برغم انتخاب یک میانه رو برای پست ریاست جمهوری در ایران ، کمیته امور خارجی مجلس ملی آمریکا از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواست که تشدید تحریم ها علیه ایران را افزایش دهد.
این کمیته معتقد است که روحانی خود را ملزم به ادامه برنامه هسته ای کشورش می داند.
گفتنی است که مقامات آمریکا، تحریم ها علیه ایران را شدیدترین تحریم ها در طول تاریخ بشری علیه یک کشور توصیف کردند.
در نامه ای که با امضای اکثریت اعضای کمیته مجلس ملی آمریکا تهیه شده و برای اوباما رئیس جمهور این کشور ارسال گردیده، آمده است:" تحریم های اضافی باید بخش های مشخصی از اقتصاد ایران، مانند صنایع ومعادن، بخش مهندسی و ساختمانی را هدف قرار داد.
این کمیته درماه مه لایحه ای برای تشدید تحریم ها علیه ایران را تصویب کرد که در این لایحه بخش خودروسازی و صنایع و معادن ایران را هدف قرار داده بود اما این لایحه برای رای گیری هنوز به مجلس آمریکا تسلیم نکرده است.
این کمیته در بخشی از نامه خود به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نوشت:" انتخابات ایران هیچ نشانی مبنی بر متوقف کردن برنامه هسته ای یا محدودیت برنامه های تسلیحاتی اتمی در این کشور به همراه ندارد، بلکه بر عکس روحانی خود را ملزم به ادامه برنامه هسته ای به شکل سابق ملزم دانسته است، بنابرین برای ریاست جمهوری آمریکا بسیار مهم است که رهبران ایران را تفهیم کند که ایالات متحده در تصمیم خود برای منع آنها از دستیابی به سلاح هسته ای بی نهایت جدی و مصمم اس
حسن روحانی رئیس جمهور منتخب فعلی ایران، رئیس هئیت مذاکره کننده هسته ای ایران در سال 2005-2003 بود که توانست با اتحادیه اروپا به توافق رسید  تا برای مدتی برنامه غنی سازی اورانیوم خود را به حالت تعلیق در آورد.
دولت اوباما، انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران و شجاعت مردم این کشور را تحسین کرد و در پیامی از رئیس جمهور جدید خواست که نگرانی جامعه بین المللی نسبت به برنامه هسته ای خود را کاهش دهد .
شک و تردید نمایندگان مجلس آمریکا
این نمایندگان در نامه خود به مصاحبه 90 دقیقه ای روحانی پس از پیروزی در انتخابات اشاره کرده اند که وی گفته بود متوقف کردن برنامه غنی سازی مربوط به گذشته است و دیگر نمی توان بر آن فرمول  کار کرد.
آنها نوشتند:" در برنامه هسته ای ایران که باعث نگرانی جامعه بین المللی است هیچگونه میانه روی مشاهده نمی شود."
تصمیم در باره برنامه هسته، سیاست خارجی  و نظامی ایران در حیطه اختیارات رئیس جمهور نیست بلکه در اختیار و کنترل مستقیم رهبر علی خامنه ای است.
خامنه ای نیز اخیرا مواضع قبلی خود را بار دیگر تکرار کرد و گفت که ما نیازی به بهبودی روابط با آمریکا نداریم".
این نامه توسط 45 نفر از اعضای 46 نفری این هیئت امضاء شد. فقط "دل. انی فالوماواگا" از حزب دمکرات از امضای آن خودداری کرد.