.

۱۳۹۱ دی ۲۸, پنجشنبه

استفاده اطلاعات رژیم از خارجیها در اعترافات تلویزیونی

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در قالب یک برنامه تلویزیونی، اعترافات یک خارجی را پخش کرد؛ او و چند خارجی دیگر به جاسوسی برای آمریکا در ایران متهم شده‌اند.
به گزارش رادیو فرانسه، در برنامه‌ای با عنوان «مستند شکارچی در دام» که دیشب از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، یک فرد خارجی که ملیتش مشخص نشد و فقط با نام «متی والوک» معرفی شد، مقابل دوربین به جاسوسی برای آمریکا اعتراف کرد.
بر اساس این برنامه تلویزیونی، این فرد خارجی پس از این که چند ماه تحت نظر وزارت اطلاعات ایران بوده، در ماه اوت 2012 دستگیر شد.
اتهام او، ارتباط با دانشمندان هسته ای و نظامی ایرانی برای کسب اطلاعات محرمانه در زمینه پروژه های هسته ای و نظامی جمهوری اسلامی است.
این فرد خارجی در این برنامه می گوید: «از سال 2008 بود که با راه انداختن یک سایت کاریابی به نام «این جی آر» توانستم با شرکت‌های مهم اروپایی قراردادهایی را ببندم و نیروهای متخصص را هم متقابلا برای آنها معرفی کنم،در دسامبر 2009 شخصی که خودش را "استیون لوگانو" معرفی کرد از طریق ایمیل رسمی کمپانی (پریزما) با من ارتباط برقرار کرد و گفت که قصد همکاری دارد،در دیدارهای اول من با او، متوجه شدم که اسم واقعی او "استیو لوگانو" نیست و او یک افسر ارشد اطلاعاتی CIA است که قصد اجرای یک پروژه بسیار گسترده اطلاعاتی را در ایران دارد.»
همچنین در این فیلم، اعترافات دو ایرانی به عنوان قربانیان این پرونده که با این فرد خارجی همکاری می کردند پخش شد.
در پایان فیلم نیز این فرد خارجی عذرخواهی می کند و می گوید: «امیدوارم با اطلاعاتی که در اختیار وزارت اطلاعات ایران قرار دادم مانع فعالیت دوباره خرابکارانه آمریکا علیه مردم ایران باشم.»
پیشتر وزارت اطلاعات، ایرانی‌های بسیاری را به جاسوسی برای آمریکا و اسرائیل متهم کرده، اما این برای نخستین بار است که اعترافات یک خارجی را به عنوان جاسوس آمریکا پخش می کند.
همچنین در این برنامه، چند فرد خارجی دیگر با نام‌های «استفان ریموند» متولد 1967 با تابعیت آمریکایی و «مارک آنتونی وندیار» متولد 1958 با تابعیت آفریقای جنوبی، «فیصل» مردی مراکشی‌تبار، «هریو ماچروزا»، از کشورهای شرقی آسیا، و «داگلاس فرناندز» با اسم مستعار "علی عبدرانی" متولد 1962 با تابعیت مالزیایی، به جاسوسی متهم شده اند.
این در حالی است که در این برنامه، جزییاتی از فعالیت این افراد و همچنین تاریخ و چگونگی بازداشت آنها ارائه نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: