.

۱۳۹۱ دی ۱۱, دوشنبه

کردهای سوریه نقشه مناطق کردنشین این کشور را منتشر کردند


یک مرکز مطالعات در شهر "بن" آلمان وابسته به کردهای سوریه نقشه ای با نام "اقلیم کردستان سوریه" را که در برگیرنده شهرهای کردنشین در شمال این کشور است ، منتشر کرد.
بر اساس این نقشه که از سوی مرکز مطالعات "یاسا" وابسته به فعالان کُرد در آلمان منتشر شد ،"اقلیم کردستان" از شهر "دیریک" در استان حسکه در شمال شرق سوریه آغاز و تا نزدیکی های استان عرب نشین اسکندرون در ترکیه کشیده شده است.

این نقشه شهرهای دیریک ، رمیلان، تربه سبیه، قامشلو، عامودا، حسکه، سری کانینه، کوبانی و عفرین در سوریه را شامل شده است که بر اساس این گزارش اغلب ساکنان آن را کردها تشکیل می دهند.

مرکز مطالعات "یاسا" مساحت "اقلیم کردستان سوریه" را مشخص نکرده و گفته است که آگاهی از مساحت دقیق این اقلیم نیاز به مطالعه دقیق در سایه ثبات بیشتر و بهبود اوضاع امنیتی در این کشور دارد.

جیان بدرخان رئیس مرکز مطالعات "یاسا" در گفت و گو با سایت "الکردیه نیوز" با تاکید بر اینکه کردها از قرنها پیش در این شهرها می زیسته اند ، اعلام کرد که این نقشه با تقسیمات کشوری دولت سوریه تفاوت دارد.

گزارش مرکز مطالعات یاسا جمعیت کردها در سوریه را 3 میلیون نفر بر آورد کرده است که بیشتر آنها در شمال این کشور زندگی می کنند .

بدرخان که یک فعال کُرد است می گوید که شمار عرب ها در شهرهای کرد نشین سوریه اندک است و بیشتر آنها را کارمندان دولتی و خانواده های آنها و نیز کسانی که از سوی دولت مرکزی برای تغییر بافت جمعیتی به این شهرها مهاجرت داده شده بودند ، تشکیل می دهند.

وی درباره برگزیدن نام "اقلیم کردستان سوریه" در این نقشه گفت :" وجود کردها در سوریه را دیگر نمی توان انکار کرد ، اما این مانعی برای زندگی مسالمت آمیز در چارچوب دولت سوریه نیست."

هیچ نظری موجود نیست: