.

۱۳۹۱ دی ۲۴, یکشنبه

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی: وضعیت بحرانی است

دویچه وله فارسی:نوه آیت‌الله خمینی و همسر محمدرضا خاتمی در گفت‌وگو با یک نشریه‌ی محلی، در مورد وضعیت سیاسی جاری در ایران، تأثیر تحریم‌ها و آلودگی هوا اظهار نظر کرده است. زهرا اشراقی معتقد است که ایران در "لبه پرتگاه" قرار دارد.
پایگاه اینترنتی "انار پرس"، تارنمای خبری محلی در شهرستان انار در استان کرمان، گفت‌وگویی با زهرا اشراقی، نوه‌ی دختری آیت‌الله خمینی، منتشر کرده است. در این گفت‌وگو در مورد مسائل سیاسی روز ایران نیز پرسش‌هایی مطرح شده است. خانم اشراقی بر این عقیده است که ایران در شرایط کنونی در "لبه پرتگاه" قرار دارد: «وضعيت کشور را همه می‌دانند، وضعيت بحرانی است، ما الان لبه پرتگاه هستيم.»
زهرا اشراقی می‌گوید: «شايد فکر می‌کردند ما می‌توانيم مستقل کار کنيم و به دنيا نيازی نداريم. تعارف نبايد کرد همان‌طور که آن‌ها ممکن است به ما نياز داشته باشند، ما هم به آن‌ها نياز داريم.» همسر محمدرضا خاتمی، دبیرکل پیشین "جبهه‌ی مشارکت ایران اسلامی"، تحریم‌ها را یکی از "تبعات کارها و شعارهای" رئیس‌جمهوری اسلامی می‌داند که "اثر خودش را گذاشته است".
«وضعیت قرمز است»
آلودگی هوای تهران یکی از معضلاتی است که به گفته‌ی زهرا اشراقی ریشه در تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران دارد: «اين آلودگی را بايد مرگ خاموش ناميد [...] وضعيت تهران به نظر من قرمز است، وضعيت ايران قرمز است.»
زهرا اشراقی در کنار محمدرضا خاتمی زهرا اشراقی در کنار محمدرضا خاتمی
نوه‌ی بنیانگذار جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی در مورد آینده‌ی سیاسی جمهوری اسلامی می‌گوید: «اگر همين افراد با همين تفکر [بر مسند قدرت] باشند، هيچ وقت مشکلی حل نخواهد شد. چون اين تفکر، تفکری نيست که بخواهد ايران پيشرفت بکند و صلح و آرامش باشد.»
او تنها راه حل خروج ایران از "وضعیت بحرانی" کنونی را "پذیرش اصلاحات" می‌داند. به گفته‌ی زهرا اشراقی، البته در حال حاضر "نظرات هيچ‌کس مورد تاييد قرار نمی‌گيرد، به قول معروف فعلا مرغ يک پا دارد".
به زعم همسر محمدرضا خاتمی، شعار "ميزان رای ملت است" مدت‌هاست که گم شده است. به اعتقاد او وجود "فیلترینگی" به اسم شورای نگهبان "حيطه را برای کانديداها تنگ‌تر کرده است" و "هر کسی نمی‌تواند وارد عرصه انتخابات شود".
نگاه دولت محمود احمدی‌نژاد به تشکل‌های غیر دولتی
زهرا اشراقی، به گفته‌ی خود، در قالب تشکل‌های غیر دولتی (NGO) نیز فعال بوده است. او می‌گوید که با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد فعالیت این تشکل‌ها "تقريبا" متوقف شده است: «ديدشان نسبت به  NGOها ديد خيلی جالبی نبود و فکر می‌کردند NGOها پایگاه غرب است. تقريبا خيلی محترمانه  NGOها را کنار گذاشتند.»
زهرا اشراقی بزرگ‌ترين فرزند صديقه خمینی، دختر بنیانگذار جمهوری اسلامی است. او همسر محمدرضا خاتمی، برادر رئیس دولت‌های هفتم و هشتم جمهوری اسلامی است. زهرا اشراقی در دولت محمد خاتمی مشاور "معاونت اجتماعی وزارت کشور در امور جوانان و دفتر امور بانوان" این وزارتخانه بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: