.

۱۳۹۲ بهمن ۱, سه‌شنبه

سازمان ملل دعوت خود از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنوسازمان 2 را پس گرفت


سازمان ملل متحد روز دوشنبه 20-01-2014 اعلام کرد که دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو2 لغو شده و این کنفرانس بدون حضور ایران برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، مارتین نسیرکی، سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد با اعلام این خبر گفت: " دبیرکل سازمان ملل عمیقا از مغایرت اظهارات مقام‌های ایران با تعهدات اخیرشان دلسرد شده است."
وی افزود: " با توجه به این که ایران این گزینه را انتخاب کرده که توافق‌های پیشین را نپذیرد، بان کی مون تصمیم گرفت که نشست آتی بدون شرکت ایران باشد."
سخنگوی بان کی مون در توضیح دعوت روز گذشته دبیرکل سازمان ملل از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو2 گفت: "مقام‌های ارشد ایران پیشتر به بان کی‌مون٬ اطمینان خاطر داده بودند که شرایط این دعوت را درک کرده و پذیرفته‌اند."
دبیرکل سازمان ملل روز یکشنبه 19-01-2014 با اعلام اینکه ایران پذیرفته است که نقشی مثبت و سازنده در بحران سوریه داشته باشد از این کشور دعوت کرده بود تا در کنفرانس ژنو2 شرکت کند.
دعوت روز یکشنبه بان‌ کی‌ مون از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو2 ٬ با اعتراض ائتلاف ملی سوریه٬ آمریکا و عربستان مواجه شد که گفته بودند با حضور ایران در این کنفرانس بدون پذیرفتن نتایج کنفرانس ژنو ۱ که در آن بر سر تشکیل دولت انتقالی در سوریه موافقت شده بود، موافق نیستند.
ائتلاف ملی سوریه حتی اعلام کرد که حضور خود در این کنفرانس را به حالت تعلیق درآورده و در صورتیکه سازمان ملل دعوت خود را برای شرکت ایران در کنفرانس پس نگیرد در آن شرکت نخواهد کرد.
با این حال بان کی مون در توجیه دعوت خود از ایران گفت که وزیر خارجه ایران کنفرانس ژنو ۱ را به عنوان پایه و اساسی برای کنفرانس ژنو ۲ پذیرفته است.
یک روز پس از این اظهارات، وزارت خارجه ایران ٬ اعلام کرد که جمهوری اسلامی هیچگونه شرطی را برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ نمی‌پذیرد.
عبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران : "ما در ژنو ۱ حضور نداشته‌ایم و ایران نقشی در تنظیم بیانیه آن نداشته است و اصرار برای اعلام پذیرش بیانیه ژنو ۱، غیرقابل قبول و مردود است."
محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای گفت که شرط حمایت از نتایج کنفرانس ژنو 1، برای جمهوری اسلامی پذیرفتنی نیست.
سخنگوی بان کی‌ مون این موضع گیری ها را "ناامید‌کننده" خواند و تاکید کرد که دبیرکل سازمان ملل انتظار این اظهارات را نداشته است و از شنیدن آنها "عمیقا مایوس" شده است.
کنفرانس ژنو ۲ به منظور تلاش برای حل بحران سوریه، قرار است ۲۲ ژانويه در مونتروی سوييس برگزار شود.

هیچ نظری موجود نیست: