست که صداوسیما چگونه می‌خواهد ناگهان تصویر مقتدر و ملسطی را که از ارتش سوریه ساخته است، یک شبه ۱۸۰ درجه بچرخاند.
این نحوه اطلاع رسانی کاملاً ناشیانه ظاهرا از آنجا ناشی می‌شود که سیاستگذاران بخش خبر سیما که گویا خود را عقل کل نیز می‌دانند و نه به انتقادات پاسخی می‌دهند و نه شیوه خود را اصلاح می‌کنند، تصور می‌کنند، اعلام اخبار پیشروی‌های گروه‌های مسلح تروریستی به معنای تأیید آنان است. این در حالی است که اگر واقعا با چنین تصوری اخبار سوریه سانسور و ممیزی شود، باید به حال رسانه ملی و مدیران آن که چنین فهمی از نحوه خبر رسانی و مدیریت پیام دارند، مفصلا گریست.
اما یک اتفاق دیگری که شب گذشته در بخش خبری سیما رخ داد و ثابت کرد که صداوسیما بر تحقیر افکار عمومی ایران اصرار دارد، گزارش پخش شده از قبرستان لندن بود. در این گزارش، اسماعیل فلاح خبرنگار دفتر لندن واحد مرکزی خبر دست به یک کشف بزرگ زده بود و برای نشان دادن اوج فروپاشی اخلاقی در غرب اثبات کرد که چون در آخرین روز سال میلادی قبرستان لندن خالی از بازماندگان اموات است، بنابراین چیزی از اخلاق در غرب باقی نمانده است.
پخش این گونه گزارش‌ها و نتیجه‌گیری‌های خنده‌دار در حالی است که احتمالا تعداد قابل توجهی از بینندگان با دیدن این گزارش، این سوال را در ذهن خود یا جمعی که در آن حضور داشته‌اند، مطرح کرده‌اند که آیا همه مشکلات ایران حل شده است که باید آنتن خبر سیما فضولی قبرستان لندن را بکند و چرا در حالی‌که بسیاری از مشکلات کشور در آنتن خبر سیما سانسور می‌شود، صداوسیما با اموات لندن دست به یقه می‌شود؟
متاسفانه این شیوه خبر رسانی در صداوسیما نهادینه شده است که نتیجه آن نیز بازی با اعتماد عمومی بعنوان مهمترین رکن و سرمایه اجتماعی برای هر جامعه‌ای است.

هیچ نظری موجود نیست: