.

۱۳۹۱ بهمن ۴, چهارشنبه

سپرده ‌گذاری ارزی رژیم برای تقویت پول سوریه

به گزارش سایت عصر ایران، دولت سوریه از سپرده گذاری ارزی جمهوری اسلامی در سوریه برای تقویت ارزش پول ملی این کشور خبر داد. رژیم ایران علاوه بر این 200 میلیون دلار وام برای بخش بهداشت و درمان سوریه اختصاص می دهد.

به نوشته روزنامه دولتی الوطن چاپ دمشق، "وائل الحلقی" نخست وزیر سوریه پس از نشست هیأت وزیران این کشور در دمشق، در گفتگو با خبرنگاران به جزئیات توافقات با مقامات جمهوری اسلامی در سفر اخیرش به تهران اشاره کرد.
نخست وزیر سوریه با اعلام دریافت خط اعتباری یک میلیارد دلاری از طرف ایران به جزئیات هزینه کرد آن در سوریه پرداخت.
خط اعتباری به معنای پرداخت وام با لحاظ کردن شرایطی در پرداخت و هزینه کرد و ... است.
وی روابط ایران و سوریه را استراتژیک و تاریخی توصیف کرد و گفت: در این سفر توافقنامه ای با ایران برای هزینه کردن 500 میلیون دلار در بخش برق سوریه امضا شد. این رقم از کل مبلغ یک میلیارد دلار وام دریافتی از ایران با بازپرداخت آسان است.
الحلقی همچنین گفت که 200 میلیون دلار از این رقم نیز برای بخش بهداشت و درمان سوریه اختصاص می یابد که در حوادث این کشور با آسیب های بسیاری روبه رو شده است.
بخش دیگری از این خط اعتباری هم برای واردات تجهیزات پزشکی و انواع دارو به سوریه در نظر گرفته می شود.
به گفته الحلقی جزء دیگری از وام ایران به سوریه برای حمایت از بخش های توسعه ای، سرمایه گذاری و به ویژه بخش آسیاب ها اختصاص یافت. همچنین درباره طراحی و ساخت 5 آسیاب در 5 منطقه سوریه به توافق حاصل شد.
وی افزود: توافقی با ایران صورت گرفت که براساس آن ایران رقم بالایی از ارز خارجی را در سوریه سپرده گذاری خواهد کرد تا وضعیت ذخایر ارزی بانک مرکزی سوریه و ارزش پول سوریه (لیره) تقویت شود.
الحلقی ادامه داد: از طریق این سپرده گذاری ارزی ایران، از ذخایر ارزی بانک مرکزی سوریه حمایت می شود که این اقدام تاثیر مثبتی بر حمایت از اقتصادی سوریه خواهد داشت.
از آغاز بحران سوریه در 2 سال پیش تاکنون به دلیل تحریم ها و ناآرامی داخلی، ارزش پول ملی سوریه (لیره) کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: سفر هیاتی از دولت سوریه به ایران در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی و توسعه ای موفقیت آمیز بود که این موفقیت بر شرایط شهروندان سوریه تاثیر مثبت خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست: