.

۱۳۹۱ دی ۲۷, چهارشنبه

گزارش ۲۰۱۳ خانه آزادی: ایران همچنان یک کشور غیر آزاد است

نقشه فریدام هاوس از آزادی که در آن کشورهای غیر آزاد با رنگ بنفش، نسبتا آزاد با رنگ زرد و آزاد با رنگ سبز مشخص شده‌اند.

فريدام هاوس يا «خانه آزادی» در گزارش سال ۲۰۱۳ خود درباره حقوق سياسی و آزادی‌های مدنی در کشورهای مختلف جهان، ايران را بار دیگر یک کشور «غیر آزاد» معرفی کرد. در فهرست جدید خانه آزادی ۴۷ کشور «غیر آزاد» شناخته شده‌اند.
در گزارش اخیر «خانه آزادی» که در سایت رسمی این سازمان منتشر شده، آمده که ایران در طول سال ۲۰۱۲ بر شدت سرکوب «روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان، فعالان جامعه مدنی و اقلیت‌های افزوده است» و همچنین تأکید شده که ایران همچنان یکی از بالاترین شمار اعدام‌‌ها را در جهان دارد.

طبق این گزارش، مطالعه ۱۹۵ کشور جهان در بازه زمانی اول ژانویه ۲۰۱۲ (۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۰) تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲ (۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۱)، نشان دهنده «کاهش قابل توجه» مواردی چون «آزادی مطبوعات، آزادی بیان و آزادی تجمع» بوده است که این موارد به ویژه در کشورهایی نظیر «ایران، ونزوئلا و روسیه» قابل مشاهده بوده است.

خانه آزادی که یک سازمان غیردولتی آمریکایی در واشینگتن است، از سال ۱۹۷۳ میلادی تاکنون هر سال گزارشی از وضعیت «آزادی در جهان» منتشر و کشورها‌ را بر اساس دو شاخص «آزادی‌های سیاسی و مدنی» بین یک، به عنوان کشور کاملا آزاد و هفت، کاملا غیر‌آزاد رتبه بندی کرده است.

در این ۴۰ گزارش، به جز ۱۵ مورد که ایران بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۱ از نظر یک یا بعضا هر دو شاخص، «تا حدی آزاد» ارزیابی شده است،‌ در سایر موارد همواره از ایران به عنوان کشوری «غیر آزاد» یاد شده است. ایران در گزارش سال ۲۰۱۳ در هر دو مورد رتبه شش را کسب کرده است.

خانه آزادی در گزارش سال ۲۰۱۳ خود با تاکید بر لزوم حمایت آمریکا از آزادی در سطح جهان، آورده است که اگرچه ایالات متحده در این زمینه اقدامات مثبتی انجام داده است، در موارد نظیر اعتراض‌ها و سرکوب‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران، «کنار ایستاد». 

طبق گزارش اخیر خانه آزادی، در سال ۲۰۱۲ از میان ۱۹۵ کشور جهان، ۹۰ کشور (۴۶ درصد کل کشورها) آزاد، ۵۸ کشور (۳۰ درصد) نسبتا آزاد و ۴۷ کشور (۲۴ درصد) غیر آزاد بوده‌اند.

در میان ۴۷ کشور غیر آزاد، ۹ کشور عربستان سعودی، سوریه، ترکمنستان، ازبکستان، کره شمالی، اریتره، گینه استوایی، سومالی و سودان با کسب رتبه هفت، به عنوان بدترین کشورها از نظر آزادی شناخته شده‌اند.

خانه آزادی همچنین در میان ۹۰ کشور آزاد، ۴۷ کشور از جمله، آمریکا، استرالیا، کانادا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، جمهوری چک و لهستان را به عنوان بهترین کشورها از نظر آزادی معرفی کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: