.

۱۳۹۱ بهمن ۴, چهارشنبه

اخبار متناقض از برنامه سهمیه‌بندی کالا میان اقشار کم درآمد ایران

سهمیه بندی کالا

توزیع کالاهای اولیه مصرفی در ایران از طریق کالابرگ (کوپن) بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها متوقف شد
به دنبال افزایش کم سابقه قیمت کالاهای مصرفی در ایران، برخی رسانه ها از امکان توزیع کالاهای مصرفی اولیه در میان اقشار کم درآمد از طریق برقراری نوعی سیستم سهمیه بندی خبر می‌دهند.
در همین ارتباط، چهارشنبه ۴ بهمن (۲۳ ژانویه) خبرگزاری مهر به نقل از "یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت" نوشته است که سهمیه بندی، از طریق توزیع "کارت معیشت خانوار" صورت می گیرد که از طریق آن، احتمالا ۱۷ میلیون نفر از مردم مواد غذایی دریافت می کنند.
این در حالی است که حسن رادمرد رئیس امور اصناف و بازرگانان معاونت بازرگانی داخلی این وزارتخانه، در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان گفته که در ارتباط با توزیع کارت معیشت خانوار، "هیچ مذاکره ای" با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت نگرفته است.
خبرگزاری مهر، پیشتر خبری غیر رسمی را منتشر کرده بود که حکایت داشت در جدیدترین گفتگوهای دولت و مجلس ایران در مورد مشکلات اقتصادی کشور، مسئولان دو قوه به توافق رسیده اند که برای تامین کالاهای مورد نیاز اقشار کم‌درآمد "معادل دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت ‌شده و در قالب سبد کالا میان ۱۵ میلیون خانوار توزیع شود".
صندوق توسعه ملی، صندوقی است که با هدف پس انداز کردن بخشی از درآمد نفت و گاز ایران برای سرمایه گذاری های درازمدت تاسیس شده است.
امروز خبرگزاری ایرنا گزارش کرده است که غلامحسین الهام سخنگوی دولت با اعلام اینکه جلسات مشترک میان مجلس و دولت برای "جبران فشارهای اقتصادی به مردم" ادامه دارد، وعده داده که "تا قبل از پایان امسال کمک اقتصادی به مردم صورت بگیرد".
"خبرگزاری مهر به نقل از 'یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت' نوشته است که سهمیه بندی، از طریق توزیع 'کارت معیشت خانوار' صورت می گیرد که از طریق آن، احتمالا ۱۷ میلیون نفر از مردم مواد غذایی دریافت می کنند"
وی در عین حال، با اشاره به "اظهار نظرها در بیرون از جلسات مشترک دولت و مجلس درباره طرح دولت برای میزان کمک به دهک های پایین جامعه" گفته که هنوز "هیچ عدد و رقمی در این باره تصویب نشده است".
در یک خبر جداگانه، خبرگزاری فارس نیز به نقل از "یک مقام مسئول" نوشته که قرار است "سه گروه افراد کم درآمد، افراد تحت پوشش کمیته امداد و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کارت اعتباری دریافت کالای اساسی بگیرند".
این مقام، مدعی شده "در طرحی که مورد مطالعه مجلس و دولت قرار گرفته است، به احتمال زیاد کارت اعتباری الکترونیکی با استفاده از شبکه کالا برگی کشور در اختیار این اقشار قرار می گیرد".
توزیع کالاهای اولیه مصرفی در ایران از طریق کالابرگ (کوپن)، شیوه ای است که در زمان جنگ با عراق مورد استفاده قرار می گرفت. استفاده از این شیوه، بعد از پایان جنگ به تدریج کاهش یافت و بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، کاملا متوقف شد.

طرح مجلس

در واکنشی دیگر به کاهش قدرت خرید در ایران، دیروز نمایندگان مجلس، یک فوریت طرحی را به تصویب رساندند که هدف آن، "تامین کالاهای اساسی برای اقشار کم درآمد" و مقابله با تاثیرات تورم بالا عنوان شده است.
"غلامحسین الهام سخنگوی دولت با اعلام اینکه جلسات مشترک میان مجلس و دولت برای 'جبران فشارهای اقتصادی به مردم' ادامه دارد، وعده داده که تا قبل از پایان امسال 'کمک اقتصادی' به مردم صورت بگیرد"
احمد توکلی، که مامور تهیه طرح تامین کالاهای اساسی شده، پیش از این گفته بود که تامین کوپنی این کالاها، تنها راه "حفظ انقلاب و نظام" است. گوشت قرمز و مرغ، شیر، شکر، قند، برنج و روغن از جمله مهمترین کالاهای اساسی در ایران محسوب می شوند.
ابراز نگرانی های اخیر مقام های حکومتی ایران از تاثیرات کمبود کالاهای اساسی، در شرایطی صورت گرفته که در پی تشدید کم سابقه تحریم های بین المللی بر ایران و افزایش فشار بر اقتصاد این کشور، بهای کالاهای مصرفی به شدت افزایش یافته است.
تحریم های بین المللی، با هدف متوقف کردن برنامه هسته ای ایران وضع شده اما حکومت این کشور، تاکنون حاضر به تجدید نظر در این برنامه نشده است.
برخی از مقام های ایران در گذشته ابراز نگرانی کرده اند که افزایش فشارهای اقتصادی بر طبقات کم درآمد جامعه، به بروز اعتراضات و ناآرامی های اجتماعی بینجامد.

هیچ نظری موجود نیست: