.

۱۳۹۱ دی ۲۳, شنبه

انتقاد شیخ الازهر از وضعیت اهل سنت ایران




دکتر "احمد الطیب"، شیخ الازهر در دیدار با "علی اکبر صالحی"، وزیر امور خارجه کشورمان، ضمن انتقاد از وضعیت اهل سنت ایران، خواستار اعطای حقوق کامل آنها از سوی جمهوری اسلامی ایران شد. وی همچنین «صدور فتوا از سوی مراجع شیعه مبنی بر عدم اهانت به صحابه» را خواستار شد.
به گزارش سنی آنلاین به نقل از "الرابطة العالمیة لخریجی الأزهر"، دکتر احمد الطیب در این دیدار با بیان اینکه "من به عنوان شیخ دانشگاه الازهر در قبال اوضاع مسلمانان و مستضعفین جهان مسئول بوده و باید در مقابل خدا و بندگان خدا پاسخ‏گو باشم» گفت: «اخبار و گزارشات موثقی از برادران اهل سنت ما در جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر محرومیت آنها از حقوق اساسی و شهروندی به بنده رسیده است.»
وی در ادامه ضمن تاکید بر حفظ وحدت در تمام زمینه ها، تبلیغ یک مذهب علیه مذهب دیگر را مغایر با "وحدت ملی، فرهنگی و اجتماعی" و به ضرر امت اسلامی دانست و از پیروان مذاهب خواست تا در جهت ایجاد تفاهم در مسیر تمدن اسلامی گام بردارند.
شیخ الازهر همچنین در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان بر «لزوم صدور فتوا از سوی مراجع شیعه مبنی بر عدم اهانت به صحابه» تاکید کرد و گفت: « از مراجع بزرگ تقلید شیعه در قم، شیراز و دیگر شهرها می خواهم که فتوایی صریح مبنی بر حرمت سبّ ام المؤمنین عائشه صدیقه- رضی الله عنها-، خلفای ثلاثه، صحابه- رضی الله عنهم- و امام بخاری- رحمه الله- صادر کنند. زیرا دشنام صحابه و بی حرمتی به مقدسات اهل سنت تأثیر بسیار منفی و بدی در مسیر وحدت و تفاهم بین سنی و شیعه می گذارد.»
وی همچنین در این خصوص اظهار داشت: «این موضوع در ملاقات‏های متعددی که طی دو سال اخیر بین علما و مشایخ شیعه و سنی صورت گرفته، مطرح شده است اما متأسفانه تا کنون جواب شایانی در قبال این مطالبه مشاهده نشده است.»    

هیچ نظری موجود نیست: