حدود نیمی (%48) از این 64 کشور را کشورهای مسیحی تشکیل می دهند. یک سوم (%33) از ملل اسلامی هستند. کشورهای اسلامی و مسیحی بزرگترین گروه از این دسته هستند که سمبل های مذهبی را بر پرچم ها خود نقش داده اند.


علایم مسیحی بر 31 پرچم جهان از اروپا، آسیا گرفته تا اقیانوس آرام و آمریکا وجود دارند.


برای نمونه پرچم بریتانیا که به "Union Jack " معروف و شناخته می شود از نقوش سه صلیب سنت جرج، سنت پاتریک و سنت آندریو تشکیل شده است.


کشورهای منافع مشترک که متشکل از مستعمره های سابق بریتانیاست سعی کرده اند که پرچم بریتانیا را با پرچم های ملی خود به اشکالی ادغام کنند. این کشورها شامل فیجی، تاواولو، استرالیا و زلاند نو هستند. نروژ، اسپانیا، یونان، جمهوری دومینیکن، دانمارک، سوئد، فنلاند و ایسلند از دیگر کشورهایی هستند که علایم و صلیب مسیحیت در پرچم های آنها ادغام شده اند.

 


علایم و سمبل های اسلامی بر پرچم های 21 کشور صحرای سفلی ( کشورهای پایین تر از کشورهای عربی شمال آفریقا) آسیا، اقیانوس آرام و خاورمیانه نقش بسته اند. برای نمونه پرچم بحرین دارای 5 زاویه است که از 5 ستون دین اسلام برگرفته شده است. الجزایر، ترکیه، برونئی و ازبکستان، به اتفاق بسیاری از کشورهای دیگر، ستاره و هلال را به عناوین سمبل اسلامی در پرچم های ملی خود دارند. پرچم سنگاپور نیز دارای ستاره و هلال است، اما اینها مفهومی مذهبی ندارند چون این کشور اسلامی نیست. هلال در پرچم سنگاپور بر اساس توجیه دولت این کشور، به معنای صعود کشوری جدید و 5 ستاره در آن، 5 ایده دموکراسی، صلح، توسعه، عدالت و مساوات را به نمایش می گذارد.
 


علایم بودایی و هندو در 5 پرچم دنیا نقش بسته است که در سه تا از این 5 پرچم سمبل هر دو دین مشترکا وجود دارد. این سه کشور که مشترکا علایم ادیان هندو و بودایی را دارند، پرچم کامبوج است که معبد آنگور که متعلق به هر دو دین است، در آن نقش بسته است. دیگری پرچم نپال است که سمبل های این دو دین را بنابر ترکیب جمعیتی این کشور نمایان می سازد. سومی پرچم بزرگترین دموکراسی جهان هندوستان است. در این پرچم "چاکرای آبی" (دایره چرخ مانندی که در فلسفه هند 7 عنصر تشکیل دهنده روح و انسان است) را در وسط پرچم داریم که سمبل هر دو دین است.

اسرائیل تنها کشوری است که دارای سمبل های یهودی در پرچم خود دارد که این سمبلها متشکل از ستاره داوود با زمینه آبی و سفید است که سمبل شالی است که یهودیان هنگام عبادت روی خود می اندازند.


6 کشور دیگر هم پرچم هایشان با علایم مختلف مذهبی آمیخته است. به عنوان نمونه پرچم ژاپن دارای یک "هینومارو" یا آفتاب در حال طلوع است که نماینده دین "شینتو"، دین اکثریت مردم این کشور در دوران سابق امپراطوری است.


در پرچم های ارورگوئه و آرژانتین، خورشید طلایی نقش بسته اند. آفتاب طلایی سمبلی است از خدای آفتاب به نام "اینتی" در تمدن "اینکا" است. اینکا تمدن قدیمی آمریکایی جنوبی پیش از ورود اروپاییان است.


در پرچم مکزیک، خدای "آزتیک" به نام "هیوتزیلوپوچتلی" دیده می شود که تصویری افسانه ای است که یک عقاب ماری را در منقار داشته و باور بر این است که مردم "آزتیک" را راهنمایی می کند که معبد " تینوچتیتلان" را بنا سازند.


اما پرچم ایالات متحده آمریکا نشانه دینی ندارد، اما پرچم های برخی از ایالات این کشور حامل سمبل های مذهبی هستند. به عنوان نمونه پرچم نیومکزیکو دارای خورشیدی است که شعاع آن به سوی بیرون می تابد که تاریخ روحانی "زیا پیوبلو" را به تصویر می کشد. از میان دیگر ولایات آمریکا آلاباما و فلوریدا هستند که پرچم های آنها صلیب سنت آندریو را بر خود دارند.