سرهنگ اسعد الزعبی کارشناس سوری در زمینه اسلحه های نظامی روز سه شنبه 21 اکتبر در اظهاراتی گفته که کارشناسان ایران و روسیه وزن بمب های بشکه ای اسد را از 230 کیلوگرم به 700 کیلوگرم افزایش داده اند.
به گزارش العربیه کارشناسان نظامی بر این باورند که رژیم بشار اسد، این نوع سلاح را به دلیل کم هزینه بودن تولید آن در داخل این کشور، به جای موشک و بمب های پیشرفته، به کار می برد.
رژیم سوریه این نوع سلاح کم دقت را در 18 منطقه سوریه تولید می کند و در ساخت آن علاوه بر ماده انفجاری تی ان تی، از خرده آهن و سنگ نیز استفاده می کند.
الزعبی که سال گذشته از ارتش اسد جدا شده و به مخالفان پیوسته است در گفت و گو با تلویزیون اوربت فاش کرد که در یکی از حملات اسد علیه مخالفان مسلح، یک بمب بشکه ای لحظاتی پس از شلیک در حالی که از هلی کوبتر حامل آن فاصله چندانی نداشت، در هوا منفجر شد و هلی کوپتر را نابود کرد.
به گفته این کارشناس نظامی از آن پس کارشناسان نظامی ایران و روسیه برای رفع این مشکل وارد عمل شده و در ساخت این نوع بمب ها شرکت کردند. الزعبی افزود که کارشناسان ایرانی و روس دلیل انفجار بمب های بشکه ای پیش از رسیدن به زمین را کمی مواد انفجاری آنها تشخیص دادند.


دیده بان حقوق بشر وابسته به سازمان ملل می گوید که این نوع سلاح که از اواسط 2012 توسط اسد علیه مخالفان در سوریه به کار رفت، تاکنون در این کشور بیش از سلاح های شیمیایی قربانی در پی داشته است.
خانم «پگی هکس» سخنگوی دیده بان حقوق بشر اظهار داشته که به رغم درخواست سازمان ملل از رژیم سوریه مبنی بر توقف فوری به کار گیری بمب های بشکه ای بدون جواب مانده و  دیده بان حقوق بشر به مدارکی دست یافته که اسد نه تنها استفاده از این سلاح را متوقف نکرده بلکه بیشتر از پیش علیه مخالفان خود به کار برده است.
وی می گوید رژیم هایی که اسد را در تولید این نوع بمب ها کمک می کنند، در برابر این نوع جنایت مسئول هستند.
هکس همچنین خاطر نشان کرد که دیده بان حقوق بشر وابسته به سازمان ملل، در حال جمع آوری مدارک مربوط به به کار گیری بمب های بشکه ای از طریق ماهواره ها و نیز فیلم های یوتیوب است تا در زمان مناسب، آنها را در دادگاهی عادل علیه عاملان آن جنایت استفاده کند.