.

۱۳۹۳ شهریور ۵, چهارشنبه

احتمال کودتای نرم در پاکستان


تحصن مخالفان دولت "نواز شریف" به یازدهمین روز خود رسیده است. این مخالفان که توسط "عمران خان"- قهرمان سابق کریکت و "طاهر القادری"- روحانی بریلوی(بدعتی)، رهبری می‌شوند، خواهان برکناری دولت هستند. این دو رهبر سیاسی، نواز شریف را متهم می‌کنند که انتخابات سال گذشته را به ضرب تقلب برنده شده است.

 
طی روزهای اخیر، مذاکرات از هم گسیخته میان نواز شریف و اپوزیسیون جریان داشت اما به هیچ نتیجه‌ای نرسید. ولی امروز سه‌شنبه، نواز شریف با ژنرال "رحیل شریف"- رئیس مقتدر ارتش پاکستان، گفتگو کرد؛ آنان به اتفاق اعلام کردند که برای حل سریع بحران تفاهم یافته‌اند.
 
گفته می‌شود که عمران خان و طاهر القادری- دو رهبر اپوزیسیون، از حمایت ارتش و احتمالاً بخشی از سازمان امنیت پاکستان - ISI- برخوردارند.
 
در عمل، بحران کنونی یک بار دیگر امکان ورود مستقیم ارتش را به میدان سیاست افزایش داده است. برخی تحلیل‌گران حتی از آغاز روند کودتای نرم در پاکستان سخن می‌گویند.
 
از زمان استقلال پاکستان- ١٩۴٧، ارتش سه بار کودتا کرده است؛ ولی در شرایط کنونی، ظاهراً سران ارتش مایل به یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز هستند.
 
ژنرال (بازنشسته) "حمید گل"- رئیس پیشین سازمان "آی.اس.آی"، به خبرگزاری فرانسه گفت که عمران خان و طاهر‌القادری می‌کوشند تا پای ارتش را به میان کشند اما ارتش به رغم اختلافاتش با نواز شریف، از دخالت مستقیم اکراه دارد.
 
 به عقیدۀ ژنرال گل، نواز شریف اگر بخواهد در قدرت بماند، در نهایت چاره‌ای جز حرف‌شنوی از ارتش نخواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست: