.

۱۳۹۳ شهریور ۸, شنبه

روحانیان سنی ایران: دولت با برخوردهای سلیقه​ای مقابله کند


علمای مشهور سنی از دولت روحانی خواستند که با اقدامات سلیقه​​ای در رابطه با مسائل اقلیت​های قومی و مذهبی برخورد کند. روحانیان سنی از برخورد نیروهای امنیتی با طلاب اهل سنت زاهدان نیز انتقاد کردند.

به گزارش سنی آنلاین، پایگاه اطلاع رسانی اهل سنت ایران مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان از دولت خواست تا با برخوردهای سلیقه​ای مقابله کند. او در بخشی از خطبه​های نماز جمعه (۷ شهریور/۲۹ اوت) از دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی خواست برای اجرای قانون اساسی، که از وعده های روحانی بود، تلاش کند. عبدالحمید تاکید کرد: «مشارکت اقوام و مذاهب در اداره​ی کشور منجر به وحدت ملی و امنیت پایدار می​شود.»
مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهرنیز از مسئولین بلندپایه کشور خواست تا "با افراد جاهل که دست به اعمال سلیقه​ای می​زنند" برخورد قاطع کند. روحانیان سنی حمله​ی اخیر نهادهای امنیتی علیه طلاب سنی در زاهدان را هم "اقدامات و برخورد​های سلیقه​ای" دانستند.
انتقاد از ممانعت ورود طلاب سنی به زاهدان
منابع خبری اهل سنت کشور همچنین گزارش دادند، روحانیان سنی از نهادهای امنیتی استان سیستان و بلوچستان که مانع ورود صدها طلاب دینی اهل سنت به شهر زاهدان شده بودند، به شدت انتقاد کردند. مولانا عبدالحمید در این رابطه هشدار داد که "زاهدان متعلق به همه​ی ملت ایران است و ورود به آن نیاز به گذرنامه ندارد." (بیشتر بخوانید: روحانی در زاهدان: در پی تغییر چهره سیستان و بلوچستان هستیم)
عبدالحمید گفت: «شکایاتی موجود است که در ایست بازرسی​های شهر زاهدان برای کسانی که از مناطق بلوچستان، شمال استان سیستان و بلوچستان، خراسان، کرمان، گلستان و سایر نقاط کشور قصد ورود به شهر زاهدان را دارند، مقداری سختگیری بعمل آمده و کارت​های شناسایی و شناسنامه بعضی از آنها را نگه می​دارند.»
امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد که این​گونه برخوردها سلیقه​ای‌اند و حساب آنها از حساب یک سازمان و ارگان و اداره جداست.
مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر و مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش هم ضمن انتقاد از"برخوردهای نامناسب نیروهای امنیتی و انتظامی" از مسئولین بلندپایه کشوری خواست تا این مسئله را هرچه سریع​تر پیگیری کنند و "با اینگونه افراد جاهل که دست به اعمال سلیقه​ای می​زنند" برخورد قاطع شود.
مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولانا گرگیج در انتقاد می‌گوید: «شهر زاهدان همانند سایر شهرهای دیگر کشور است و ورود به این شهر نیاز به پاسپورت و ویزا ندارد. اگر اینگونه است بگویید تا ما با ویزا به زاهدان برویم.»
"اهل سنت ایران قصد اغتشاش ندارند"
مولانا گرگیج، مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش تاکید می​کند دولت تدبیر و امید با اکثریت آرای اهل سنت به کرسی نشست و باید "تبعیض​ها و محدودیت‎ها را بشکند" تا مردم از دولت دلسرد و ناامید نشوند.
وی اضافه می​کند: «اهل سنت ایران صبور هستند و هرگز قصد اغتشاش ندارند و نمی​خواهند مقابل حکومت بایستند. ما باید دارای حقوق مساوی باشیم و برادرانه در کنار هم در کشور خودمان با آرامش زندگی کنیم. اگر طلبه​ای شیعه به شهر قم و یا دیگر شهرها برای تحصیل برود کسی گذرگاه​های آن شهر را نمی​بندد.»
یونسی: عده‌ای مخالف توجه دولت به اقلیت‌ها هستند
به دنبال افزایش اعتراض رهبران مذهبی اهل سنت، علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها هم در اظهار نظری (۶ شهریور/۲۸ اوت) تائید کرد که "عده‌ای نمی‌خواهند دولت به امور اقلیت‌ها توجه کند."
خبرگزاری ایسنا به نقل از یونسی می​نویسد: «موانعی برای اقدامات در حوزه اقلیت‌ها وجود دارد و عده‌ای مخالفند که دولت حقوق همه مردم را مورد توجه قرار دهد.»
یونسی پیش از این نیز در مصاحبه با روزنامه دولتی ایران گفته بود، دولت موفق نشده استانداری و وزارت‌خانه‌ای را در اختیار اقلیت‌های قومی و مذهبی قرار دهد. او همچنین تصریح کرد که خیلی از سازمان‌ها و ارگان‌ها به دلیل "منع قانونی یا تعصبات" از به‌کارگیری اقلیت‌ها خودداری می‌کنند.
گرچه یونسی صراحتا روشن نکرد این "عده‌ای" که "مخالفند" کیستند اما می‌توان یادآور شد که در ماه​های گذشته برخی از مراکز و نهادهای دینی کشور از جمله برخی از نمایندگان مجلس به صحبت​های یونسی درخصوص مسائل اقلیت​های قومی و دینی اعتراض کرده بودند.

هیچ نظری موجود نیست: