.

۱۳۹۱ بهمن ۲, دوشنبه

بشار اسد: تحولات سوریه نه انقلاب است و نه بهار عرب

  العربیه:بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفتگو با خبرگزاری ایرانی" نسیم" گفت تحولات جاری در سوریه نه بهار عربی بلکه تنها اقدامات تروریستی است.

رئیس جمهور سوریه افزود:" در حال حاضر ما تغییرات زیادی را در مواضع مردم و تغییر سیاسی و امنیتی شاهد هستیم که مهمترین آن، "درک مردم" است که فهمیده‌اند تحولات سوریه نه انقلاب است و نه بهار عربی بلکه تنها اقدامات تروریستی است. مردم به دخالت خارجی کاملا پی برده‌اند."

وی مخالفان را به ارتباط با دشمنان خارجی سوریه متهم کرد و گفت:" هر سوری که با دشمن همکاری کند، دشمن است. چون اکنون دشمن از داخل حرکت کرده است، نیروهای ارتش نیز به صحنه داخلی منتقل شدند."

بشار اسد بر این اساس گفته است که " در قانون هم مصوب است که هر شهروند سوریه که اقدام به جاسوسی کند حکم آن اعدام خواهد بود."

این درحالی است که جنگنده های رژیم بارها مناطق مسکونی را بمباران کرده اند و هزاران تن از کودکان و زنان به دست نیروهای دولتی کشته شده اند.

او تاکید کرد:" از نظر تکنولوژیکی، تاکتیکی واستراتژیکی، درگیری‌هایی که با آن روربرو هستیم از مشکل ‌ترین و پیچیده ترین درگیری‌ ها است ولی با این وجود نیروهای مسلح، پیروزی ‌های بسیار زیادی در این درگیری‌ها بدست آورده‌اند."

بشار اسد در مورد طولانی شدن مقابله با مخالفان و گسترده شدن بحران در این کشور گفت:" سوریه در جنگی منطقه‌ ای و جهانی علیه خود گرفتار شده است و ما به فرصت مناسبی برای مقابله با این هجوم نیاز داریم. می‌توانم تمام گفته ‌های خود را در یک جمله خلاصه کنم و آن این است که "ما در حال پیشرفت هستیم، وضعیت ما عملا بسیار بهتر از گذشته است اما رسیدن به نتیجه مشخص نیاز به وقت بیشتر دارد".

مردم سوریه همزمان با انقلاب های دیگر کشورهای عربی در مارس 2011 علیه رژیم سوریه دست به تجمع وتظاهرات زدند اما توسط نیروهای دولتی سرکوب شدند.

مخالفت ها با رژیم اسد سپس شکل مسلحانه به خود گرفت و طی این دوره تاکنون بیش از 60 هزار نفر کشته شده اند.

بشار اسد دراین گفت و گو افزود:" برخی کشورهای همسایه در کنار ما ایستاده‌اند، ولی ممکن است که نتوانند به طور کامل از مرزهای خود برای جلوگیری از قاچاق سلاح و افراد به داخل سوریه حفاظت کنند. بعضی‌ها مسامحه می‌کنند و برخی دیگر بطور مستقیم در این موضوع دخالت می‌کنند."

از آغاز بحران سوریه ، ترکیه و اردن از مخالفان اسد پشتیبانی کرده اند و هزاران تن از پناهندگان سوری به این کشورها مهاجرت کرده اند اما دولت های عراق و لبنان ضمن تاکید بر توافق خونریزی ها از مواضع این رژیم دفاع کردند.

رئیس جمهور سوریه در این مصاحبه تاکید کرد هیچ منطقه ای از کنترل رژیم خارج نشده است.

او گفت:" در کشور ما منطقه ‌ای خارج از سیطره دولت وجود ندارد. زمانی که ارتش وارد منطقه ‌ای می‌شود، مجوز انجام عملیات دارد. مخالفان اعتقاد دارند که بسیاری از مناطق سوریه خارج از سیطره دولت است، در حالی که ارتش بدون هیچ مشکلی وارد آن مناطق می‌ شود و گروه‌های مسلح تاکنون موفق به شکست ارتش در آنها نشد‌ه‌اند. بنابراین باید گفت که چنین مناطقی اصلا وجود ندارد و حتی برای کشورهای دشمن که در حال فعالیت علیه سوریه هستند، این مناطق تنها یک تصور است."

هیچ نظری موجود نیست: