یک تیم از محققان جنایات جنگی و کارشناسان پزشکی قانونی از طریق بیش از 50 هزار تصویر تکان دهنده و دلخراش شکنجه و مدارک مستند دیگر به "شواهد مستقیم" عملیات شکنجه رژیم اسد دست یافته اند که نشان می دهد مخالفان این رژیم تحت شکنجه های سازمان یافته قرار گرفته و کشته شده اند.
کارشناسان قضایی می گویند این عکس‌ها که توسط یک عکاس نظامی ارتش رژیم سوریه به بیرون منتقل شده اند، "واقعی و محکمه‌پسند" هستند.
این عکاس اسناد و تصاویر خود را در اختیار روزنامه "گاردین" و شبکه خبری "سی‌ان‌ان" قرار داده است.
رسانه‌هایی که به این اسناد و تصاویر دسترسی داشته‌اند، گفته اند این عکسها مربوط به دوره زمانی ماه مارس 2011 تا اوت 2013 هستند.
اغلب عکس‌ها به صورت دیجیتال بر روی "مموری استیک" ذخیره و سپس توسط عکاس به خارج منتقل شده‌اند.
رسانه ها و مقام های قضایی تاکنون نام این عکاس که گفته می شود 13 سال در ارتش رژیم اسد خدمت کرده را به دلایل امنیتی فاش نکرده اند.
به گزارش  "گاردین" و "سی‌ان‌ان"، عکس‌ها نمایانگر اجساد زندانیانی هستند که بر روی بدنشان آثار شکنجه دیده می‌شود.
اجساد 62 درصد از این زندانیان نشان می‌دهند که آنان پیش از مرگ به شدت گرسنگی کشیده‌اند. بسیاری از قربانیان در سنین بین 20 تا 40 سال بوده اند.
بنا بر این گزارشها برخی از اجساد فاقد چشم هستند. برخی آثار خفگی بر گلو دارند. جای شوک‌های الکتریکی بر بدن بسیاری از اجساد زندانیان دیده می‌شود.
به گزارش روزنامه "گاردین"، از اجساد به این دلیل عکس‌برداری شده تا به مقامات بالاتر نشان داده شود که دستورات مبنی "بر شکنجه و کشتن زندانیان" اجرا شده‌اند.
به برخی بستگان زندانیان گفته شده که دلیل مرگ آنان "سکته قلبی" یا "تنگی نفس" در زندان بوده است.
روزنامه "گاردین" در گزارش خود آورده است که اکنون "دلیل محکم و مستقیمی" در مورد سرنوشت مفقودشدگان در سوریه بدست آمده است.
سه وکیل سرشناس بین‌المللی، پس از بررسی عکس‌ها و اسناد، ادعاهای این عکاس فراری را "واقعی" و "قابل اطمینان" ارزیابی کردند.
دزموند د سیلوا، دادستان دادگاه بین‌المللی لاهه که مسئول پرونده جنایت جنگی در سیرالئون بوده، به همراه دو همکار خود، جفری نایس‌، دادستان پرونده اسلوبودان میلوسویچ، رئیس‌جمهوری پیشین یوگسلاوی، و دیوید کرین، دادستان پرونده چارلز تایلور، رئیس‌جمهور پیشین لیبریا، از جمله حقوق‌دانانی هستند که موفق به ارزیابی این اسناد و عکس‌ها شده‌اند.
این وکلا گفته اند که اسناد و عکس‌ها از چنان اعتباری برخوردارند که می‌توانند به عنوان مستندات در دادگاه بین‌المللی علیه رژیم بشار اسد ارائه شوند. یک کارشناس حقوقی نیز در این باره گفت که این اسناد جدید می‌توانند درستی اتهام جنایت جنگی توسط رژیم اسد را بخوبی نشان دهند و به عنوان مدارکی "محکمه‌پسند" مورد استفاده قرار گیرند.
دزموند د سیلوا در گفت‌وگویی با روزنامه "گاردین" با تشبیه این کشتارها به "هولوکاست" جنایات جنگی سازمان یافته نازی ها، گفت که "این عکس‌ها مدرکی برای کشتار در مقیاس صنعتی" توسط رژیم بشار اسد به شمار می‌آیند.
قرار است که این سه حقوق‌دان بین‌المللی گزارشی در این زمینه تنظیم و آن را به ریاست سازمان ملل متحد، نمایندگان کشورهای عضو و گروه‌ها و نهادهای حقوق‌بشری ارائه کنند.
این گزارشها آمار کشته شدگان بر اثر شکنجه در زندان های رژیم اسد در طول سه سال اخیر را بیش از 11 هزار نفر اعلام کرده اند.
حقوق دانان بین المللی عکس‌های جدید از زندان‌های سوریه، را اسنادی در اثبات ارتکاب جنایت جنگی توسط رژیم اسد می دانند.