.

۱۳۹۱ دی ۲۵, دوشنبه

مصر: جایی برای اسد نیست / سپاه: اجازه نمی دهیم

رئیس جمهور مصر تاکید کرد که نشست‌های اخیر مقامات مصر و جمهوری اسلامی اساسا به بحران سوریه اختصاص داشته است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، «محمد مرسی» در کنفرانس خبری مشترک با «هرمن وان رمپای» رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت که دیدار اخیر مقامات ایرانی و مصری اساسا به خاطر بحران سوریه بوده است که تهران در آن ایفای نقش می‌کند.
وی درباره نوع روابط مصر و ایران در سایه سفر مقامات ایرانی به قاهره که آخرین آن سفر «علی اکبر صالحی» وزیر خارجه ایران در هفته گذشته بود، اظهار داشت: پرونده اصلی که در این دیدارها بررسی می‌شود موضوع سوریه است که در همه دیدارها موضوع اصلی است.
مرسی تصریح کرد که کشورش می‌خواهد امنیت سوریه و ثبات آن تحقق یابد و ما نیز از طریق سازمان ملل و اتحادیه عرب سعی در تحقق این هدف داریم.
وی بر ضرورت برقراری آتش‌بس و توقف خونریزی‌ها در سوریه تاکید و اشاره کرد که جایی برای نظام کنونی سوریه نیست.

اجازه نمی‌دهیم سوریه به دست استکبار بیفتد
دیگربان: یک فرمانده سپاه چند روز پس از بازگشت گروهی از نیرو‌های به گروگان گرفته شده سپاه در سوریه اعلام کرد جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد این کشور دست «استکبار» بیفتد.
به گزارش خبرگزاری فارس٬ سردار مرتضی قربانی رئیس «سازمان موزه دفاع مقدس» این مطلب را روز یکشنبه (۲۴دی) طی سخنانی در جمع گروهی از مردم رامسر بیان کرده است.
وی گفته که «ایران هیچ‌گاه نخواهد گذاشت سوریه به دست استعمار افتاده و مسلمانان بی‌گناه سوری را به ذلت بکشانند.»

اعتراض جمهوری اسلامی به وزارت خارجه مصر
به گزارش خبرگزاری مهر، رییس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در قاهره اظهار داشت: هدف اصلی برگزارکنندگان همایش ضد جمهوری اسلامی در قاهره، هدف قرار دادن نزدیکی تهران و قاهره بوده است و لذا تلاش داشتند این به اصطلاح همایش همزمان با سفر صالحی برگزار شود تا شاید به هدف خود که برهم زدن این سفر بود نایل شوند.
مجتبی امانی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت کسانی مثل عماد عبداغفور که مشاور رییس جمهور است به معنای تایید این کار توسط مرسی نیست؟، گفت: البته اعتراض ما به وزارت خارجه مصر در اینباره اعلام شده است اما باید گفت در شرایط سیاسی داخلی مصر، شاهد آن هستیم که برخی از این اقدامات خارج از اراده مقامات مصری است و در شرایط فعلی مصر شاهد چنین به همریختگی هایی هستیم.
امانی گفت: در هر حال در درون سیستم حاکمه فعلی مصر گرایش های سیاسی مختلفی وجود دارند که برخی از آن ها بشدت با برقراری رابطه جمهوری اسلامی و مصر مخالف هستند.

مصر میخواهد با چراغ خاموش با ما رابطه داشته باشد
به دنبال شکست سفر صالحی وزير خارجه جمهوری اسلامی به مصر و تلاش برای بهبود روابط با اين کشور، خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) خودداری قاهره از متعهد شدن به بهبود روابط با رژیم تهران را "تقيه" مصريها توصیف کرد و نوشت، آنها می خواهند با چراغ خاموش با ما رابطه داشته باشند.
خبرگزاری فارس در اين باره نوشت، مصری ها با توجه به اين که از نظر اقتصادی به عربستان وابسته اند، علاقه ای به تحريک سعوديها ندارند و ترجيح می دهند با چراغ خاموش با تهران ارتباط برقرار کنند و ايران نيز برای جلوگيری از تشديد برخوردها در منطقه، استراتژی "تقيه" توسط مصريها را درک کرده است، هر چند اين گزينه نيز نبايد دور از ذهن باشد که قاهره نيز علاقه ندارد با نزديک شدن به تهران، رياض را از دست دهد.
ین منبع افزود، سعوديها تلاش می کنند به هر طريق ممکن در روابط ایران و مصر مانع ايجاد کنند تا مصر به عراق ديگری تبديل نشود. سعوديها شرط اصلی ادامه کمکهای مالی به مصر را دور ماندن قاهره از تهران عنوان کرده اند. قطر نيز در اين راستا گام برمی دارد تا تهران و قاهره به يکديگر نزديک نشوند.

هیچ نظری موجود نیست: