.

۱۳۹۴ فروردین ۲, یکشنبه

سال 93 بیش از 22 شهروند بلوچ توسط نیروی انتظامی کشته و زخمی شده اند

25572.jpg

سال 93 همچون سالهای دیگر نیروهای انتظامی ، مرصاد و سپاه پاسدارن با برخوردهای امنیتی و در تیر اندازی های "مستقیم" و برخوردهای خودسرانه و بعضا  "عجولانه" که ناشی از نگاه امنیتی به شهروندان عادی بلوچ است باعث کشته و زخمی شدن بیش از 22 نفر شده اند که این مسائل به رغم ابراز نگرانی مکرر ائمه جمعه و پیگیری های صورت گرفته توسط نهاد های مردمی در بلوچستان همچنان ادامه داشته است.

نظامیان حکومتی در سال گذشته، ١٦ بلوچ را به قتل رسانده‌اند 

تاکید می کنیم که این گزارشها صرفا مواردی است که به کمپین فعالین بلوچ رسیده و مورد توثیق قرار گرفته اند و آمار کشته شدگان به مراتب بیشتر از مواردی است که با ذکر اسامی ذیلا می آیند:

 

جمعه 27 تیر

 یک زن 40 ساله به نام "سید بی بی رسولی زاده" مشهور به "مرادخاتون" فرزند بنگل  در شهرستان سرباز  روستای "افشان" توسط ماموران نیروی انتظامی با ماشین زیر گرفته و در اثر جراحات شدید پیش از رسیدن به بیمارستان سراوان جان خود را از دست داد.

 

 چهارشنبه 01 مرداد

 محمد شه بخش  فرزند گل محمد  15 ساله در بلوار مزاری شهر زاهدان مورد اصابت گلوله ماموران نیروی انتظامی کلانتری 16 قرار گرفت.که  پس از 10 روز در اثر شدت جراحات از دنیا رفت.

 

پنجشنبه 16 مرداد

میلاد شه بخش نوه حاج امید شه بخش از بزرگان طائفه "شه بخش" توسط نیروی انتظامی بخاطر نداشتن گواهینامه و عدم توقف مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

 

پنج شنبه 20 شهریور

یک کارگر به نام عبدالله مرادزهی همسر و فرزند دوساله اش در مسیر خاش – زاهدان توسط ماموران نیروی انتظامی به گوله بسته شد که  در اثر آن عبدالله مرادزهی کشته و همسر وی یکی از فرزندانش به شدت زخمی شدند.

 

جمعه 21 شهریور

در اثر شلیک مستقیم ماموران مرصاد نیروی انتظامی پاسگاه دهپابید به یک دستگاه خودرو 405 در 85 کیلومتری شهرستان خاش و آتش گرفتن خودرو ، دو  جوان بلوچ از طائفه کهرازهی به طور کامل در آتش سوختند.

 

یکشنبه 23 شهریور

عبدالنبی جمالزهی کارمند اداره برق دلگان در تیر اندازی خودسرانه یگان امداد نیروی انتظامی کشته شد.

 

چهارشنبه 2 مهر

غلام قادر بهادرزهی معروف به عبدالستار فرزند آدم در منطقه هُنگ شهرستان سرباز در اثر شلیک مستقیم ماموران مرصاد نیروی انتظامی از ناحیه گلو به شدت زخمی و در دم جان سپرد.

 

شنبه 3 آبان

عبدالله خاکی زاده 22 ساله اهل روستای بنداران سیریک از فاصله نزدیک مورد هدف گلوله مامور نیروی دریابانی سیریک قرار گرفت که پس از 15 روز مراقبت های ویژه از دنیا رفت.

 

چهارشنبه 28 آبان

محمد ریگی معروف به فرامرز در حال انجام کارهای روزمره در یکی از خیابان های شهرستان خاش در اثر شلیک مستقیم ماموران گشت نیروی انتظامی کلانتری 11  از  ناحیه سر  مورد اصابت قرار گرفته و در دم جان سپرد.

 

 

جمعه 7 آذر

دو کارگر از طائفه براهوی اهل سفید آبه در اثر کارگزاری مانع خارک توسط ماموران انتظامی خودرویشان واژگون شده و به شدت زخمی می شوند.

 

شنبه 15 آذر

 حمید براهوی فرزند بلوچ خان اهل زاهدان که 10 طاقه پارچه از اجناس خارجی را از چابهار برای فروش به زاهدان می برد در حوزه چابهار با شلیک ماموران نیروی انتظامی کنارک کشته شد.

 

جمعه 28 آذر

در اثر شلیک مستقیم ماموران انتظامی پاسگاه بمپور به سمت یک جوان بلوچ به نام فرهاد ریگی با اصابت گلوله به  سر وی در دم کشته شد.

 

چهارشنبه 8 بهمن

در تیر اندازی مستقیم دسته رزمی سپاه خاش  در منطقه گوهر کوه به سمت یک راننده مظنون به حمل گازوئیل، راننده این خودرو به نام مسلم دینارزهی فرزند دین محمد کشته شد.

 

 

چهارشنبه  15 بهمن 

در تیر اندازی "بدون دلیل" ماموران تک آور نیروی انتظامی ایرانشهر به سمت خودرو یک جوان کشاور  به نام رحیم بخش ریگی  30 ساله اهل "ریکپوت ایرانشهر" از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته می شود.

 

پنجشنبه 16 بهمن

دو برادر مظنون به حمل گازوئیل به نام های ضیاء الرحمن ریگی 14 ساله با اصابت دو گلوله در سر و برادر وی زبیر ریگی 20 ساله توسط ماموران بسیج شهر جالق کشته و زخمی شدند.

 

شنبه 18 بهمن

جاسم نرماشیری فرزند جمّا در شلیک ماموران انتظامی پاسگاه بمپور و اصابت گلوله به سر نامبرده کشته شد. که در پی آن تجمع مردمی شکل گرفت.

 

شنبه 23 اسفند

راشد پاهنده اهل روستای سنگان  دشتیاری و برادر زاده مفتی محمد حسن سنگانی از علمای برجسته دشتیاری در شلیک ماموران مرزبانی ریمدان کشته و جسدش پس از پیچانده شدن در پتو و گذاشتن چند سنگ بر وی، در پشت یک تپه رها شد.


طبق گزارش مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، تعداد کشته‌ها و زخمی‌های سال گذشته در کُردستان(اعم از شهروندان عادی، کولبران و کاسبکاران) که از سوی نیروهای مسلح حکومت ولایت فقیه هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند، ١٤٣ نفر بوده که ٥٧ تن جان سپرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: