.

۱۳۹۳ مهر ۲۶, شنبه

خطبه های نماز جعمه زاهدان 25 مهر: دولتهای غربی هیچگاه دنبال ایجاد صلح و رفع اختلاف در کشورهای اسلامی نبوده اند

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به مشکلات موجود در جهان اسلام اظهار داشتند: دهها سال است که بیت المقدس از دست مسلمانان خارج شده است و مسلمانان فلسطین قتل عام می شوند، منازل آنها ویران شده و آواره شده اند، اما دولت‎های غربی هرگز دست از حمایت اسرائیل برنداشته و در فکر ایجاد صلح و برگشت مردم فلسطین به سرزمین‎شان نیستند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (25 مهر 1393/ 22 ذی الحجه 1435) با اشاره به سابقه دیرینه غرب در ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی خاطرنشان کردند: دولت‎های غربی، با وجود برخورداری از امکانات متعدد، هیچ‎گاه سبب ایجاد صلح و آشتی در کشورهای اسلامی نشده اند. آنها سال‎هاست که نتوانسته و البته نخواسته اند، مشکلات مسلمانان فلسطین را حل کنند. این در حالی است که دست سازمان ملل و شورای امنیت و دست آمریکا برای ایجاد صلح و آشتی در کشورهای اسلامی باز بوده و هست، اما در هیچ جایی سابقه ندارد که این قدرت‎ها سبب رفع اختلاف شده باشند. لذا معلوم می شود که اینها از وجود اختلاف راضی هستند و در راستای تشدید اختلافات فعالیت می کنند تا زمینه ورود آنها به کشورهای اسلامی و بهانه ای برای بستن پیمان امنیتی و دیگر پیمان‏ها فراهم شود.
ایشان در ادامه افزودند: قدرت‎های غربی می خواهند کشورهای اسلامی همواره دست نیاز به سوی آنها دراز کرده و وابسته آنها باشند. در حالی که اگر کشورهای اسلامی دست نیاز به سوی الله تعالی دراز کرده و وابسته مسلمانان باشند و مشکلات خود را با یکدیگر حل کنند، به مراتب با ضایعات کمتری مواجه خواهند شد. اگر مسلمانان با یکدیگر بنشینند و مشکلات خود را حل کنند، به مراتب بهتر از این است که به کشورهای غربی و شرقی وابسته باشند. زیرا بازشدن پای کشورهای بیگانه به بلاد اسلامی برای منافع اسلام خطرناک است.

دولت‎های غربی تا زمانی که مشکل فلسطین را حل نکنند نمی توانند با افراطگرایی مبارزه کنند
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشتند: امروزه در دنیا برنامه مبارزه با تروریزم است و هر کسی مخالف خود را متهم به افراطگرایی و تروریزم می کند، اما بنده بارها گفته ام که منشأ اصلی بیداری اسلامی و سایر انقلاب‎ها در جهان اسلام، زورگویی، حق‎کشی و استبداد و ظلمی است که در حق ملت فلسطین روا داشته شده است.
ایشان از به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشوری مستقل از سوی برخی کشورها ابراز خرسندی کردند و گفتند: بسیار جای خوشحالی است که بسیاری از کشورها فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل می پذیرند و این کشور را به رسمیت می شناسند. اینکه بیش از 100 کشور، از جمله سوئد و پارلمان انگلیس، فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می شناسند تحول بزرگی بوده و نشانه آن است که ملت‎ها متوجه شده اند که مشکل ملت فلسطین باید از راه قانون و مسیر عاقلانه حل شود.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: دولت‎های غربی تا زمانی که مشکل فلسطین را حل نکنند نمی توانند با افراطگرایی مبارزه کنند. آنها باید توجه داشته باشند که به وسیله بمب و سلاح و حمله نظامی نمی توان امنیت دنیا را تامین کرد، منطق جنگ، منطقی نیست که بتواند دنیا را امن کند. بلکه امنیت دنیا از طریق اجرای عدالت، و حاکم کردن فضای مذاکره و گفتمان امکان پذیر است.
ایشان در ادامه با بیان اینکه "اگر اسرائیل به اشغال فلسطین پایان دهد گامی بزرگ در راه مبارزه با تندروی و افراطگرایی برداشته شده است" گفتند: اگر اسرائیل سرزمین فلسطین را ترک کرده و به مرزهای خودش برگردد و به عنوان کشوری از کشورهای جهان زندگی کرده و از اشغال و تجاوز و کشتن مسلمانان فلسطین و ایجاد شهرک‎های یهودی‎نشین در سرزمین فلسطین دست بردارد، در همه جا می تواند نمایندگی داشته باشد و در امنیت زندگی کند. به اعتقاد بنده اگر اسرائیل، که آغازگر جنگ و اشغال بوده است، دست از اشغال سرزمین فلسطین بردارد گام‎های بزرگی در راه مقابله با افراطگرایی و تندروی برداشته شده و تامین امنیت جهان را به دنبال خواهد داشت.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با اشاره به حادثه یازدهم سپتامبر در آمریکا اظهار داشتند: در حادثه یازده سپتامبر، که مصیبت بزرگی برای آمریکا بود و ما نیز ضمن همدردی با مردم آمریکا، آن را محکوم کردیم که مردم بی‎گناه در آن حادثه کشته شدند، دولتمردان آمریکایی به جای اینکه به دلیل اصلی وقوع این حادثه بیندیشند، با ادعای مبارزه با تروریزم به افغانستان و عراق حمله کردند و دشمنان خود را در دنیا بیشتر کردند. در حالی که اگر آنها حقوق دیگران را به رسمیت بشناسند و حرف مردم فلسطین و سایر مظلومین جهان را بشنوند، امنیت آنها حاصل خواهد شد. ما معتقدیم که دولتمردان غربی باید سیاست‎های خود را تغییر دهند؛ سیاست جنگ و بمباران و کشتار نمی تواند به حل مشکلات جهان کمک کند.
مولانا عبدالحمید به "اخوت انسانی" همه انسان‎های جهان با یکدیگر اشاره کردند و گفتند: همه ما در بشر بودن با یکدیگر شریک بوده و با همه جهانیان اخوت انسانی داریم. ما با مسلمانان دو اخوت دینی و انسانی و با سایر مردم جهان اخوت انسانی داریم. در هر جایی از دنیا که مردم با مصیبتی مواجه هستند، ما باید نگران و ناراحت باشیم. امروزه هزاران مسلمان در دنیا قتل عام می شوند که باعث نگرانی مسلمانان شده است.
ایشان در ادامه در معرفی دین مبین اسلام خاطرنشان کردند: اسلام دین صلح است و دین وابستگی نیست. اسلام دین غیرت است و دین بی غیرتی نیست. اسلام دین آشتی و رحمت است و دین بزدلی نیست. همه دنیا می تواند با ما با مصالحه زندگی کند، اما به سرزمین‎های ما تجاوز نکند و بر ما ظلم نکند.

سران کشورهای اسلامی به جای وابستگی به غرب، به الله تعالی و به ملت خویش وابسته باشند
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان بر وابستگی مسلمانان به الله تعالی تاکید کردند و خطاب به سران کشورهای اسلامی گفتند: سران کشورهای اسلامی بدانید که وابستگی به غرب و قدرت‎های غربی برای شما سعادت و امنیت به دنبال ندارد، بلکه به مردم خودتان متکی شده و آنها را دریابید. حقوق مردم خود را مراعات کنید و با مردم خودتان پشت میز مذاکره بنشینید. اینکه کشورهای اسلامی و مسلمانان به یکدیگر امتیاز بدهند بهتر از این است که به قدرت‎های بیگانه امتیاز دهند. اگر سران کشورهای اسلامی در مقابل ملت خودشان تواضع کرده و اظهار عاجزی نمایند، به مراتب بهتر از این است که در مقابل کاخ‎های متکبران دنیا عاجزی کنند. متاسفانه امروزه برخی از سران کشورهای اسلامی لباس مسلمانان را بر تن دارند، اما تفکر اسلامی نداشته و در جایی دیگر پرورش یافته اند و از این طریق می خواهند مسلمانان ساده‏لوح را فریب دهند.

توسعه‎یافتگی دینی و ایمانی تنها راه خروج مسلمانان از مشکلات و بحران‏هاست
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید همچنین در بخش اول خطبه های نماز جمعه "توسعه یافتگی ایمانی و عمل به دین" را تنها راه خروج مسلمانان از مشکلات و بحران‏ها عنوان کردند و گفتند: دلیل اینکه مسلمانان امروزی با مشکلات مواجه  بوده و گرفتار اختلاف و تفرقه هستند این است که اعمال مسلمانان با قرآن و سنت همخوانی ندارد. توسعه یافتگی مسلمانان در زمینه های مختلف مادی موجب کاهش بخشی از مشکلات آنها می گردد، اما تا زمانی که مسلمانان به توسعه یافتگی ایمانی، اعتقادی و عملی نرسند، مشکلات آنها حل نخواهند شد.
ایشان در ادامه افزودند: در جهان معاصر بسیاری از احزاب و انجمن‏ها و بسیاری از رهبران و اندیشمندان جهان اسلام برای بهبودی وضعیت مسلمانان و نجات آنها از بحران فکر می کنند، اما تا کنون هیچکس نتوانسته فکر و اندیشه و راهکاری ارائه نماید که موجب حل مشکلات مسلمانان گردد. لذا برای اینکه جهان اسلام از بحران‏های موجود خلاصی حاصل نماید، راهی جز اینکه مسلمانان به دین برگشته و دیندار واقعی شوند نیست؛ زن و مرد و پیر و جوان مسلمان باید به رب العالمین و به دین مبارک اسلام و تعلیمات زیبای رسول اکرم صلی الله علیه وسلم بازگردند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کردند: دین اسلام دینی است که ما را به سوی بهترین اخلاق و کردار رهنمون می سازد. اگر دین اسلام در زندگی ما مسلمانان موجود باشد، همه دنیا در مقابل ما زانو زده و برای ما ارزش و احترام قائل خواهد بود. دین اسلام دین بی نظیری است. عدالتی که در دین اسلام مورد تاکید و توصیه قرار گرفته است چنان عدالتی است که اگر به صورت صحیح در دنیا پیاده شود، همه جهانیان آن را پذیرفته و در مقابل آن سر تسلیم فرود می آورند؛ قضاوت قاضی شریح علیه حضرت علی رضی الله عنه و صدور حکم به نفع یک فرد یهودی، و نیز اعتراض یک پیرزن علیه سخنان حضرت عمر رضی الله عنه و پذیرش سخن وی توسط حضرت عمر نمونه هایی از عدالت اسلامی و دموکراسی واقعی است.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: در صدر اسلام و در دوران خلافت خلفای راشدین چنان عدالتی موجود بود که دنیا را متاثر گردانیده بود. مردم دنیا با زور شمشیر و با قوه قهریه و زندان و شکنجه مسلمان نشدند، بلکه در نتیجه اخلاق و عملکرد رسول اکرم صلی الله علیه وسلم و شاگردان ایشان به دین اسلام گرویدند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: متاسفانه مسلمانان امروزی از لحاظ عمل و اخلاق با قرآن و سنت فاصله دارند و دلیل بروز مشکلات در زندگی آنها نیز همین مسأله است. مسلمانان امروزی سعادت و خوشبختی خودشان را در وابستگی به اروپا و جهان غرب می دانند، در حالی که زمانی به عزت و کامیابی می رسند که به الله تعالی وابسته شوند و رضایت الله تعالی را حاصل نمایند و از لحاظ اخلاق، عمل و تقوا به رسول اکرم صلی الله علیه وسلم نزدیک شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه دادند: مسلمانان با درگیری‎های قومی، طایفه ای، حزبی و گرایشی مواجه هستند. الله تعالی مسلمانان را در تنگنا و فشار قرار داده است تا بیشتر به قرآن و سنت رجوع کرده و در صدد اصلاح اخلاق و عملکرد خویش برآیند.
ایشان "بی توجهی مسلمانان به دین و نشر احکام اسلامی" را دلیل اصلی پریشانی مسلمانان دانستند و خاطرنشان کردند: بزرگترین مشکل مسلمانان امروزی این است که برای دینداری خود و جامعه و نشر دین کمتر می اندیشند. وقتی ما مسلمانان احکام دین اسلام را به دیگران نرسانیم، دیگران افکار و اندیشه خود و احکام ادیان منسوخه را منتشر می کنند. وقتی ما در عمل به احکام دین سستی کنیم، دیگران ما را به سوی فساد و فحشا و فرهنگ‏های منحط خودشان دعوت می دهند.
مدیر دارالعلوم زاهدان به تلاش سیاستمداران غربی در زمینه خروج دین از کشورهای اسلامی اشاره کرده و گفتند: تلاش دولتمردان غربی و اروپایی در بسیاری از کشورهای اسلامی این بوده است که دین از بلاد اسلامی خارج شود و مسلمانان به فرهنگ غرب و اروپا گرایش پیدا کنند. اما ایمانی که در نهاد مسلمانان موجود بود مانع این برنامه غربی‏ها شد. برگشت مسلمانان به دین و احکام اسلامی و دوری از فرهنگ اروپا دلیل مخالفت حکومت‎های غربی با بیداری اسلامی و سرکوب آن است. برای جهان غرب که سالیان متمادی برای نشر و ترویج فرهنگ غربی در کشورهای اسلامی تلاش کرده است، بسیار ناگوار است که مسلمانان از فرهنگ غرب فاصله گرفته و زندگی اسلامی را اختیار می کند.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

هیچ نظری موجود نیست: