مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان، احکام شریعت را
مهمترین عامل "تقرّب الهی" دانست که عمل به آنها انسان را به "یک موجود
بهشتی" تبدیل می کند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه این هفته به بیان حکمت و فلسفه احکام اسلامی پرداخت و گفت: اگر انسان در احکام الهی بیندیشد درمی یابد که در همه آنها سود و نفع انسان موجود است. خداوند متعال با وضع این احکام می خواهد انسان را به کمال و قرب خویش رسانده و در نهایت او را به یک موجود بهشتی تبدیل کند. در تمام احکام شریعت و دستورات الهی منافع انسان و جامعه در نظر گرفته شده است. خداوند متعال در هیچ یک از احکام، حتی در خلق کردن انسان نفع خویش را مد نظر قرار نداده است، زیرا خداوند از نیاز و احتیاج پاک و مبرّا است؛ نه به انسان نیاز دارد، نه به فرشتگان و جنها. خداوند متعال هر چیزی را بخواهد اجرا می کند. خداوند به همین اراده خویش در قرآن اشاره کرده و می فرماید: «إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَيْءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَن نَّقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ» [نحل: 40] هیچ مانعی در مقابل اراده خداوند وجود ندارد.
ایشان در ادامه تاکید کرد: تمام احکامی که الله تعالی دستور به انجام آنها داده است و هر آنچه از انجام آنها منع کرده و بر حذر داشته همه و همه برای نفع انسان و دفع ضرر از او بوده است، زیرا محرمات و آنچه انسان از انجام آنها منع شده است در اخلاق و همچنین در صحت و سلامت جسمی انسان تأثیر منفی دارند. لذا هر آنچه در عافیت ظاهری و جسمی و عافیت معنوی و روحی انسان اثر منفی می گذارند در اسلام حرام قرار داده شده اند. خداوند متعال بریدن بدن با چاقو و یا سوزاندن آن را و حتی سوزن زدن بدون عذر مثل خالکوبی و غیره را حرام قرار داده است، زیرا جسم و بدن انسان با آن معذّب و دردمند می شود. همچنین خداوند هر چیزی که معنویت انسان را خدشه دار کرده و به آن آسیب می رساند حرام قرار داده است. بسیاری از مسائل نیز در اسلام ممنوع شده اند که هم در امور معنوی و هم در امور مادی و دنیوی انسان تأثیر منفی می گذارند. مانند: دروغ، غیبت، عهدشکنی، وعده خلافی و.... که اگر انسان عاقل اندکی در آنها تأمل کند به وضوح درمی یابد که این قبیل اعمال ناشایست چقدر در وجهه اجتماعی فرد تأثیر منفی می گذارند؛ دروغ موجب سلب اعتماد از انسان می شود و اگر شخصی که یک بار دروغ گفته، راست هم بگوید دیگر کسی از او نمی پذیرد و آبرو و شخصیت این فرد در جامعه خدشه دار می شود.
اعتقاد به وحدانیت خدا انسان را به عالم قدس و ملکوت نزدیک می کند
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه ایمان و اعتقاد به وحدانیت خداوند را سبب دگرگونی در زندگی انسان توصیف کرد و اذعان داشت: بین انسانی که وحدانیت خدا را قبول دارد و کسی که خداوند متعال را باور ندارد تفاوت بسیار زیادی وجود دارد، زیرا اساس قبولی اعمال انسان اعتقاد صحیح است و اعمال مومن به خاطر همین اعتقاد صحیح مورد قبول پروردگار قرار می گیرد و اعمال خیر فرد مشرک به خاطر عدم اعتقاد صحیح از بین رفته و تباه می شوند. اگر انسان به رسالت انبیاء و آخرت و معاد معتقد باشد تحولات بسیار زیادی در زندگی وی رخ می دهد و زندگی او دگرگون می شود، زیرا انسانی که به قرآن و سنت پیامبر معتقد باشد و روز جزا و معاد را باور داشته باشد دیگر خود را فردی آزاد تصور نمی کند که هر چه بخواهد انجام دهد.
ایشان ادامه داد: پیروزی و موفقیت انسان در اعتقاد صحیح قرار داده شده است. همچنین در مسائل عملی مثل نماز روزه حج و... منفعت انسان در نظر گرفته شده است و الله تعالی در این مسائل هیچ منفعت و سودی برای خود در نظر نگرفته است، بلکه تمام این عبادتها برای این است که انسان وارسته شود و به فرشتگان و عالم قدس نزدیک شده و با عالم ملکوت ارتباط برقرار کند. تنها چیزی که در این مسائل خداوند از انسان خواسته اخلاص است که سبب خشنودی و رضایت پروردگار از انسان می شود. وقتی جهت قبله رو می کنیم و پیشانی را به خاک می مالیم و خداوند عظیم را سجده و تعظیم می کنیم و هنگامی که قربانی را ذبح می کنیم و خون آن به زمین می ریزد این اخلاص انسان است که به آسمان عروج کرده و خداوند را خشنود می کند. خداوند می فرماید: «لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ» [حج: 27] تقوی و خداترسی و ادای احترام و ادب و اخلاص انسان نسبت به پروردگارش است که به خدا می رسد و سبب خشنودی و رضایت خداوند می شود.
مولانا عبدالحمید در ادامه همین مطلب افزود: رحمتهای الهی زمانی تحریک می شوند و بر انسان نازل می شوند که انسان با محبت و اخلاص خداوند را تعظیم کند. هر گاه انسان متوجه الله تعالی می شود، رحمت و عطوفت پروردگار و رأفت الهی تحریک می شود و سبب توجه خداوند به انسان می شود و وقتی انسان دست عاجزی و نیاز به سوی خداوند دراز می کند اجابت خداوند را تحریک می کند.
ایشان در پایان این بخش از سخنان خود نماز جمعه را از جمله عبادتهای اجتماعی برشمرد که حکمتهای فراوانی در آن نهفته است که طبق آنچه در احادیث آن حضرت صلی الله علیه وسلم آمده است، اجر شرکت در آن با یک عمره مقبول برابری می کند.
استمرار نظام در گرو شنیدن انتقادات منتقدان و مخالفان است
مولانا عبدالحمید در بخش دوم سخنان خود در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان، با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گفت: سی و چهار سال پیش ملت ایران یکصدا و متحد خواستار برچیدن بساط استبداد و دیکتاتوری از کشور شدند. خواسته همه ملت ایران در انقلاب بهمن 57 این بود که مردم بر سرنوشت خود حاکم شوند و مقدرات ملت در دست یک نفر نباشد.
مولانا عبدالحمید افزود: انقلاب اسلامی که برای استقرار حاکمیت مردم بر سرنوشت کشور با حمایت اکثریت قاطع مردم ایران به پیروزی رسید، برای ما مایه عزت و بیداری سیاسی و اجتماعی بود. یکی از مهمترین دستاوردهای این انقلاب احیای روحیه آزادیخواهی و آزادی طلبی بود. آزادیخواهی مایه صعود و عزت و نشان زندگی ملتهاست و بردگی مایه ذلت و ننگ بشریت است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: اکنون پس از سی و چهار سال، زمان آن فرا رسیده است که دستاوردها، منافع و مشکلات انقلاب مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرند. روزی که در ایران انقلاب شد همه مردم با انقلاب همسو بودند؛ حال بررسی کنیم که آیا همچنان همه مردم با انقلاب همراه هستند یا انقلاب ریزشهایی هم داشته است. آیا ما مسبب ریزش و جدایی عده ای از انقلابیون شدهایم یا آنان خودشان از انقلاب جدا شدهاند؟ خواستهها و مطالبات جداشدگان از انقلاب نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. راه بقا و استمرار انقلاب و نظام در این است که باید انتقادات و دیدگاههای منتقدان و مخالفان شنیده شود و در صورتی که سخنی غیرمنطقی دارند باید آنان را قانع کنیم و اگر سخنشان درست است باید تن به خواسته های منطقی و معقول بدهیم.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفت: حکومت تک جناحی، تک مذهبی و تک قومی در ایران هرگز جواب نداده است. پایداری نظام اسلامی در گرو همراهی جمهور مردم است.
ایشان با اشاره به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات نباید منحصر به یک جناح باشد بلکه باید انتخاباتی ملی و آزادانه در کشور برگزار شود. منظور از انتخابات آزادانه، برگزاری بدون کنترلهای لازم قانونی نیست، بلکه مراد آن است که باید در تائید صلاحیتها به قدری سعهصدر وجود داشته باشد که همه جناحها، گرایشها و اقوام بتوانند در انتخابات مشارکت کنند.
مولانا عبدالحمید افزود: البته من امیدی به تائید صلاحیت اهل سنت در انتخابات ندارم، اگر چه این حق اهل سنت است که باید بتوانند در همه عرصه های سیاسی و اجتماعی کشور حضور داشته و مشارکت نمایند. این یکی از بزرگترین اشتباهات تدوین کنندگان قانون اساسی بود که گفتند رئیس جمهور حتماً باید شیعه باشد. همه ما ملت ایران هستیم و این کشور متعلق به همه اقوام و مذاهب است و نباید تفاوتی بین شیعه و سنی، کرد، فارس، بلوچ و ... وجود داشته باشد. خداوند کسانی را که این اصل نادرست را در قانون اساسی تصویب کردند بیامرزد و آنانی را که هنوز زندهاند هدایت بگرداند. این قانون اگر چه قابل اصلاح است اما ما کسی را نمیبینیم که اراده ای برای اصلاح آن داشته باشد. با این حال ما می گوییم حداقل از بین برادران شیعه که میتوانند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند، افرادی را از گرایشها و تفکرات مختلف تائید کنید. اگر افرادی با اتهامی سیاسی در زندان هستند مشکل این افراد را حل کنید و همه ملت را با خود همراه کنید، زیرا دشمنان ما در حال حاضر زیاد شدهاند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: تحریمهای فلج کننده و تحریمهای جدید نفت در برابر غذا و دارو فشار زیادی را بر مردم وارد میآورد. وقتی شرایط سختی بر کشور حاکم میشود همه جناحها و اقوام از آن رنج میبرند. پیروزی انقلاب و بیمه شدن آن در برابر فشارهای بینالمللی و توطئه های استکبار جهانی با تنگ نظری امکان پذیر نیست.
ایشان افزود: خواسته اهل سنت در سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب به عنوان بهترین و وفادارترین مرزداران ایران اسلامی که دست وحدت و محبت به برادران شیعه خود دادهاند، آن است که تبعیضها باید برطرف شوند. همه ما ایرانی هستیم و از ایران دفاع خواهیم کرد. حقوق یهودیان، مسیحیان، دراویش و سایر اقلیتهای ایرانی نیز باید رعایت شود.
مولانا عبدالحمید اظهار داشت: در واگذاری مناصب و مسئولیتها و استخدامها همه یکسان نگریسته شوند. خواسته دیگر اهل سنت رعایت آزادی مذهبی و حفظ استقلال مذهبی آنان است. آزادی ساخت مساجد و انجام عبادات دینی برای اهل سنت باید فراهم شود. حقوق اقلیت شیعه در کشورهای اهل سنت باید مراعات شود و رضایت خداوند نیز در این است که اقلیتها تحت ظلم و ستم نباشند. توصیه ما به برادران انقلابی مصری نیز این است که حقوق اقلیتها را رعایت کنند. از دولت عراق نیز میخواهیم حق اهل سنت عراق که هفته هاست خواستار حقوق برابر با شیعیان عراق هستند باید رعایت شود. ما هم سربلندی و عزت عراق را میخواهیم. حقوق شیعه، سنی و کردها باید تأمین شود و خواسته ها و مطالبات آنان باید مورد توجه قرار گیرد.
ایشان خطاب به نوری مالکی، نخست وزیر عراق گفت: تنها راه برون رفت از بحران کنونی، تشکیل حکومت فراگیری است که همه در آن مشارکت داشته باشند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: امنیت، وحدت و اخوت زمانی تحقق پیدا میکند که حقوق همه مردم رعایت شود و نگاه حکومتها به مردم یکسان باشد.
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به بازداشت اخیر عده ای از روزنامه نگاران گفت: دستگیری و بازداشت روزنامه نگاران به صلاح نظام اسلامی نیست و بازتابهای منفی علیه کشورمان در جهان دارد و ما باید از هر آنچه که به حیثیت کشور و نظام خدشه وارد میکند دوری کنیم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه از مردم خواست در راهپیمایی 22 بهمن مشارکت کنند.
مولانا عبدالحمید در پایان با اشاره به شهادت یکی از روحانیون اهل سنت به نام مولوی عبدالله براهویی، ضمن محکومیت این اقدام تروریستی، از مسئولان خواست تا قاتلان این روحانی را دستگیر و مجازات کنند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه این هفته به بیان حکمت و فلسفه احکام اسلامی پرداخت و گفت: اگر انسان در احکام الهی بیندیشد درمی یابد که در همه آنها سود و نفع انسان موجود است. خداوند متعال با وضع این احکام می خواهد انسان را به کمال و قرب خویش رسانده و در نهایت او را به یک موجود بهشتی تبدیل کند. در تمام احکام شریعت و دستورات الهی منافع انسان و جامعه در نظر گرفته شده است. خداوند متعال در هیچ یک از احکام، حتی در خلق کردن انسان نفع خویش را مد نظر قرار نداده است، زیرا خداوند از نیاز و احتیاج پاک و مبرّا است؛ نه به انسان نیاز دارد، نه به فرشتگان و جنها. خداوند متعال هر چیزی را بخواهد اجرا می کند. خداوند به همین اراده خویش در قرآن اشاره کرده و می فرماید: «إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَيْءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَن نَّقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ» [نحل: 40] هیچ مانعی در مقابل اراده خداوند وجود ندارد.
ایشان در ادامه تاکید کرد: تمام احکامی که الله تعالی دستور به انجام آنها داده است و هر آنچه از انجام آنها منع کرده و بر حذر داشته همه و همه برای نفع انسان و دفع ضرر از او بوده است، زیرا محرمات و آنچه انسان از انجام آنها منع شده است در اخلاق و همچنین در صحت و سلامت جسمی انسان تأثیر منفی دارند. لذا هر آنچه در عافیت ظاهری و جسمی و عافیت معنوی و روحی انسان اثر منفی می گذارند در اسلام حرام قرار داده شده اند. خداوند متعال بریدن بدن با چاقو و یا سوزاندن آن را و حتی سوزن زدن بدون عذر مثل خالکوبی و غیره را حرام قرار داده است، زیرا جسم و بدن انسان با آن معذّب و دردمند می شود. همچنین خداوند هر چیزی که معنویت انسان را خدشه دار کرده و به آن آسیب می رساند حرام قرار داده است. بسیاری از مسائل نیز در اسلام ممنوع شده اند که هم در امور معنوی و هم در امور مادی و دنیوی انسان تأثیر منفی می گذارند. مانند: دروغ، غیبت، عهدشکنی، وعده خلافی و.... که اگر انسان عاقل اندکی در آنها تأمل کند به وضوح درمی یابد که این قبیل اعمال ناشایست چقدر در وجهه اجتماعی فرد تأثیر منفی می گذارند؛ دروغ موجب سلب اعتماد از انسان می شود و اگر شخصی که یک بار دروغ گفته، راست هم بگوید دیگر کسی از او نمی پذیرد و آبرو و شخصیت این فرد در جامعه خدشه دار می شود.
اعتقاد به وحدانیت خدا انسان را به عالم قدس و ملکوت نزدیک می کند
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه ایمان و اعتقاد به وحدانیت خداوند را سبب دگرگونی در زندگی انسان توصیف کرد و اذعان داشت: بین انسانی که وحدانیت خدا را قبول دارد و کسی که خداوند متعال را باور ندارد تفاوت بسیار زیادی وجود دارد، زیرا اساس قبولی اعمال انسان اعتقاد صحیح است و اعمال مومن به خاطر همین اعتقاد صحیح مورد قبول پروردگار قرار می گیرد و اعمال خیر فرد مشرک به خاطر عدم اعتقاد صحیح از بین رفته و تباه می شوند. اگر انسان به رسالت انبیاء و آخرت و معاد معتقد باشد تحولات بسیار زیادی در زندگی وی رخ می دهد و زندگی او دگرگون می شود، زیرا انسانی که به قرآن و سنت پیامبر معتقد باشد و روز جزا و معاد را باور داشته باشد دیگر خود را فردی آزاد تصور نمی کند که هر چه بخواهد انجام دهد.
ایشان ادامه داد: پیروزی و موفقیت انسان در اعتقاد صحیح قرار داده شده است. همچنین در مسائل عملی مثل نماز روزه حج و... منفعت انسان در نظر گرفته شده است و الله تعالی در این مسائل هیچ منفعت و سودی برای خود در نظر نگرفته است، بلکه تمام این عبادتها برای این است که انسان وارسته شود و به فرشتگان و عالم قدس نزدیک شده و با عالم ملکوت ارتباط برقرار کند. تنها چیزی که در این مسائل خداوند از انسان خواسته اخلاص است که سبب خشنودی و رضایت پروردگار از انسان می شود. وقتی جهت قبله رو می کنیم و پیشانی را به خاک می مالیم و خداوند عظیم را سجده و تعظیم می کنیم و هنگامی که قربانی را ذبح می کنیم و خون آن به زمین می ریزد این اخلاص انسان است که به آسمان عروج کرده و خداوند را خشنود می کند. خداوند می فرماید: «لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ» [حج: 27] تقوی و خداترسی و ادای احترام و ادب و اخلاص انسان نسبت به پروردگارش است که به خدا می رسد و سبب خشنودی و رضایت خداوند می شود.
مولانا عبدالحمید در ادامه همین مطلب افزود: رحمتهای الهی زمانی تحریک می شوند و بر انسان نازل می شوند که انسان با محبت و اخلاص خداوند را تعظیم کند. هر گاه انسان متوجه الله تعالی می شود، رحمت و عطوفت پروردگار و رأفت الهی تحریک می شود و سبب توجه خداوند به انسان می شود و وقتی انسان دست عاجزی و نیاز به سوی خداوند دراز می کند اجابت خداوند را تحریک می کند.
ایشان در پایان این بخش از سخنان خود نماز جمعه را از جمله عبادتهای اجتماعی برشمرد که حکمتهای فراوانی در آن نهفته است که طبق آنچه در احادیث آن حضرت صلی الله علیه وسلم آمده است، اجر شرکت در آن با یک عمره مقبول برابری می کند.
استمرار نظام در گرو شنیدن انتقادات منتقدان و مخالفان است
مولانا عبدالحمید در بخش دوم سخنان خود در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان، با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گفت: سی و چهار سال پیش ملت ایران یکصدا و متحد خواستار برچیدن بساط استبداد و دیکتاتوری از کشور شدند. خواسته همه ملت ایران در انقلاب بهمن 57 این بود که مردم بر سرنوشت خود حاکم شوند و مقدرات ملت در دست یک نفر نباشد.
مولانا عبدالحمید افزود: انقلاب اسلامی که برای استقرار حاکمیت مردم بر سرنوشت کشور با حمایت اکثریت قاطع مردم ایران به پیروزی رسید، برای ما مایه عزت و بیداری سیاسی و اجتماعی بود. یکی از مهمترین دستاوردهای این انقلاب احیای روحیه آزادیخواهی و آزادی طلبی بود. آزادیخواهی مایه صعود و عزت و نشان زندگی ملتهاست و بردگی مایه ذلت و ننگ بشریت است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: اکنون پس از سی و چهار سال، زمان آن فرا رسیده است که دستاوردها، منافع و مشکلات انقلاب مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرند. روزی که در ایران انقلاب شد همه مردم با انقلاب همسو بودند؛ حال بررسی کنیم که آیا همچنان همه مردم با انقلاب همراه هستند یا انقلاب ریزشهایی هم داشته است. آیا ما مسبب ریزش و جدایی عده ای از انقلابیون شدهایم یا آنان خودشان از انقلاب جدا شدهاند؟ خواستهها و مطالبات جداشدگان از انقلاب نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. راه بقا و استمرار انقلاب و نظام در این است که باید انتقادات و دیدگاههای منتقدان و مخالفان شنیده شود و در صورتی که سخنی غیرمنطقی دارند باید آنان را قانع کنیم و اگر سخنشان درست است باید تن به خواسته های منطقی و معقول بدهیم.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفت: حکومت تک جناحی، تک مذهبی و تک قومی در ایران هرگز جواب نداده است. پایداری نظام اسلامی در گرو همراهی جمهور مردم است.
ایشان با اشاره به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات نباید منحصر به یک جناح باشد بلکه باید انتخاباتی ملی و آزادانه در کشور برگزار شود. منظور از انتخابات آزادانه، برگزاری بدون کنترلهای لازم قانونی نیست، بلکه مراد آن است که باید در تائید صلاحیتها به قدری سعهصدر وجود داشته باشد که همه جناحها، گرایشها و اقوام بتوانند در انتخابات مشارکت کنند.
مولانا عبدالحمید افزود: البته من امیدی به تائید صلاحیت اهل سنت در انتخابات ندارم، اگر چه این حق اهل سنت است که باید بتوانند در همه عرصه های سیاسی و اجتماعی کشور حضور داشته و مشارکت نمایند. این یکی از بزرگترین اشتباهات تدوین کنندگان قانون اساسی بود که گفتند رئیس جمهور حتماً باید شیعه باشد. همه ما ملت ایران هستیم و این کشور متعلق به همه اقوام و مذاهب است و نباید تفاوتی بین شیعه و سنی، کرد، فارس، بلوچ و ... وجود داشته باشد. خداوند کسانی را که این اصل نادرست را در قانون اساسی تصویب کردند بیامرزد و آنانی را که هنوز زندهاند هدایت بگرداند. این قانون اگر چه قابل اصلاح است اما ما کسی را نمیبینیم که اراده ای برای اصلاح آن داشته باشد. با این حال ما می گوییم حداقل از بین برادران شیعه که میتوانند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند، افرادی را از گرایشها و تفکرات مختلف تائید کنید. اگر افرادی با اتهامی سیاسی در زندان هستند مشکل این افراد را حل کنید و همه ملت را با خود همراه کنید، زیرا دشمنان ما در حال حاضر زیاد شدهاند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: تحریمهای فلج کننده و تحریمهای جدید نفت در برابر غذا و دارو فشار زیادی را بر مردم وارد میآورد. وقتی شرایط سختی بر کشور حاکم میشود همه جناحها و اقوام از آن رنج میبرند. پیروزی انقلاب و بیمه شدن آن در برابر فشارهای بینالمللی و توطئه های استکبار جهانی با تنگ نظری امکان پذیر نیست.
ایشان افزود: خواسته اهل سنت در سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب به عنوان بهترین و وفادارترین مرزداران ایران اسلامی که دست وحدت و محبت به برادران شیعه خود دادهاند، آن است که تبعیضها باید برطرف شوند. همه ما ایرانی هستیم و از ایران دفاع خواهیم کرد. حقوق یهودیان، مسیحیان، دراویش و سایر اقلیتهای ایرانی نیز باید رعایت شود.
مولانا عبدالحمید اظهار داشت: در واگذاری مناصب و مسئولیتها و استخدامها همه یکسان نگریسته شوند. خواسته دیگر اهل سنت رعایت آزادی مذهبی و حفظ استقلال مذهبی آنان است. آزادی ساخت مساجد و انجام عبادات دینی برای اهل سنت باید فراهم شود. حقوق اقلیت شیعه در کشورهای اهل سنت باید مراعات شود و رضایت خداوند نیز در این است که اقلیتها تحت ظلم و ستم نباشند. توصیه ما به برادران انقلابی مصری نیز این است که حقوق اقلیتها را رعایت کنند. از دولت عراق نیز میخواهیم حق اهل سنت عراق که هفته هاست خواستار حقوق برابر با شیعیان عراق هستند باید رعایت شود. ما هم سربلندی و عزت عراق را میخواهیم. حقوق شیعه، سنی و کردها باید تأمین شود و خواسته ها و مطالبات آنان باید مورد توجه قرار گیرد.
ایشان خطاب به نوری مالکی، نخست وزیر عراق گفت: تنها راه برون رفت از بحران کنونی، تشکیل حکومت فراگیری است که همه در آن مشارکت داشته باشند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: امنیت، وحدت و اخوت زمانی تحقق پیدا میکند که حقوق همه مردم رعایت شود و نگاه حکومتها به مردم یکسان باشد.
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به بازداشت اخیر عده ای از روزنامه نگاران گفت: دستگیری و بازداشت روزنامه نگاران به صلاح نظام اسلامی نیست و بازتابهای منفی علیه کشورمان در جهان دارد و ما باید از هر آنچه که به حیثیت کشور و نظام خدشه وارد میکند دوری کنیم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه از مردم خواست در راهپیمایی 22 بهمن مشارکت کنند.
مولانا عبدالحمید در پایان با اشاره به شهادت یکی از روحانیون اهل سنت به نام مولوی عبدالله براهویی، ضمن محکومیت این اقدام تروریستی، از مسئولان خواست تا قاتلان این روحانی را دستگیر و مجازات کنند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر