.

۱۳۹۳ مهر ۲۷, یکشنبه

فراخوان مشترک آمریکا و چهار کشور اروپا برای پایان خشونت در لیبی

سخنرانی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست صلح لیبی - طرابلس، ۱۹ مهر ۱۳۹۳
ایالات متحده همراه با فرانسه، ایتالیا، آلمان و بریتانیا در بیانیه مشترکی اعلام کردند که «بر سر این که بحران لیبی راه حل نظامی ندارد، توافق دارند» و از این که آتش بس رعایت نشده ابراز دلسردی کردند.
از روز چهارشنبه به این سو، دهها نفر در درگیری میان گروه های مجاهدین– از جمله انصارالشریعه – با نیروهای هوادار دولت به رهبری خلیفه بالقاسم حفتر، ژنرال پیشین ارتش لیبی، جان باخته اند.
بیانیه مشترک پنج کشور ضمن ابراز نگرانی از حمله ژنرال حفتر، تأکید کرده که در لیبی، «مبارزه علیه سازمان های تروریستی باید تنها توسط  نیروهای مسلح ارتشِ تحت نظارت یک قدرت مرکزی انجام شود.»
لیبی پس از سقوط معمر قذافی نتوانست نیروهای نظامی و انتظامی دولتی تشکیل دهد و شورشیانی را که به سرنگونی دیکتاتوری ۴۲ ساله قذافی کمک کرده بودند، خلع سلاح کند.
از پس از سقوط حکومت قذافی، جنگ داخلی میان گروه های جهادی با دولت مرکزی، علیه یکدیگر و علیه دیگر شورشیان مخالف دولت در لیبی ادامه داشته است.
در بیانیه آمریکا و چهار متحد اروپایی اش ضمن محکوم کردن انصارالشریعه آمده: «اگرلیبی بهشت امن گروه های تروریستی لیبیایی و خارجی شود، آزادی ای که به دشواری برای لیبی به دست آمده به خطر می افتد.»
بیانیه همچنین افرادی را که «صلح، ثبات و امنیت لیبی را به خطر بیاندازند یا جلوی روند سیاسی را در کشور بگیرند»، تهدید به تحریم کرده است.
از مردادماه که شورشیان مسلح شهر مصراته در غرب لیبی طرابلس پایتخت آن کشور را تصرف کردند، دولت عبدالله الثنی نخست وزیر ناگزیر در شرق کشور مستقر شده است.

هیچ نظری موجود نیست: