.

۱۳۹۱ دی ۱۴, پنجشنبه

ارتش ایران: دو پهپاد سبک‌وزن آمریکایی را سرنگون کرده‌ایم

پهپاد RQ-11 که کمتر از دو کیلوگرم وزن دارد و برای پرواز با دست پرتاب می‌شود، می‌تواند تا شعاع ده کیلومتری پرواز کن
یک فرمانده ارشد در ارتش ایران گفته است که این نیرو در دو سال گذشته، «دو پهپاد آمریکایی را شکار کرده است». پیش از این سپاه پاسداران، دیگر نیروی نظامی ایران نیز اعلام کرده بود که پنج پهپاد آمریکایی را در این دو سال گرفته است.

خبرگزاری‌های ایران از قول معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی نوشته‌اند که این نیروی نظامی در دو سال گذشته دو هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را شکار کرده است.

امیر رستگاری گفته است این دو پهپاد از نوع RQ-11 هستند و واحدهای دفاع هوایی نیروی دریایی ارتش ایران در شهریور سال گذشته و آبان ماه امسال به آنها شلیک کرده‌اند و آنها را سرنگون کرده‌اند.
 
این مقام ارشد نظامی ایران گفت: «کارشناسان این نیرو اطلاعات هر دو پهپاد سرنگون‌شده را به صورت کامل رمزگشایی و استخراج کرده‌اند».

پهپاد RQ-11 که معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفته به دست این نیروی نظامی افتاده است، یک پرنده کوچک و سبک‌وزن است که برای پرواز دادنش، با دست پرتاب و از راه دور هدایت می‌شود. 

این پهپاد توسط نیروهای اطلاعاتی ارتش آمریکا استفاده می‌شود و همچنین برخی از متحدان نظامی ایالات متحده نیز از آن استفاده می‌کنند. طبق گزارش‌ها، این پهپاد در کشورهای همسایه ایران از جمله عراق، عربستان سعودی و یمن نیز به کار گرفته می‌شود.

پهپاد RQ-11 کمتر از دو کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا شعاع ده کیلومتری و حداکثر تا سرعت ۹۵ کیلومتر در ساعت پرواز کند. سقف مدت پرواز این پهپاد، ۸۰ دقیقه است.

این فرمانده ارشد نظامی ایران خبر شکار این پهپادها را پس از یک رزمایش شش روزه دریایی ارتش جمهوری اسلامی در دریای عمان و شرق تنگه هرمز اعلام کرده است.

خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که در جریان این رزمایش، موشک‌های زمین به هوا نیز شلیک شده‌اند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دیگر نیروی نظامی ایران،  آذرماه سال گذشته اعلام کرده بود که یک پهپاد RQ-170 را در شرق ایران وادار به فرود کرده است. سپاه همچنین در آذرماه امسال اعلام کرد که یک پهپاد RQ-7 آمریکایی را هم گرفته است و همچنین نیروهای مسلح ایران سه پهپاد Scan Eagle را گرفته‌اند.‬‬

دولت آمریکا ادعای سپاه درباره به دست آوردن پهپاد نخست را تایید کرد اما ادعاهای بعدی درباره پهپادهای دیگر را تایید نکرده است.

هیچ نظری موجود نیست: