.

۱۳۹۳ مهر ۲۷, یکشنبه

ترکیه: ایران باید از خود شرم کند و حداقل ساکت باشد

ترکیه در اعتراض به اظهارات حسين امير عبداللهيان معاون وزیر خارجه ایران که در آن گفته بود این کشور برای احیای "امپراطوری جدید عثمانی" تلاش می کند، علیرضا بیگدلی سفیر ایران  در آنکارا را احضار کرده است.

عبداللهيان، روز شنبه گذشته گفته بود: "بارها به ایالات متحده و کشور دوستمان ترکیه، هشدار دادیم که ما با آنها در مورد بحران سوریه اختلاف داریم. این مردم سوریه هستند که برای بقای رژیم اسد یا تغییر آن باید تصمیم بگیرند و نه کس دیگری".

تانگو بیلگیج، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گزارش داد آنکارا، به دلیل انتقاد تهران از سیاست‌های این کشور در حمایت از انقلاب مردم سوریه، سفیر خود را فراخوانده است.

خبرگزاری آناتولی از قول سخنگوی وزیر خارجه ترکیه گفت: "ترکیه برای انجام اقداماتی در راستای قوانین بین‌المللی علیه تهدیدات ضد امنیت ملی نیازی به اخذ اجازه از هیچ کشوری ندارد".

وی افزود: "ترکیه اظهارات مقامات ایرانی را درباره وقایع کوبانی و تراژدی انسانی در منطقه را محکوم می‌کند و از ایران می‌خواهد با سرافکندگی در این باره سکوت کند چرا که این کشور از حامیان رژیم سوریه بوده که باعث ایجاد مشکل "تروریسیم " در منطقه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه افزود ایران خواستار آن شده که برای کمک به مردم سوریه از دولت این کشور اجازه گرفته شود، اما ترکیه مخالفت خود با این موضوع را به سفیر ایران منتقل کرده است.
گفتنی است که مخالفان سوری، همواره ایران را به دست داشتن در کشتار بیش از 200 هزار سوری متهم می کنند.
مخالفان معتقدند که رژیم ولایت فقیه ایران با حمایت نظامی، تسلیحاتی و مالی  از رژیم اسد، حزب الله لبنان و گروه های شیعه عراقی که در جنگ علیه انقلابیون سوریه می جنگند، در قتل عام سوری ها شرکت کرده است.
از سوی دیگر ایران می گوید، نیروهایش در سوریه فقط برای امور مشورتی حضور دارند و این نیروها در عملیات نظامی شرکت نمی کنند. اما تاکنون تعداد زیادی از این نیروها در صحنه های نبرد در سوریه کشته شده اند.

ترکیه اما برخلاف ایران، از جمله کشورهایی بوده که از زمان آغاز ناآرامی‌ها در کشور سوریه در سال 2011 آشکارا از انقلاب مردم سوریه حمایت کرده است. این کشور نه تنها از اپوزیسیون معتدل سوریه حمایت می کند بلکه بیشترین تعداد پناهندگان سوری را در خود جای داده است.

هیچ نظری موجود نیست: