حوثی ها به دنبال توافق با قبائل "حاشد" به گذرگاه امنی دست یافته اند که پیشروی مسلحانه آنها به سوی صنعا، پایتخت یمن را بدون هیچ مانعی از سوی قائل تامین می کند.
بر اساس آخرین گزارش های دریافتی گروه های مسلح وابسته به حوثی ها پیشروی خود به سوی شهر الریده واقع در 60 کیلومتری شمال صنعا را آغاز کرده اند.

حوثی ها همچنین مناطقی در شهرک ارحب در شمال پایتخت یمن را تحت کنترل خود در آورده و به این ترتیب در فاصله تقریبا سه کیلومتری کوه سوق الجیشی "الصمع" مستقر شده اند که مشرف بر فرودگاه بین المللی صنعا می باشد.

درگیری میان حوثی ها از یک سوی و سلفی ها و متحدان آنها، یعنی نیروهای الشیخ الاحمر از سوی دیگر آغاز گردیده و به استان های مختلف یمن از جمله عمران، حجه والجوف کشیده شده است.

ناظران تاکید دارند، در صورتی که حوثی ها بتوانند استان های عمران، حجه و الجوف را تحت کنترل خود در آورند به یک مدخل امن دریایی در کنار دریایی سرخ دست خواهند یافت که دریافت اسلحه و دیگر کمک های ارسالی از ایران را آسان تر خواهد کرد.
حوثی ها در دوره رژیم گذشته (به ریاست علی عبدالله صالح) بارها تلاش کردند بندر میدی در کنار دریای سرخ را به تصرف خود درآورند . مقامات پیشین یمنی چندین بار کشتی های حامل اسلحه برای حوثی ها را توقیف کرده بود.

تحولات میدانی کنونی، پیش از برگزاری تظاهراتی به وقوع می پیوندد، که قرار است در پاسخ به فراخوان حوثی ها به منظور سرنگونی دولت توافق میهنی انجام گیرد.