.

۱۳۹۲ تیر ۲۵, سه‌شنبه

فتوای جنجالی مجاز دانستن آب نوشیدن روزه ‌داران

بین علمای اهل تشیع اختلاف نظر وجود دارد

العربیه:آیت الله بیات زنجانی روز شنبه گذشته در فتوایی جدید نوشیدن آب را برای روزه دارانی که تاب و تحمل تشنگی ندارند، جایز دانسته است.

به گزارش خبرگزاری ایرانی مهر، آیت الله بیات زنجانی چندی پیش در فتوایی تازه، آب نوشیدن را در شرایطی خاص برای روزه داران جایز دانستند. در سایت فیلتر شده آیت الله بیات زنجانی آمده است:" با استناد به موثقه عمار و روایت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) كه در باب 16 وسائل الشیعه از ابواب "من یصح منه الصوم" آمده است، كسانی كه روزه می گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه‌ای كه جلوی تشنگی‌ شان را بگیرد می توانند آب بنوشند و در این حالت روزه ‌شان باطل نبوده و قضا هم ندارد."

در ادامه همین گزارش، سایت یادشده اشاره دارد که: "نظر فقهی معظم له در رسالۀ عملیه به این شکل نبوده و این نظر فقهی جدید ایشان است." که بدینسان می توان آن را اجتهادی جدید تلقی کرد.


البته آیت الله بیات زنجانی در پاسخ به یک استفتا درباره این که "آیا فردی که در چنین شرایطی قرار گرفته، می تواند احتیاطاً و از روی استحباب روزۀ خود را قضا کند؟" پاسخ داده است: " احتیاط همیشه امری پسندیده است و در فرض سؤال نیز احتیاط مستحب آن است که فرد روزه خود را در وقت مقتضی، قضا کند."


نظر برخی مراجع در این باره


فتوای جدید آیت الله بیات زنجانی در حالی حاشیه ساز شده که مراجع تقلید شیعه، آب نوشیدن روزه ‌دار را موجب باطل شدن روزه می‌دانند.


آیت الله خامنه ای رهبر رژیم ایران در استفتائات خود در این باره می گوید:" انسان نمی‌تواند بخاطر ضعف و تشنگى، روزه را بخورد ولی اگر ضعف و تشنگى او به اندازه‌‌ای است که معمولاً نمی‌شود آن را تحمل کرد، در این صورت هر وقت به حرج افتادند مى‌توانند افطار نمایند ولى تا در حرج واقع نشده‌اند، نباید روزه را باطل کنند."


آیت الله مکارم شیرازی از دیگر مراجع شیعه ایرانی چنین نظر داده است که :" اگر روزه دار به اندازه اى تشنه شود که طاقت تحمّل آن را ندارد و یا ترس بیمارى و تلف داشته باشد، مى تواند به اندازه ضرورت آب بنوشد، ولى روزه او باطل مى شود و اگر ماه رمضان باشد باید بقیّه روز را امساک کند."


آیت الله سیستانی مرجع تقلید برجسته شیعیان در نجف تا اندازه ای نظری مشابه دارد و می گوید:" ضعف به تنهایى مجوز روزه خوارى نیست هرچند شدید باشد ، مگر این که موجب مشقت (سختی زیاد) باشد که در این صورت خوردن یا آشامیدن به مقدار ضرورت جایز است و باید بعد از آن قضا نماید."

هیچ نظری موجود نیست: