.

۱۳۹۱ دی ۲۹, جمعه

الجزایر: عملیات نجات گروگانها "پایان" یافته است

مختار بلمختار

گفته میشود که پیکارجویی به نام مختاربلمختار طراح این گروگانگیری بوده است
۲۴ ساعت بعد از شروع گروگانگیری در یک تاسیسات گاز در نواحی بیابانی الجزایر، گزارش ها حاکیست که این بحران با خونریزی پایان یافته است.
در این عملیات، پیکارجویان مرتبط با شبکه القاعده که این تاسیسات را روز چهارشنبه در نزدیکی "عین آمیناس" اشغال کرده بودند، مورد هجوم نیروهای دولتی الجزایر قرار گرفتند.
تلویزیون دولتی الجزایر گفت که ۴ گروگان خارجی در عملیات نیروهای دولتی برای پایان گرگانگیری کشته شده اند. تعدادی هم آزاد شدند اما تعداد بازماندگان تایید نشده است
خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام های منطقه ای در الجزایر نوشت که ارتش فقط کنترل بخشی از تاسیسات را در دست دارد.
خبرگزاری "ای پی اس" الجزایر گزارش می دهد که ۶۰۰ الجزایری و چهار گروگان خارجی شامل دو اسکاتلندی، یک فرانسوی و یک کنیایی، آزاد شده اند. ایرلند هم پیشتر تایید کرد که یک شهروند آن کشور گریخته یا آزاد شده است.
همچنین به نقل از پیکارجویان گزارش شده که ۳۴ گروگان و ۱۴ گروگانگیر کشته شده اند.
آنها ادعا کرده بودند که۴۱ خارجی را به تلافی دخالت نظامی فرانسه در مالی گروگان گرفته اند.
دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا روز پنجشنبه گفت: "ما در این تاسیسات گاز بی پی در الجزایر با وضعیت خیلی بدی روبرو هستیم. شماری از شهروندان بریتانیایی گروگان گرفته شده اند و می دانیم که یکی از آنها درگذشته است... ما باید خود را برای احتمال دریافت اخبار بدتر آماده کنیم."
پیشتر گزارش شده بود که ده ها نفر از خدمه این تاسیسات و بعضی از شهروندان خارجی در جریان عملیات نظامی گریخته اند.
حادثه روز چهارشنبه در یک تاسیسات گازی با مدیریت چندملیتی در یک نقطه دورافتاده بیابانی در نزدیکی مرز لیبی شروع شد.
خانم کلینتون پنجشنبه بعد از ظهر در واشنگتن گفت: "بی ثباتی در مالی به تروریست ها فرصت داده است در آنجا برای خود یک پناهگاه امن و محلی برای انجام حملات ایجاد کنند."
نیروهای فرانسوی از جمعه هفته گذشته برای جلوگیری از پیشروی اسلامگرایان در مالی به کمک دولت آن کشور رفته اند.
شهروندان نروژی، آمریکایی، ژاپنی، بریتانیایی، کنیایی، بلژیکی و فرانسوی از جمله کسانی بودند که در این تاسیسات به گروگان گرفته شدند.
خانم کلینتون پنجشنبه بعد از ظهر در واشنگتن گفت: "وضعیت متغیر است. در ناحیه ای دورافتاده در الجزایر روی می دهد. امنیت گروگان های آمریکایی برای ما در اولویت است اما ما شدیدا نگران جان سایر گروگان های الجزایری و سایر کشورها هستیم."
رسانه های آمریکایی به نقل یک مقام ارشد این کشور گزارش دادند که احتمالا هفت یا هشت آمریکایی در میان گروگان ها هستند که اکنون گزارش می شود چند نفر آنها آزاد شده اند.
وزیر ارتباطات الجزایر گفته بود که نیروی نظامی که برای پایان اشغال تاسیسات اعزام شده بود ابتدا تلاش کرد وضعیت را به طور مسالمت آمیزی حل کند.
گروگانگیرها خواستار آن بودند که دولت الجزایر اجازه دهد با گروگان ها از کشور خارج شوند.

نارضایتی بین المللی از عملیات نجات

اما حمله به تاسیسات با انتقاد برخی کشورها مواجه شده است.
یک سخنگوی دیوید کامرون گفت که نخست وزیر بریتانیا از قبل از عملیات آگاه نشده بود و اینکه بریتانیا ترجیح می داد در جریان گذاشته شود.
ژاپن با صراحت بیشتری از حمله انتقاد کرد و گفت که الجزایر در مورد عملیات رایزنی نکرده است و ژاپن حتی برای ایمنی گروگان ها خواستار خودداری از هرگونه عملیاتی از این نوع شده بود.
لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه حمله پیکارجویان به تاسیسات گازی را تروریستی توصیف کرده بود.
در پی دخالت نظامی فرانسه در مالی علیه پیکارجویان اسلامگرا، آنها قول تهدید کرده بودند به منافع غربی ضربه بزنند.
گروهی به نام الملثمین (به معنای کسانی که صورت خود را می پوشانند) که به "القاعده در مغرب اسلامی" مرتبط است در بیانیه ای که برای خبرگزاری موریتانی ارسال کرد با اشاره به گروگان های غربی مدعی شد که ۴۰ "جنگجوی صلیبی" را گرفته است.
دهو ولد قابلیه وزیر کشور الجزایر گفت که یورش به تاسیسات گاز تحت فرماندهی یک شهروند الجزایری به نام مختار بلمختار انجام شده است.
گفته می شود او که در دهه ۱۹۸۰ در افغانستان با نیروهای شوروی سابق می جنگید با رهبران القاعده اختلاف پیدا کرده و گروه خود را در شمال آفریقا تاسیس کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: