.

۱۳۹۱ دی ۲۳, شنبه

خطبه های جمعه زاهدان:22 دی

کشتن افراد به خاطر حمل چند گالن گازوئیل، بسیار دردآور است
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان خطبه های نماز جمعه این هفته را با تلاوت آیه «مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ*مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ» [النحل: 96-97] آغاز نمود و با بیان اینکه وقت یکی از سرمایه های مهم زندگی است، استفاده از این سرمایه در جهت عبادت پروردگار را سبب جاودانگی آن دانست.
ایشان با اشاره به اینکه "قرآن مجید کلام الهی و معجزه پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- است" خاطرنشان کرد: همان طور که قرآن معجزه پیامبر است، تعبیرهای قرآن نیز معجزه هستند. قرآن مجید مطالب، مضامین و مفاهیم را در غالب تعبیرهای بسیار جالب و استثنایی بیان نموده است که صاحبان عقل و فکر باید در آیات قرآن تدبّر نمایند.
مولانا عبدالحمید در تشریح آیه افزود: خداوند متعال در این آیه با تعبیر بسیار زیبا فرموده است که هر آنچه نزد شماست به پایان می رسند و نابود می شوند و آنچه نزد پروردگار است پایدار بوده و هیچگاه تمام نمی شود. خداوند متعال به صورت عام و بدون استثناء تمام اشیایی که در اختیار داریم را فانی معرفی کرده است و این شامل جان، مال، ثروت، پست و مقام، صحت و سلامتی، وقت و زمان و تمام نعمت‏های دیگر می شود. هنگامی که عزیزان خود را از دست می دهیم و مشاهده می کنیم که مال و دارایی آنها پس از آنان باقی می مانند، متوجه می شویم این آیه چه چیزی را بیان کرده است. بسیار جای افسوس است که ما قبرستان‏ها را می بینیم ولی هنوز عبرت نمی گیریم و به فکر فرو نمی رویم.
ایشان در ادامه با بیان اینکه "وقت یکی از بزرگترین سرمایه های زندگی است" خاطرنشان کرد: خداوند متعال نعمت "وقت" را در اختیار ما قرار داده است که با استفاده از این نعمت می توانیم رضایت پروردگار را حاصل نمائیم و به این تیرتیب لحظات و اوقات عمر را که فانی هستند جاودانه کنیم و این امر با استفاده از وقت در عبادت و انجام نیکی حاصل می شود. ما همچنین می توانیم مال و ثروت دنیا را که فانی هستند نیز برای آخرت ذخیره و جاودانه کنیم. کسانی که ثروت خود را در ساخت مساجد، مدارس، مکاتب دینی و رسیدگی به یتیمان و خانواده های زندانی خرج می کنند این ثروت خود را باقی می گردانند، زیرا خداوند می فرماید: «و ما عندالله باق» خداوند صدقات ما را نزد خود ذخیره نموده و روز قیامت دو چندان گردانده و به ما تحویل می دهد.
ایشان در ادامه با اشاره به اینکه انسان باید حقیقت دنیا و آخرت را درک نماید، اذعان داشت: وقتی از قرآن حقیقت دنیا را جویا می شویم می بینیم خداوند با تعبیری بسیار زیبا دنیا را چنین معرفی می کند: «وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ» [عنکبوت: 64] خداوند فرموده ای کاش مردم می دانستند که زندگی دنیا یک بازی است و آخرت پایدار و ماندگار است. دنیا مکان موقتی برای زندگی انسان است. ما در این دنیا مانند مسافری هستیم که در حال عبور از جایی است. لذا از آنجایی که انسان باید واقعیت‏ها و حقایق را خوب درک کند باید این واقعیت را بپذیرد که نباید دنیا را به آخرت ترجیح داد، بلکه باید زندگی آخرت را به منافع دنیا ترجیح دهیم. آنانی که حقیقت دنیا و آخرت را فهمیده و راه خدا را دریافتند، خود را آلوده نکردند و از منافع دنیا استفاده نموده، برای آخرت تلاش کردند. انبیاء و صلحا زندگی دنیا را به چشم واقعیت دیدند، لذا فریب دنیا را نخوردند و عمل صحیح انجام دادند و پاک زندگی کردند، اما متأسفانه ما واقعیت زندگی را درک نکرده و دچار غفلت شده ایم و فراموش کرده ایم که این ویلاها و منازل باشکوه دنیا از دست ما می روند و روزی بدون تختخواب و زیرانداز و فرش باید در قبر بخوابیم و سپس خداوند ما را مورد حساب و کتاب قرار خواهد داد. لذا نباید ایمان خود را برای فامیل، دوستان و دیگر افراد تباه کرده و از بهشت و جهنم غافل شویم.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در پایان بخش اول سخنانش با اشاره به اینکه "بهشت و جهنم هر دو در انتظار انسان هستند" خاطرنشان کرد: هر انسانی در دنیا دو مسیر پیش رو دارد و بستگی دارد که انسان کدام مسیر را انتخاب می کند. خوشا به حال کسانی که با هوشیاری و بیداری زندگی کرده و مسیر بهشت را انتخاب نمودند و در حالی که مردم در فکر و اندیشه منافع دنیوی بودند آنها به آخرت می اندیشیدند و برای خدا زندگی کردند و برای خدا مردند و به نزد الله رفتند و رضایت پروردگار را حاصل نمودند. وای به حال کسانی که از خدا، قبر و آخرت غافل شدند و به دنیا گرایش پیدا کردند و در پی منافع دنیا رفتند. این دسته از افراد وقتی از دنیا چشم فرو می بندند و چشم آخرت‏شان گشوده می شود آن وقت متوجه می شوند که چه اشتباه بزرگی مرتکب شدند و در حالی ابراز پشیمانی می کنند که خداوند در مورد آنها می فرماید: «فَإِن يَصْبِرُوا فَالنَّارُ مَثْوًى لَّهُمْ وَإِن يَسْتَعْتِبُوا فَمَا هُم مِّنَ الْمُعْتَبِينَ» [فصلت: 24] آنجا اگر توبه هم بکنند پذیرفته نمی شود. لذا انسان باید در دنیا با کمال هوشیاری و به دور از فراموشی و غفلت برای زندگی آخرت تلاش کند.

نزاع و درگیری مایۀ بدنامی و نقصان جامعه است
مولانا عبدالحمید در بخش دوم سخنان خود در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان به جریان اخیر صلح بین دو طائفه بزرگ "شهنوازی" و "گمشادزهی" در استان اشاره کرد و گفت: الحمدلله این دو طائفه که مدت مدیدی با یکدیگر اختلاف داشتند، به صلح و سازش رسیدند که این چیز مایه خوشحالی و خرسندی ما شد.
ایشان در ادامه این موضوع خاطرنشان کرد: جنگ و اختلاف پدیده بسیار زشت و ناپسندی است، و در مقابل، صلح و سازش پدیده بسیار مبارکی است. انسان‏ها وقتی مصالحه می کنند، رحمت الهی بر آنها نازل می شود، اما وقتی با یکدیگر اختلاف داشته باشند، رحمت الهی از آنها قطع می گردد و انسان متضرر می شود. اختلاف موجب باز شدن درهای فتنه و آفت بوده و مایۀ بدنامی و نقصان است و صلح و آشتی مایۀ خیر و برکت و خوشنامی است.
مولانا عبدالحمید انسان‏هایی که دنبال ایجاد صلح و سازش هستند را "انسان‏های بیدار و عاقل" معرفی کرد و گفت: انسان‏هایی که به دنبال از بین بردن اختلافات هستند، انسان‏های بیدار، عاقل و اندیشمندی هستند، اما انسان‏هایی که از فاقد اندیشه هستند، دنبال ادامه دادن اختلاف هستند.
مولانا عبدالحمید در ادامه به ارائه راهکارهایی جهت رفع اختلافات در جامعه پرداخت و خاطرنشان کرد: بنده در جلسه صلح این دو طائفه حضور داشتم و در آنجا به دو مورد از عوامل اختلاف و درگیری در جامعه و راهکارهای رفع اختلافات اشاره نمودم. اولین راهکار رفع اختلافات در جامعه، خداشناسی و خداترسی است. اگر مردم ما دیندار باشند و از آخرت غافل نباشند، هیچ وقت دست به ریختن خود انسان‏ها نمی زنند، زیرا می ترسند که روز قیامت باید جواب خدا را بدهند. دیانت و هدایت مانع ارتکاب قتل ناحق می شود.
ایشان در ادامه افزود: اکثر اختلافات در اثر بی‏سوادی و بی علمی است؛ اگر جوانان ما دنبال علم و سواد بروند، هیچ‏گاه دنبال اختلاف و قتل و آدم کشی نیستند، زیرا در نتیجه علم، از عواقب و پیامدهای منفی اختلافات آگاهی پیدا می کنند. لذا علما، ریش سفیدان و دانشگاهیان و همه مردم باید در جهت دیندار شدن اقشار مختلف جامعه و نیز در زمینه تحصیل علم تلاش و کوشش نمایند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: سومین پیشنهاد بنده در این خصوص این است که همان قراردادی را که معتمدین و ریش سفیدان طوائف در دهۀ هفتاد در مسجد جامع مکی امضا کردند، مبنی بر اینکه قاتل را تحویل مقامات قضایی بدهند، بر آن قرارداد عمل کنند، تا محاکمه و مجازات قاتلان موجب تسلّی وابستگان مقتول شود، زیرا یکی از عوامل تشدید اختلافات این است که فرد قاتل و مجرم در پناه فامیلش قرار گرفته و مجازات نشود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: مقامات قضایی نیز باید برای دستگیری قاتل تلاش کنند. اگر فرد قاتل و مجرم دستگیر و محاکمه نشود، باعث بروز مشکلاتی می شود و مردم خودسرانه اقدام نموده و چه بسا انسان بی‏گناهی کشته شود. لذا اگر مقامات قضایی و مسئولین ذیربط اقدام به دستگیری قاتل نمایند و سران طوائف نیز به مسئولیت و تعهدات خودشان عمل کنند، إن شاءالله جنگ‏های قبیله ای رخ نخواهد داد.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان خود ضمن اظهار امیدواری به برطرف شدن برخی دیگر از مشکلات مشابه موجود در منطقه، تاکید کرد: پیام بنده به همه کسانی که از نفوذ کلام و توانایی برخوردار هستند این است که از بروز اختلافات جلوگیری کنند و به خاطر خدا در جهت رفع اختلافات اقدام نماید تا از طریق امنیت منطقه حفظ شده و منطقه دچار بحران نشود و افراد بی‏گناه نیز کشته نشوند.

کشتن افراد به خاطر حمل چند گالن گازوئیل، بسیار دردآور است
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در پایان به موضوع تیراندازی نیروهای انتظامی به فردی که گازوئیل به همراه داشته است، اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته فردی که ظاهرا گازوئیل به همراه داشته، پس از اینکه از سوی نیروی انتظامی تعقیب می شود، فرار می کند و مورد هدف قرار می گیرد. اینکه انسانی به خاطر یک چیز بی ارزش کشته شود، بسیار دردآور است.
مولانا عبدالحمید در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشور با بحران اقتصادی بسیار شدید مواجه است، نباید در مورد افرادی که مشغله کاری دیگری ندارند و با فروختن چند گالن گازوئیل امرار معاش می کنند، سخت‏گیری شده و مورد هدف گلوله قرار گیرند. ما بسیار متأسفیم که در کشور ما انسان‏ چندان ارزشی ندارد، در حالی که در ممالک دیگر، انسان‏ها بسیار ارزش دارند. اسرائیل، با وجود تمام جنایاتی که مرتکب می شود، برای آزاد کردن یک سرباز اسرائیلی بیش از هزار اسیر فلسطینی را آزاد کرد. اما چرا ما برای مردم خودمان ارزش قائل نباشیم و حاضر باشیم به خاطر یک گازوئیل و یا چیز بی ارزش دیگری جان آنها گرفته شود؟ که متأسفانه از این قبیل اتفاقات در مسیر جاده ها بسیار زیاد است.
ایشان در پایان با بیان این نکته که "ما نیز با قاچاق موافق نیستیم" اظهار داشت: ما نیز با قاچاق موافق نبوده و هرگز بر این چیز تشویق نمی کنیم، اما با توجه به وجود مشکلات معیشتی، اول باید راه مناسب کسب درآمد جلوی آنها گذاشته شود. اما در مورد آنهایی که کالای مشروع حمل و نقل می کنند باید مقداری مسامحه و چشم پوشی شود. لذا توصیه دلسوزانه بنده به مأمورین محترم انتظامی این است که احتیاط کنند و توصیه بنده به فرماندهان محترم آن است که به نیروهای تحت فرمان خودشان تاکید کنند که از تیراندازی به چنین افرادی خودداری کنند.

هیچ نظری موجود نیست: