.

۱۳۹۲ تیر ۹, یکشنبه

مخالفان و حامیان محمد مرسی در قاهره تجمع کرده اند

هزاران نفر از مخالفان محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر با تجمع در میدان تحریر قاهره، خواستار کناره گیری او و برگزاری انتخابات زودتر از موعد هستند.
همزمان، طرفداران آقای مرسی هم در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری گردهم آمده اند.
این تظاهرات به مناسبت اولین سالگرد انتخاب محمد مرسی به ریاست جمهوری مصر انجام می شود.
مخالفان، مرسی را به ناتوانی در بهبود شرایط معیشتی مردم و جانبداری از اخوان المسلمین متهم می کنند.
در همین حال، ارتش مصر هشدار داده است که در صورت بروز خشونت و بالا گرفتن تنش ها، ساکت نخواهد نشست

ایران به گزارشگرویژه حقوق بشر سازمان ملل اجازه ورود نمی دهد

محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه  ایران می گوید به ‌  احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ايران،  اجازه ورود به ايران داده نمی شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد لاريجانی  نحوه تهیه گزارش وضعیت حقوق بشر در ایران را توسط احمد شهید، دارای اشکالات حرفه ای فراوان دانسته و گفته است که  از جمله اين اشکالات، منابعی است که او از آنها نقل می کند.
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ایران اضافه کرده است که احمد شهيد صرفا اتهام های مختلف را سر هم می کند و هر فردی می تواند به راحتی چنین گزارش هایی را از روی سایت های ضد نظام تهیه کند.
احمد شهید از سال ۱۳۹۰ با قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان گزارشگر ویژه درامور حقوق بشرایران  تعیین شد و از آن زمان بارها از ایران خواسته است به او اجازه دهند برای تحقیقات و گفتگو با منابع داخلی به ایران برود.

حمله نیروهای اسد به حمص

نیروهای دولتی سوریه روز شنبه حمله عمده ای را علیه مجاهدین در حمص ترتیب دادند.

گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان حاکی است که جت ها و خمپاره ها مناطق زیر کنترل مجاهدین در شهر را که یک سال در محاصره قوای بشار اسد بوده است زیر آتش گرفتند، و سربازان در چندین ناحیه با رزمندگان مجاهد به نبرد پرداختند.

یک فعال گفت نیروهای دولتی سعی دارند از تمام جبهه ها به حمص حمله کنند.

رویترز می گوید در مورد تلفات جزییاتی در دست نیست، اما ویدیوهایی که فعالان پست کرده اند انفجارهای سنگین و ستونی از دود را نشان می دهد. صداهای بلند تیراندازی نیز شنیده می شود.

دریک کلیپ ویدیویی دود سیاهی که از مسجد خالد بن الولید، متعلق به قرن ١٣، در حاشیه محله خالدیه برخاسته است دیده می شود.

رسانه های دولتی گفتند ارتش در خالدیه پیشرفت می کند، اما گروه ناظر بر حقوق بشر در سوریه گفت برخی گزارش ها حاکی است شورشیان یک تانک ارتش را درحالی که سربازان سعی داشتند به شهر قدیمی در مرکز حمص رخنه کنند منهدم کردند.

حمله به حمص درپی دستاوردهای نیروهای اسد، با پشتیبانی شبه نظامیان حزب الشیطان لبنان، در روستاهای استان حمص و شهرک های نزدیک مرز لبنان صورت می گیرد.

۱۳۹۲ تیر ۸, شنبه

دفتر احمدی نژاد مصطفی پور محمدی را به ''چاخان گویی'' متهم کرد


به گفته پور محمدی در این پرونده فساد مالی که مربوط به مناطق آزاد است، شماری از مسئولان دولتی دست دارند.

در اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری ایران آمده است: ''شما در مصاحبه اخیرتان مجدداً به کشف فساد در قرارداد ۴۵۰ میلیون یورویی کیش اشاره کرده‌اید. این در حالی است که تا این لحظه از ارائه متن قرارداد این فساد بزرگ!! عاجز مانده‌اید. جناب آقای مصطفی پورمحمدی، خوب است بدانید مطابق روایات و آموزه های دینی و اخلاق اسلامی، دروغ گویی و تهمت و افترا و سوءاستفاده از مقام و قدرت، مصداق مفسده بزرگ است''.

در ادامه این اطلاعیه خطاب به پور محمدی آمده است: ''اگر ادعای شما مبنی بر کشف فساد ۴۵۰ میلیون یورویی شوی تبلیغاتی نیست، پس چیست؟ آیا تیزر تبلیغات انتخاباتی است؟!''

دفتر احمدی نژاد پور محمدی را به خارج کردن ۲۵۰ میلیارد ریال از وزارت کشور در دوره تصدی این وزارتخانه متهم کرد و خواهان بازگرداندن این مبلغ شد.

در این اطلاعیه با تهدید پور محمدی به شکایت قضایی آمده است: ''به نظر می رسد که این بار نباید از شوی تبلیغاتی شما گذشت. باید شکایت از شما را به مراجع قضایی برد و قطعاً دادگاه صالح نیز روشنگری بزرگ خواهد بود برای کشف خیالی شما.''

دفتر ریاست جمهوری ایران افزوده است: ''در خاتمه، برای آخرین بار به شما فرصت می دهیم که عین متن قرارداد، اسناد مالی پرداختی و نیز اسامی همه کسانی را که خورده اند! و برده اند! منتشر کنید. اگر منتشر کردید که ما رسماً در پیشگاه ملت بزرگ ایران عذرخواهی خواهیم کرد؛ اما اگر منتشر نکردید باید بدانید که ملت شریف ایران اظهارات شما را یک بلوف آشکار و یک چاخان بزرگ خواهند دانست.

یک جوان برزیلی صورت خود را به شکل سگ درآورد


در یک حادثه کم نظر و جنجال بر انگیز یک جوان برزیلی با انجام عمل جراحی ، خود را به شکل سگ درآورد.
به گزارش برخی سایت های عربی و خارجی این جوان برزیلی هزارها دلار برای تبدیل صورت خود به شکل یک سگ هزینه کرده است.

هنوز مشخص نیست که این جوان برزیلی از این پس حس بویایی وفاداری سگ را به همراه خواهد داشت یا تنها به بینی این حیوان اکتفا کرده است.
بسیاری از کاربران اینترنتی این خبر را به همراه تصاویر عمل جراحی ، به شکل گسترده ای بر روی صفحات خود در فیس بوک و تویتر منتشر کرده اند .

پایان سیر نزولی قیمت طلا در ایران

در حالی که در چند روز گذشته، بازار طلا و ارز ایران با کاهش قیمت مواجه بود، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از افزایش قیمت سکه تمام بهار آزادی، نیم‌سكه و ربع سكه خبر داده است.

به گزارش رادیو فرانسه، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: امروز سكه طرح قدیم 1 میلیون و 60 هزار تومان و سكه طرح امامی 1 میلیون و 107 هزار تومان در بازار معامله می‌شود.
احمد وفادار- رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران گفت که امروز شنبه هشتم تیر ماه، هر قطعه سكه تمام بهار آزادی طرح قدیم، یک میلیون و 60 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار طرح امامی، یک میلیون و 107 هزار تومان، در بازار به فروش می‌رسد كه به نسبت آخرین روز هفته گذشته افزایش یافته است.
وی افزود: این افزایش قیمت در نیم‌سكه و ربع سكه نیز بوده است و بهای نیم‌سكه 570 هزار تومان، ربع سکه 370 هزار تومان، هر قطعه سکه یك گرمی 250هزار تومان و هر مثقال طلای 18 عیار با بهای 445 هزار تومان، در بازار به فروش می‌رسد.
وی گفت: همچنین هر یك گرم طلای 18 عیار، 102 هزار و 730 تومان، در بازار معامله می‌شود.
احمد وفادار، با بیان اینكه بهای انس جهانی به 1235 دلار رسیده است افزود: روز گذشته سهام آمریكا صعودی شد و معامله‌گران در بازار شروع به خرید طلا كردند كه این موضوع باعث افزایش نرخ طلا شد.
با کاهش چشم‌گیر قیمت ارز و طلا در بازار داخلی ایران، پس از انتخابات اخیر این کشور، کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می کردند که این افت ناگهانی، موقتی باشد.




اعدام سه زندانی از جمله یک تبعه افغان در زاهدان

بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران »صبح امروز حکم ضدبشری و قرون وسطایی ۳ زندانی در زندان مرکزی زاهدان به اجرا گذاشته شد. روز شنبه ۸ تیرماه در یک اعدام گروهی و ضدبشری ۳ زندانی، که یکی از آنها از اتباع افغانستان می باشد در زندان مرکزی زاهدان به دار آویخته شدند.این ۳ زندانی روز پنجشنبه ۶ تیرماه جهت اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شدند و همزمان با انتقال آنها به سلولهای انفرادی تمامی ارتباطهای زندانیان با خانواده هایشان تا به امروز قطع است.

اسامی زندانیانی که صبح امروز در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند به قرار زیر می باشد:
۱ـ عارف نورزهی ۳۷ ساله از اتباع افغانستان ،وی ۱۱ ماه در بند ۵ زندان مرکزی زاهدان زندانی بود
۲ـ شیر محمد کاشانی ۳۰ ساله ،که به مدت ۲ سال در بند ۷ زندان مرکزی زاهدان زندانی بود
۳ـ قربانعلی سوری ۵۵ ساله ، او ۱۳ سال در بند ۳ زندان مرکزی زاهدان زندانی بود.

'بازداشت' چند چترباز تبعه اسلواکی در ایران به اتهام جاسوسی


بوریس گاندل، سخنگوی وزارت امور خارجه اسلواکی گفته است که این کشور در حال پیگیری وضعیت چند شهروند چترباز خود است که به اتهام جاسوسی و عکاسی از تاسیسات نظامی ایران بازداشت شده‌اند.
آقای گاندل اطلاعی درباره جزئیات بازداشت این افراد نداده است.
یک روزنامه اسلواکیایی گزارش داده که شش شهروند این کشور سه هفته پیش به دلیل عکاسی هوایی از تاسیسات نظامی ایران بازداشت شده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه اسلواکی شمار بازداشت شدگان را تایید نکرده است.
سال گذشته نیز یک شهروند اسلواکی به اتهام جاسوسی برای سازمان سیا در ایران بازداشت شده بود.
این فرد که در مدیریت منابع انسانی مخابرات و ارتباطات فعالیت می‌کرد، پس از ۴۰ روز بازداشت انفرادی آزاد شد. او متهم شده بود که برای کسب اطلاع از پیشرفت‌های علمی ایران با پژوهشگران ایرانی ارتباط برقرار کرده است.
مقام‌های ایرانی تاکنون درباره خبر بازداشت‌های اخیر چند شهروند اسلواکی اظهار نظری نکرده‌اند.

روحانی: دولت آینده به هیچ جناح و حزبی تعهدی نداده‌است


حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران در نخستین سخنرانی خود پس از پیروزی اش در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت که دولت او به هیچ حزب و جناحی تعهدی نداده و وام‌دار هیچ جناح و حزبی نخواهد بود.
او گفت در کابینه اش افراد شایسته از همه جناح ها و احزاب به شرط داشتن "اعتدال و میانه روی" حضور خواهند داشت.
آقای روحانی همچنین خبر انتخاب گزینه هایش برای وزارتخانه های دولت یازدهم را در حال حاضر رد کرد و گفت هیچ تصمیمی برای اعضای کابینه اش نگرفته و برای انتخاب وزیران خود هنوز در حال مشورت است.

حوثی ها و جدایی طلبان جنوب یمن در ایران آموزش نظامی می بینند


مقامات یمنی روز شنبه 29-6-2013 اعلام کردند که صدها نفر از شبه نظامیان حوثی و نیز برخی گروههای جنبش جدایی طلب جنوب این کشور توسط سپاه پاسداران در ایران آموزش نظامی می بینند.
  سر لشکر "علی محسن" مشاور رئیس جمهور یمن در امور دفاع وامنیت در گفت و گویی اعلام کرد ، گروه حوثی ها و جنبش جنوب یمن صدها نفر از اعضای خود را جهت آموزش نظامی به ایران ارسال کرده اند.
این مقام یمنی می گوید که حوثی ها و جنبش جدایی طلب جنوب ، اسلحه های بسیار پیشرفته از جمله موشک های زمین به هوا و نیز مین هایی ضد هواپیما در اختیار دارند.
در همین زمینه برخی تحلیگران سیاسی یمن بر این باروند که در میان اعضای جنبش جنوب یمن شکاف ایجاد شده است و تنها گروه مسلحی که رهبری آن را "علی سالم البیض" در دست دارد ، از ایران کمک دریافت می کند.
قاسم عسکر دبیر کل شورای عالی جنبش جنوب می گوید که برخی جوانان این جنبش برای آموزش به ایران رفته اند همچنین برخی از آنها از حوثی ها سلاح درخواست کرده اند.
بنا به گفته های عسکر ، حزب الله لبنان نیز به جنبش جنوب کمک مالی کرده است و برخی از اعضای کادر تلویزیون "عدن لایو" وابسته به جدایی طلبان که از بیروت برنامه پخش می کند ، توسط کارشناسان حزب الله آموزش رسانه ای دیده اند.
علی العمرانی وزیر اطلاع رسانی یمن پیش از این تاکید کرده بود که گروهی از حوثی ها زیر نظر کارشناسانی از سپاه پاسداران در بیروت دوره های آمورزش نظامی می بینند.
چندی پیش یک منبع سیاسی در یمن از یک طرح استراتژیک برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در کشورش خبر داده بود.
از سوی دیگر سناتور جان مکین دخالت های ایران در یمن از طریق گروه حوثی ها در این کشور خطرناکتر از گروه القاعده توصیف کرده بود

ایران، روسیه و چین ماهانه نیم میلیارد دلار به سوریه کمک می کنند


یک مقام بلند پایه رژیم سوریه در گفت و گویی فاش کرد که کشورش از سه کشور ایران ، روسیه و چین ، ماهانه 500 میلیون دلار کمک مالی دریافت می کند.
به گزارش العربیه "قدری جمیل" معاون نخست وزیر سوریه در امور اقتصادی طی گفت و گو با روزنامه بریتانیایی" فایننشال تایمز" با اعلام این خبر ، تاکید کرد که سوریه از کمک های سیاسی ، نظامی و اقتصادی سه کشور ایران ، روسیه و چین برخودار است.
مقام سوری در این زمینه اظهار داشت که کشورش به منظور جلوگیری از تحریم ها در معاملات اقتصادی خود ، از ریال ایران ، روبل روسیه و یوان چین استفاده می کند.
وی در ادامه بیان داشت :" چیز کمی نیست که روس ها ، چینی ها و ایرانی ها از سوریه در برابر توطئه کنونی حمایت و پشتیبانی کنند."
جمیل همچنین از خط اعتباری نامحدود ایران برای سوریه جهت وادرات نفت و مواد غذایی خبر داد.
پیش از این "ادیب میاله" رئیس بانک مرکزی سوریه در نشست بانک های این کشور از خط اعتباری یک میلیارد دلاری ایران برای رژیم دمشق سخن گفته بود.
معاون نخست وزیر سوریه در امور اقتصادی از حمایت موسکو به دمشق سخن گفت و اظهار داشت که "کشتی های روسیه با برافراشتن پرچم این کشور ، محموله های خود را در سواحلی که در کنترل نیروهای سوریه است ، تخلیه می کنند."
وی در عین حال اقتصاد سوریه را "پیچیده و دشوار" توصیف نمود و اعلام کرد که کنترل چاههای نفت توسط مخالفان ، اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار دا
د. 

بالا گرفتن ناآرامی ها در مصر

با بالا گرفتن اعتراض های ضددولتی در مصر امروز شنبه دو تن در برابر دفتر حزب اخوان المسلمین در اسکندریه کشته شدند. یکی از این دو نفر، شهروند آمریکا بوده است. در جریان تجمعی اعتراض آمیز در دهانه کانال سوئز نیز در یک انفجار، یک نفر کشته و ۱۰ تن دیگر مجروح شدند. پلیس مصر می گوید هنوز سبب این انفجار روشن نیست اما به احتمال قوی علت آن، بمبی بوده که دفتر یک حزب اسلام گرا را هدف قرار داده است.
روحانیون مصر به دنبال ناآرامی های هفته اخیر در آن کشور، نسبت به احتمال خطر جنگ داخلی هشدار داده اند. روحانیون متنفذ دانشگاه معتبر اسلامی الازهر قاهره، از پیشنهاد محمد مرسی، رییس جمهوری مصر، برای گفت و گو با گروه های اپوزیسیون در آستانه تجمع های اعتراض آمیز فردا یکشنبه استقبال کرده اند.
سفارت آمریکا در قاهره با انتشار بیانیه ای از تصمیم خود برای خارج کردن کارکنان غیرضروری و اعضای خانواده های دیپلمات های آمریکایی از مصر خبر داد و بار دیگر آمریکاییان را از سفر به مصر برحذر داشت.
اخوان المسلمین اعلام کرده است که ۸ دفتر از ۱۰ دفتر آن حزب در سراسر مصر هدف حمله قرار گرفته است. مقام های مصری می گویند در درگیری های خشونت آمیز در نقاط گوناگون آن کشور بیش از ۷۰ تن مجروح شده اند.
سازمان ملل متحد، ایالات متحده، و اتحادیه اروپا از مقام های مصر خواسته اند تا برای برقراری آرامش در آن کشور بکوشند.
رهبران اپوزیسیون مصر خشونت جاری در آن کشور را محکوم کرده اند. ارتش مصر که هشدار داده در صورت خارج شدن مهار کشور از دست سیاستگران، وارد عمل خواهد شد، بیانیه ای صادر کرده و طی آن اعلام کرده است که نیروهای خود را به جای جای مصر اعزام کرده تا از جان شهروندان محافظت کنند.
خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که چند ده هزار تن از مخالفان محمد مرسی در اسکندریه دست به تظاهرات زدند و تظاهرکنندگان به سمت نگهبانان دفتر حزب اخوان المسلمین سنگ و آجر پرتاب کرده اند و صدای شلیک گلوله در جریان این گردهم آیی های اعتراض آمیز شنیده شده است.
 

کشته شدن 8 تن دیگر از عناصر حزب الله لبنان به دست ارتش آزاد سوریه


به گزارش العربیه به نقل ازمنابع شورای فرماندهی نظامی ارتش آزاد، این 8 نفر هنگامی که تلاش می کردند خود را به منطقه درگیری واقع در زینبیه دمشق برسانند مورد هدف قرارگرفته و به قتل رسیدند.
ژنرال سلیم ادریس، فرمانده ستاد ارتش آزاد سوریه، در تماسی با تلویزیون العربیه، با تایید این خبر، گفت:" در حقیقت جنگ با نیروهای اسد تنها درحلب یا مناطق شرقی کشور نیست بلکه ما  در همه جبهه ها با نیروهای رژیم در حال نبرد هستیم."
وی تاکید کرد:" ما وظیفه داریم در همه جبهه ها با او بجنگیم اما جنگ سرنوشت ساز ما در دو منطقه حمص و دمشق رقم خواهد خورد. زیرا بشار اسد تلاش می کند تا از این مناطق بویژه حمص برای خود یک کشور کوچکی بر مبنای فرقه گرایی، نژادپرستی، نفرت و دشمنی پایه ریزی کند."
فرمانده ستاد ارتش آزاد سوریه افزود:" اکنون بازپس گیری منطقه حمص در اولویت نیروهای اسد قرار گرفته است اما به یاری خداوند هرگز پیروز نخواهد شد و رژیم اسد هرگز بر اساس فرقه گرایی و دشمنی نمی تواند دولت مذهبی خود را در ساحل سوریه یا حمص تاسیس کند

گزارش لوموند در باره بمباران شیمیایی حومه دمشق توسط رژیم اسد


روزنامه فرانسوی "لوموند" روز شنبه 29-6-2013 با انتشار گزارشی مفصل از بکارگیری سلاح شیمیایی بویژه گاز سمی" سارین" توسط رژیم اسد علیه مخالفان در حومه دمشق خبر داده است.
طبق این گزارش روزنامه نگاران لوموند با نمونه برداری از خاک مناطق بمباران شده و آزمایش آن در مجهزترین آزمایشگاههای تخصصی وزارت دفاع فرانسه به این نتیجه رسیدند که رژیم اسد حداقل در 21 مورد از سلاح شیمیایی علیه مخالفان استفاده کرده، که 14 مورد آن گاز سمی سارین بوده است.
این روزنامه در گزارش خود آورده است در آزمایش ادرار زخمی شدگان سلاح شیمیایی، لباس، موی و نمونه خون آنها آلودگی به گاز سمی سارین به وضوع مشاهده شده است.
با گذشت چند ماه از ادعای مخالفان سوری و پس از شک و تردید جامعه جهانی نسبت به بکارگیری سلاح شیمیایی توسط نیروهای اسد، اکنون روزنامه لوموند در گزارشی، مدعی است که شواهدی علمی در دست دارد که ثابت می کند که رژیم سوریه از گازهای سمی کشنده علیه مخالفان خود در مناطقی از سوریه استفاده کرده است.
ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و برخی کشورهای عربی رژیم اسد را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان متهم می کنند اما دمشق و همپیمانش روسیه این اتهام را رد می کنند.

۱۳۹۲ تیر ۷, جمعه

امیدواری‌ها به انتخاب ۲ وزیر از اهل‌سنت و قومیت‌ها در کابینه جدید

پیشنهاد ۲ وزیر و یک معاون رئیس جمهور
حسن امینی، حاکم شرع مردمی استان کردستان حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان، در گفت‌وگو با دویچه وله تائید کرد که در این ملاقات انتخاب ۲ وزیر از میان اهل سنت و قومیت‌ها برای کابینه دولت روحانی و معاونت ریاست جمهوری  پیشنهاد شده است.

اما منتقدان دلیل می‌آورند که به رغم آراء اهل سنت و قومیت‌ها در حمایت از محمد خاتمی، دولت وی نیز پس از پیروزی او در انتخابات درخواست‌های قومیت‌ها و اهل سنت کشور را متحقق نکرد. آیا ممکن است این تجربه در دوره دولت یازدهم هم تکرار شود؟

به نظر حسن امینی، با در نظر گرفتن جمعیت اهل سنت و قومیت‌ها در ایران انتخاب حتی ۴ وزیر به نمایندگی از آنان برای کابینه دولت جدید هم کم است. هم مولوی عبدالحمید و هم آقای امینی به وعده‌های رئیس جمهور منتخب باور دارند. آنان معتقدند که او به درخواست‌های قومیت‌ها و اهل سنت توجه خواهد کرد.
کدام وزارتخانه‌ها پیشنهاد شده است؟

حاکم شرع مردمی کردستان در مصاحبه با دویچه وله گفت: «گرچه وزارتخانه خاصی پیشنهاد نشده است، اما ما امیدوار هستیم، چون در حال حاضر شرایط جهانی و داخلی فرق کرده است. شرایط داخلی کشورمان ایجاب می‌کند که توجه بیشتری به این گونه مسائل بشود.»
امینی بر این باور است که وضعیت اهل سنت در زمان ریاست جمهوری روحانی بهتر خواهد شد. وی تاکید کرد: «اهل سنت با امید به اینکه تغییراتی ایجاد خواهد شد، به وعده‌های آقای روحانی اعتماد کردند و اکثریت قاطع مردم به ایشان رای دادند. مثلا در کردستان ۶۴ درصد واجدان شرایط شرکت کردند و بیش از ۷۲ درصد آنان به آقای روحانی رای دادند. اقبال وسیع اهل سنت و اقلیت‌های قومی قطعا به این دلیل بوده که آنها امیدوارند.»
زمینه حقوقی واگذاری ۲ وزارتخانه به اهل سنت و قومیت‌ها
ناصر دیه‌جی، حقو‌قدان ترکمن، و بسیاری دیگر از آگاهان مسائل قومیت‌ها و اقلیت‌های دینی بیانیه ۹ ماده‌ای حسن روحانی درباره‌ی حقوق اقوام را کارپایه‌ای برای اجرای سیاست راهبردی کشور در قبال قومیت‌ها توصیف می‌کنند و امید زیادی به پایان یافتن تبعیض‌ها دارند.
این حقوقدان ترکمن که کارشناس ارشد در زمینه حقوق بشر است به دویچه وله گفت: «انتخاب دو وزیر و معاونت ریاست جمهوری پیشنهاد جالب و خوشحال کننده‌ای است. این اتفاق غیرمنتظره است.»
دیه‌جی گفت: «پس از انقلاب اسلامی ایران چنین انتظاری وجود داشته است، اما پس از روی کار آمدن مذهبیون افراطی بویژه در ۸ سال اخیر انتظارات ما کمی کاهش یافته بود. حال از دولتی که از تغییر صحبت می‌کند می‌توان چنین انتظاراتی داشت و این در حوزه اختیارات رئیس جمهور است. اما  انتظارات فراتر از آن را باید از مقام معظم رهبری داشته باشیم.»

وکیل ستار بهشتی یک «مامور اطلاعات» را مسئول مرگ او دانست

وکیل خانواده ستار بهشتی می‌گوید که چون مقصر اصلی مرگ آقای بهشتی یک مامور اطلاعاتی بوده، بازپرس نمی‌گذارد که این پرونده به دادگاه ارسال شود
وکیل خانواده ستار بهشتی می‌گوید که چون مقصر اصلی مرگ آقای بهشتی یک مامور اطلاعاتی بوده، بازپرس نمی‌گذارد که این پرونده به دادگاه ارسال شود

بیشگیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی که در زندان جان باخت، می‌گوید که یکی از ماموران اطلاعاتی ایران که از موکل او بازجویی می‌کرده، مقصر اصلی مرگ آقای بهشتی بوده است.

در گفت‌وگویی با «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» که روز چهارشنبه، پنجم تیر، منتشر شد، خانم پورفاضل از عدم ارسال پرونده قضایی مربوط به مرگ ستار بهشتی به دادگاه انتقاد کرد و اظهار داشت که بازپرس با این کار «می‌خواهد زمان بخرد» تا با گذشت زمان حساسیت ماجرا کمتر شود.
ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس منتقد جمهوری اسلامی، بود که پلیس سایبری ایران او را آبان‌ماه سال گذشته بازداشت کرد و پس از گذشت چند روز در زندان درگذشت.

زوج ایرانی فعال در «بنیاد کودک» در آمریکا «محکوم شدند»

لوگوی «بنیاد رفاه کودک»
یک زوج ایرانی‌تبار ساکن آمریکا که پیشتر به نقض تحریم‌های این کشور علیه ایران از طریق ارسال ۱.۸ میلیون دلار از کانال بنیاد خیریه کودک متهم شده بودند، روز چهارشنبه در این پرونده محکوم شدند.

روزنامه مانیتور، چاپ شهر مک‌الِن در تکزاس آمریکا، روز چهارشنبه، ۲۷ خردادماه، گزارش کرد که حسین لاهیجی، پزشک اورولوژیست، و نجمه وحید لاهیجی، وکیل و همسر آقای لاهیجی، در دادگاه عالی فدرال شهر پورتلند ایالت اورگون آمریکا در خصوص اتهام پول‌شویی و توطئه برای فریب دادن مقام‌های آمریکا در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، محکوم شناخته شدند.

این زوج که گفته می‌شود مسئول «بنیاد کودک» در اورگون هستند، می‌توانند هریک جداگانه به حداکثر ۲۰ سال زندان و پرداخت ۵۰۰ هزار دلار جریمه محکوم شوند. حکم دادگاه قرار است ۲۸ آبان‌ماه سال جاری قرائت شود.

بنیاد رفاه کودک که سال ۱۹۹۴ از سوی مهرداد یثربی در پورتلند کانادا راه‌اندازی‌ شد، به عنوان یک بنیاد خیریه معرفی شده است که گفته می‌شود کمک‌های خود را در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه توزیع می‌کند، اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند هدف از راه‌اندازی این بنیاد، دریافت پول و کمک از آمریکا و انتقال تقریبا تمامی این کمک‌های مالی به ایران بوده است.

خانواده لاهیجی متهم هستند که یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار را به نام خیریه، از طریق بنیاد کودک به ایران ارسال کرده و این پول را نه در راه خیریه که برای سرمایه‌گذاری، ساخت و ساز و خدمات در ایران هزینه کرده‌اند.

این در حالی است که از آن‌جا که هزینه‌هایی که صرف امور خیریه می‌شود در آمریکا از پرداخت مالیات معاف هستند، خانم و آقای لاهیجی برای این یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار، مالیاتی هم پرداخت نکرده‌اند.

عکس های کشته شدگان عراقی در سوریه خیابان های بغداد را پر کرد


با گذشت ماه ها از اتهام عراقی ها به دست داشتن در سرکوب مردم سوریه از سوی مخالفان اسد، دولت عراق همچنان این اتهامات را رد می کند، اما اینک تصاویر ده ها تن از شهروندان عراقی که در جنگ سوریه کشته شده اند، خیابان ها و کوچه های بغداد و دیگر شهرهای عراق را پر کرده است.
ابو جعفر یکی از جنگجویان عراقی که به تازگی از جنگ در سوریه باز گشته است می گوید، صدها تن از نیروهای داوطلب عراقی در اطراف مرقد حضرت زینب در جنوب دمشق مستقر هستند .

گفتنی است که گروه های مسلح شیعه عراقی ماه هاست که به بهانه حفاظت از اماکن مقدس شیعیان در سوریه به این کشور رفته و در کنار نیروهای بشار اسد علیه مخالفان می جنگند.

بر اساس این گزارش، اینک خیابان های بغداد مملو از عکس های افرادی است که به گفته عراقی ها برای حمایت از مرقد حضرت زینب به سوریه اعزام شده وکشته شده اند.

این در حالی است که ارتش آزاد سوریه بارها اعلام داشته که هیچکس قصد تعدی به مرقد حضرت زینب یا دیگر اماکن مذهبی را ندارد، اما گروه های فرقه گرای عراقی به این بهانه برای کمک به نیروهای اسد راهی سوریه می شوند.

منطقه زینبیه در دمشق، با توجه به اینکه مناطق تحت کنترل مخالفان سوری را در جنوب شرقی وغربی از منطقه غوطه دمشق جدا می سازد، از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

برغم اینکه شمار شیعیان در سوریه کمتر از 2% است، اما حزب الله لبنان و گروه های عراق شیعه با اعزام نیروهای نظامی به سوریه تلاش می کنند تا به درگیری ها در این کشور رنگ فرقه ای بدهند و حضور خود را مشروعیت بخشند.

کاروان امنیتی حزب الله لبنان مورد هدف دو بمب کنار جاده ای قرار گرفت


منابع امنیتی در لبنان روز جمعه 28-6-2013 اعلام کردند دو بمب کنار جاده ای در حاشیه بزرگراه شهر "زحله " در شرق لبنان منفجر شدند.
برخی رسانه های محلی گزارش دادند که در این حمله یک کاروان امنیتی وابسته به حزب الله لبنان مورد هدف قرار گرفته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی در لبنان گزارش داد که انفجار این دو بمب که در ساعت 5:30 صبح امروز اتفاق افتاد با عبور کاروانی متشکل از سه دستگاه خودرو امنیتی در بزرگراه "زحله- بعلبک" همزمان بوده است.

این گزارش بدون اشاره به تلفات این انفجار افزود که افرادی مسلح از خودروها پیاده شده و شروع به آتش گشودن به سمت های مختلف نمودند.

بر اساس این گزارش پس از این حادثه نیروهایی از ارتش لبنان محل حادثه را محاصره خود درآورده اند.

در نتیجه شکاف میان لبنانی ها نسبت به رژیم بشار اسد از جمله حزب الله لبنان از یک سو و نیروهای وهواداران مخالفان سوری از سوی دیگر ، برخی مناطق این کشور شاهد درگیری بوده اس
ت.

مخالفان دولت اسلامگرای مصر خود را برای راهپیمایی سراسری آماده می کنند


مخالفان محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامرگرای مصر، خود را برای انجام تظاهراتی گسترده که به گفته آنها با هدف سرنگونی حکومت اخوان المسلمین برگزار خواهد شد، آماده می کنند.
معترضان با رد پیشنهاد رئیس جمهور این کشور برای گفت وگو، در مقابل ساختمان وزارت دفاع مصر تجمع کردند. این در حالی است که حامیان محمد مرسی نیز امروز جمعه با برگزاری تجمعی در مسجد "رابعه عدویه" در شهرک نصر واقع در قاهره، حمایت خود را از رئیس جمهوری مصر اعلام دارند.

به گزارش العربیه، به نقل از روزنامه "یوم السابع"، "می وهب" فعال رسانه ای مصری که یکی از فراخوان دهنده گان برای "تظاهرات سرنگونی مرسی" است، با اشاره به آمادگی معترضان برای برگزاری تظاهراتی ملیونی گفت :" اقدامات اولیه برای برگزاری تظاهرات گسترده روز یکشنبه آینده مقابل کاخ ریاست جمهوری آغاز شده است."

وی با تاکید بر اینکه خواسته های معترضان به شیوه مسالمت آمیز مطرح خواهد شد، اظهار داست :" یکی از مهمترین خواسته های ما انجام انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری است ".

وی افزود:" تظاهر کنندگان برای برگزاری اعتراضات ملیونی در میدان التحریر تجمع خواهند کرد و به کسانی که تلاش کنند تظاهرات مسالمت آمیز را به خشونت بکشند با صبر و شکیبایی برخورد خواهند کرد ".

پیشتر موافقان و مخالفان مرسی عصر دیروز پنج شنبه در استان الشرقیه با یکدیگر درگیر شدند که این درگیری ها منجر به کشته شدن یک تن و مجروح شدن بیش از 30 تن دیگر شد .

محمد مرسی رئیس جمهور مصر پیش از برگزاری راهپیمایی سراسری مخالفان، تهدید کرده که ارتش این کشور در برابر "خشونت" واکنش نشان خواهد داد.

اختلافات محمد مرسی با گروه‌های سکولار، جریان‌های ملی و چپ مخالف حکومت اسلامگرای او از زمانی شدت گرفت که رئیس جمهور مصر برخی از قضات را از کار برکنار کرده و دادگاه قانون اساسی را که ناظر بر عملکرد قوه مقننه بود، منحل کرد.

مخالفان علاوه بر اختلافی که در رابطه با تدوین قانون اساسی با مرسی دارند، می گویند مرسی پای خود را فراتر از صلاحیت های قانونیش گذاشته و تلاش دارد تا همه موسسات و نهادهای مدنی کشور را اخوانی کند.

دو شهروند ایرانی، ۴ هندی و ۲ مصری به اتهام قاچاق گازوئیل از کویت بازداشت شدند



مقام های امنیتی کویت ۲ تبعه ایرانی را به همراه ۴ هندی و ۲ مصری به اتهام قاچاق گازوئیل از این کشور بازداشت کرد.

به گزارش خبرگزاری ''تسنیم''، دو تبعه ایرانی، چهار هندی و دو مصری به اتهام قاچاق و فروش سوخت گازوئیل به تجار ایرانی و عراقی توسط مقامات کویتی دستگیر شدند.

این افراد همچنین متهم به عبور و مرور غیرقانونی در دریا هستند. یک عضو دیگر این گروه که یک شهروند کویتی است، در خارج از کویت حضور دارد و هنوز بازداشت نشده است.

بر اساس بیانیه ای که توسط وزارت کشور کویت صادر شده، مقامات تحقیقات کیفری کویت با کمک نیروهای گارد ساحلی این افراد را دستگیر کرده اند.
بر اساس این بیانیه، مقامات قضایی کویت در حال بررسی فعالیت های این گروه در زمینه قاچاق سوخت گازوئیل در ۱۶ ماه گذشته با استفاده از یک قایق هستند. در جریان تحقیقات، مقامات دریافتند که این گروه، به شکلی سوخت گازوئیل را ذخیره و قاچاق می کرد که منجر به آلودگی محیط زیست شده است.

سوخت گازوئیل قاچاقی در آبهای سرزمینی به تجار ایرانی و عراقی فروخته می شد. این قایق در هنگام ورود به آبهای عراق با پرچم کویت تردد می کرده است. تحقیقات برای مشخص شدن جزئیات بیشتر فعالیت های این گروه در حال انجام است
.

۱۳۹۲ تیر ۵, چهارشنبه

خامنه‌ای: توقعات را نباید زیاد دامن زد

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود گفت که تورم و گرانی در کشور وجود دارد.

رهبر رژیم در سخنان خود اعتراف کرد که تورم و گرانی در کشور وجود دارد.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر رژیم، روز چهارشنبه ۵ تیر طی یک سخنرانی در مورد انتخاب رئیس جمهور جدید در ایران گفت که «توقعات را نباید زیاد دامن زد و نباید زیاد شتاب‌زده در قضایا برخورد کرد.»
وی که در دیدار با مسئولان قوه قضائیه سخن می‌گفت با اشاره به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که «باید همه به این رئیس جمهور کمک کنند.»

رهبر رژیم در سخنرانی خود که نسخه صوتی آن در وب‌سایت او نیز قرار داده شده با اشاره به منصب ریاست‌جمهوری در ایران گفت که «ایراد گرفتن و اعتراض کردن آسان است» اما «کار اجرایی سخت است.»

وی در این‌خصوص افزود: «توقعات را هم نباید زیاد دامن زد، نباید زیاد شتاب‌زده در قضایا برخورد کرد و قضاوت کرد تا کارهای مهم کشور برداشته بشود.»

آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط با انتقادها از دولت محمود احمدی‌نژاد نیز سخن گفته و اظهار داشت: «بله نقاط ضعفی وجود دارد اما دولت کنونی نقاط قوت فراوانی هم دارد.»

وی افزود که منتقدان و به خصوص رقبای انتخاباتی در مناظره‌ها به گرانی و تورم اعتراض دارند و در این مورد افزود که «گرانی و تورم البته واقعیت هم دارد، اما کارهایی که انجام شده را هم بیان کنند، کارهای زیربنایی و سازندگی‌هایی که انجام شده را نباید نادیده گرفت.»

میزان «اعتماد به نظام»
آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود در ارتباط با انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری گفت: «ما به مردم گفتیم احیانا اگر کسی هست که با نظام اسلامی، دل صافی ندارد ولی برای آینده و منافع کشور اهمیت قائل است در انتخابات بیاید و این انتخابات نشان داد.»

وی افزود: «این واقعیت نشان می‌دهد حتی کسانی که طرفدار نظام نیستند به نظام و انتخابات آن اعتماد دارند.»

«درسی برای همه»
آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی دیگر از سخنان روز چهارشنبه خود از اعتراض رقبای انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد به نتایج اعلام شده انتخابات دهم انتقاد کرد و گفت که این اعتراض‌ها «کام مردم را تلخ کرد.»

وی هم‌چنین افزود که «رهبر انقلاب با اشاره به حوادث تلخ سال ۸۸ و تأکید مکرر خود بر قانونگرایی افزودند: در این انتخابات نیز می‌شد بهانه‌گیری کرد و با راه‌اندازی اختلاف و دعوا، عظمت و شکوه حضور ملت را نادیده گرفت و کام مردم را تلخ کرد اما رفتار با نجابت و قانونمدارانه دیگر نامزدها، برای مردم احساس آرامش و شادی به همراه آورد و این قانونگرایی باید برای همیشه و برای همه درس باشد.»

علی خامنه‌ای روز هشتم خرداد نیز طی یک سخنرانی از نامزدهایی که صلاحیت‌شان احراز نشده است به دلیل «تمکین به قانون» تشکر کرد.

مسئله هسته‌ای و براندازی نظام
رهبررژیم در ادامه سخنانش در پیوند با مناقشه هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی گفت که: «چند کشور که جبهه مخالف ایران را تشکیل می‌دهند و خود را به دروغ جامعه جهانی می‌خوانند با لجبازی نمی‌خواهند موضوع هسته‌ای حل شود اما اگر لجبازی را کنار بگذارند حل مسئله هسته‌ای ایران، کاری سهل، آسان و روان است.»

وی ادامه داد: «موضوع هسته‌ای بارها تا لحظه حل، پیش رفته است اما آمریکایی‌ها بهانه‌های جدیدی پیش کشیده‌اند.»

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای هدف این کشورها «استمرار فشار، خسته کردن ملت و تغییر نظام است و بنابراین نمی‌گذارند مسئله حل شود.»

وی افزود: «البته دشمنان در حرف‌های خصوصی و نامه‌ها می‌گویند نمی‌خواهیم نظام را تغییر دهیم اما عملکردشان خلاف این حرف را نشان می‌دهد.»

نظام جمهوری اسلامی از آغاز تأسیس، ایالات متحده آمریکا و شماری از هم‌پیمانان آن را با عنوان «دشمن» خطاب کرده و در برهه‌هایی نیز کشور اسرائیل را تهدید به نابودی و «حذف از صحنه روزگار» کرده است.

آمریکا و هم‌پیمانانش از ادامه برنامه هسته‌ای ایران و جهت‌گیری احتمالی آن به سمت نظامی شدن نگران‌اند؛ مقامات رژیم این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌دانند.

شورش درمنطقه سین کیانگ چین ۲۷ کشته برجای گذاشت

به گفته مقامات چینی، شورش در منطقه خود گردان سین کیانگ ۲۷ کشته برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی چین، افراد مجهز به سلاح سرد و چاقو روز چهارشنبه به یک کلانتری در شهر «لوکون»  حمله کردند و خودرو های پلیس را به آتش کشیدند در این درگیری ها و با تیراندازی پلیس ۲۷ نفر کشته شدند.

این منطقه محل سکونت قوم اُیغور است که ترک تبار و مسلمانند و بخشی از آنان خواستار استقلال سین کیانگ هستند.

هشدار پادشاه اردن نسبت به تجزیه سوریه و تحول بحران آن به درگیری سنی-شیعی

العربیه:ملک عبدالله دوم پادشاه اردن روز چهارشنبه 26 ژوئن در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه ای "الشرق الاوسط " نسبت به تقسیم سوریه هشدار داد و گفت:" تجزیه سوریه به سود هیچ کس نیست" .

وی تاکید کرد:" به خطر انداختن یکپارچگی سوریه راه حل ویرانگری است که اردن در هیچ شرایطی با آن موافقت نخواهد کرد."

وی افزود:" ما نسبت به تحول کشمکش داخلی سوریه به درگیری سنی- شیعی در منطقه بسیار نگران هستیم".

ملک عبدالله دوم که در لندن با "الشرق الاوسط" مصاحبه می کرد، روحانیون و سیاسیون جهان عرب و اسلام را به عدم گرایش به فرقه گرایی و سوء استفاده از دین فراخواند.

وی هشدار داد که نباید برای فرار از مشکلات داخلی به گسترش فتنه و تبدیل آن به بحران منطقه ای متوسل شد.

وی از کسانی که به گفته او نگران ثبات منطقه هستند خواست تا از گسترش بحران سوریه به سراسر منطقه جلوگیری کنند.

پادشاه اردن با اشاره به مشکلات پناهندگان سوری در اردن افزود:" هنگامی که صدای اعتراض برادران سوری در دمشق به دلیل پناه دادن به سوری های جنگ زده علیه ما بلند شد،در پاسخ به آنها گفتیم، چگونه می توان به مادری که با کودک خردسالش از زیر آماج گلوله و بمباران گریخته پناه ندهیم."

وی افزود :"پناه دادن به سوری ها مسئله ای انسانی است و هرگز نمی توانیم مرزهایمان را بر روی آنها ببندیم".

پادشاه اردن خاطرنشان ساخت:" کمک های انسانی برای حل بحران کافی نیست، اگر به موازات آن راه حلی سیاسی جهت اعلام آتش بس، بازگشت پناهندگان و پایان قتل و خشونت وجود نداشته باشد، کمک های انسانی به تنهایی نمی تواند راه حلی برای برون رفت از بحران سوریه باشد.

وزارت اطلاعات از کشف یک «شبکه تروریستی» در استان فارس خبر داد

مدیرکل اطلاعات استان فارس از «شناسایی» و «متلاشی شدن» یک «شبکه جاسوسی، تروریستی و خرابکاری» در استان فارس خبر داد که به گفته وی قصد حمله به شعب اخذ رای در زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را داشتند.

به نوشته خبرگزاری فارس مدیرکل اطلاعات استان فارس که از او با نام «کریمی» یاد شده روز سه‌شنبه ۴ تیر در یک نشست خبری در این باره گفت که: «یکی از پیچیده‌ترین شبکه جاسوسی، تروریستی و خرابکاری تحت حمایت سازمان جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای مرتجع منطقه توسط سربازان گمنام امام زمان این استان شناسایی و متلاشی شد.»

به گفته وی این شبکه «اقدامات تروریستی»، از جمله «ترور، بمب‌گذاری در مراکز نماز جمعه و حمله به شعب اخذ رای و تجمعات مردمی را در ایام برگزاری انتخابات در دستور کار خود قرار داده بود.»

مدیرکل اطلاعات استان فارس توضیح بیشتری در مورد این شبکه و تعداد افراد بازداشت‌شده و هویت آنها نداد.

«کریمی» در ادامه نشست خبری خود افزود که: «این اداره کل همچنین  به یک هسته فعال وابسته به گروهک تروریستی تندر که تحت حمایت و هدایت سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای اروپایی قرار دارد و اقدامات ایذایی و بمب‌گذاری را در دستور کار داشت، ضربه وارد کرد.»

وی در ادامه گفت که: «شناسایی و دستگیری یک باند فعال تهیه و توزیع سلاح و مهمات جنگی که مرتبط با گروه‌های خارج و کشورهای منطقه هستند بخش دیگری از تلاش‌های این اداره کل در بحبوحه انتخابات می‌باشد.»

وزارت اطلاعات رژیم در موارد متعددی در آستانه برگزاری انتخابات‌ها در ایران از کشف شبکه‌های «جاسوسی و خرابکاری» خبر داده است.

دستگيری اعضای يک شبکه تروريستی رژيم ولایت فقیه در بحرين

دولت بحرين يک شبکه تروريستی وابسته به رژيم تهران را کشف و اعضای آن را دستگير کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزير کشور بحرين گفت، تسليحات، مهمات و يک طرح برای حمله به يک زندان به دست آمده است. افرادی که دستگير شده اند همچنين در نظر داشتند به تأسيسات کليدی بحرين حمله کنند.
وزارت کشور بحرين اعلام کرد اين شبکه تروريستی با رژيم تهران، عراق و لبنان ارتباط داشته است. هشت نفر از اعضای اين شبکه اعتراف کردند از خارج سلاح، مواد منفجره و آموزش دريافت کرده اند.

۱۳۹۲ تیر ۴, سه‌شنبه

بازداشت ۶ تن در فرانسه به اتهام توطئه بمبگذاری

پلیس فرانسه شش تن را به اتهام توطئه بمبگذاری در خاک آن کشور بازداشت کرد.

دفتر دادستانی پاریس روز سه شنبه اعلام کرد که بازجویان ضد تروریسم از  ۶ نفر، که گمان می رود عضو یک شبکه اسلامگرا هستند، بازجویی کرده اند.

بعضی از این شش نفر ، که در سنین ۲۲ تا ۳۸ سال هستند سابقه ارتکاب جرایم جنایی دارند.

این عده روز دوشنبه بازداشت شدند؛ و طبق قانون ضد تروریسم فرانسه، پلیس حق دارد آنها را حداکثر تا ۴ روز در بازداشت نگهدارد.

از اوایل سال جاری میلادی  که نیروهای فرانسوی برای کمک به دولت مالی و بیرون راندن مجاهدین به آن کشور اعزام شدند، فرانسه در قبال حمله های احتمالی در آماده باش کامل بوده است.

انتقاد عربستان از مداخله ایران و حزب الله در سوریه

عربستان سعودی می گوید جهان نباید به ایران و حزب الله اجازه دهد دولت بشار اسد رییس جمهوری سوریه را تقویت کنند.
سعود الفیصل وزیر امورخارجه عربستان روز سه شنبه مداخله تهران دربحران سوریه را خطرناک نامید و گفت کشورش نمی تواند بیش از این ساکت بماند.
فیصل که در جده درکنفرانس خبری مشترکی با جان کری وزیر امور آمریکا سخن می گفت، خواهان ممنوعیت بین المللی ارسال اسلحه برای دولت سوریه شد در حالی که خواست بر کمک به مخالفین افزوده شود.
آمریکا وعربستان سعودی هر دوبخشی از جلسه گروه دوستان سوریه در روز شنبه  در قطر بودند که در آن شرکت کنندگان کمک های بیشتری را به مجاهدین مخالف بشار اسد تعهد کردند.
عربستان سعودی برای مجاهدین اسلحه فرستاده است، در حالی که آمریکا اخیرا گفت افزون بر کمک های غیرنظامی، اسلحه خواهد فرستاد.
کری گفته است مذاکره بهترین راه برای حل بیش از دو سال شورش درسوریه است
در این میان، امید به برپایی کنفرانس صلح در ماه آینده با حضور مخالفین و نمایندگان دولت اسد کمرنگ می شود.
اخضر ابراهیمی، میانجی بین المللی، روز سه شنبه در ژنو درپی دیداری با دیپلمات های آمریکا و روسیه به خبرنگاران گفت چنین کنفرانسی اینک نامحتمل است، اما هشدار داد بحران "نه فقط در سوریه، بلکه درمنطقه ازکنترل خارج می شود."
وزیر امورخارجه سوریه روز دوشنبه گفت بشار اسد کنار نخواهد رفت، و دولت بعنوان شرطی برای حضور در مذاکرات می خواهد آتش بس برقرار شود.
ائتلاف اصلی اوپوزیسیون سوریه نیزمذاکرات را رد کرده است و می گوید درحالی که سربازان سوریه با کمک پرسنل حزب الله و ایران مرتکب بی رحمی هایی علیه مردم سوریه می شوند، مذاکره معنایی ندارد. 

مولانا عبدالحمید در گفت و گو با روزنامه«بهار»:توجه روحانی به اقلیت ها بیش از انتظار بود

  • مولوی عبدالحمید امام‌جمعه اهل سنت زاهدان بیش از چهار است که با هیچ نشریه سراسری گفت‌وگو نکرده است. گله هم دارد، می‌گوید مدت‌هاست که به‌غیر از چند سایت و نشریه محلی، هیچ نشریه سراسری صحبت‌های او را منتشر نکرده است. اما حالا رسانه ملی خبر از دیدار او با رییس‌جمهوری منتخب داده است. «جناب مولوی» به تهران آمده تا هم حسن روحانی رییس‌جمهوری منتخب و هم سیدمحمد خاتمی رییس‌جمهوری اصلاحات را ببیند و بتوانند پس از سال‌ها صدای مردم رنج کشیده سیستان و بلوچستان را به گوششان برساند و پس از آن به مکه و زیارت خانه خدا برود و کمی هم به او شکایت کند. ته چشم‌هایش پر از دغدغه است و مهربانی. دغدغه مردمی که قربانی تروریست‌ها شده‌اند. مهربانی او هم از جنس تمام مردهای رنج‌کشیده مناطق محروم است، مردانی با دست‌های روستایی و آفتاب سوخته. شاید هیچ‌ کسی چون او نداند در زابلستان چه می‌گذرد.
    ممکن است گزیده‌ای از جزییات دیدارتان با حسن روحانی رییس‌جمهوری منتخب را بیان کنید؟
    دیدار ما با آقای حسن روحانی رییس‌جمهوری منتخب خوب و مثبت بود. آنچه را ما فکر می‌کردیم، دیده بودیم و شنیده بودیم ‌ از نزدیک دیدیم و احساس کردیم و حتی متوجه شدیم توجهات ایشان به مسئله اقوام و مذاهب بالاتر از آنچه است که ما شنیده‌ایم. روحانی شخص توانمند، سیاستمدار و انسان باسوادی است. همان‌طور که ایشان برای دولتشان عنوان «دولت تدبیر» را بیان کردند، واقعا انسان مدبری هستند. در واقع پس از این دیدار امیدوار شدیم که ایشان بتواند با تدبیر مشکلات داخلی و خارجی کشور را حل کند. مخصوصا وقتی که با خبر شدیم می‌خواهد از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل و هم از اقوام و مذاهب در ترکیب دولت استفاده کند، بیشتر امیدوار شدیم. بهترین اتفاق پس از تشکیل دولت ایشان این است که جنجال‌های جناحی در کشور به پایان برسد و از افراد توانمند و معتدل هر دو طیف استفاده کند.
    به طور اخص درباره اهل سنت و اقوام چه بحث‌هایی مطرح شد؟
    بزرگ‌ترین انتقاد اقوام در گذشته درباره عدم استفاده از افراد لایق اهل سنت بوده است که در دولت‌های گذشته از آن‌ها استفاده نشده است. اهل سنت در این‌باره به کرات شکایت داشته‌اند. از افراد شایسته اهل سنت و قومیت‌ها در سطح کلان کشور و منطقه‌ای استفاده نمی‌شود. هم همه اقوام ایرانی و مذاهب اسلامی را باید در کنار هم قرار دهد و هم جناح‌های مختلف باید کنار هم شروع به کار‌کنند. دولت تدبیر و امید می‌تواند این خواست را تحقق بخشد.
    آیا صحبتی هم درباره تشکیل معاونت اقوام و مذاهب شد؟
    بیانیه شماره 2 آقای روحانی امیدوار‌کننده بود. در آن بیانیه تصریح کرد که هم به اقوام و هم به مذاهب و مطالبات به حق اقوام رسیدگی خواهد کرد. در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشاور اهل سنت وجود داشته اما آن مشاور کارآمد نبوده و بیشتر جنبه سمبلیک داشته و بی‌فایده بوده است. در طول سال گذشته حتی یک‌بار هم با مشاور اهل سنت دیدار نشد و از او سوال‌نشد، در واقع مشاور اهل سنت در یک سال گذشته نتوانست رییس‌جمهوری را ببیند. در این‌باره اهل سنت شکایت دارند و این مشاورت بی‌فایده است. مشاورت باید حذف شود و به جای آن معاونت گذاشته شود. البته باید معاونتی باشد که به درد‌های اهل سنت برسد. ایران متشکل از همه اقوام و مذاهب است که اگر نباشد ایران و ایرانی هم نخواهد بود. به هرحال امیدوار هستیم و مطمئن که در این دولت معاونت اقوام شکل خواهد گرفت.
    مطالبات اهل سنت حول چه محورهایی شکل گرفته است؟
    مطالبات اهل سنت را می‌توان در دو محور خلاصه کرد. نخستین محور برابری و عدالت برای آن‌هاست. همه ما ایرانی‌ تبار هستیم و دل به ایران و نظام جمهوری‌اسلامی بسته‌ایم. در واقع تمامی اقوام به جمهوری‌اسلامی رای داده‌اند و ایران کشورشان است، از این رو معتقد هستند که در نظام جمهوری‌اسلامی و در ایران، باید عدالت و برابری رعایت شود. اهل سنت در استخدام در ادارات مشکل دارند و برای همین معتقد هستند عدالت و تعادل بین اقوم و مذاهب در موقعیت‌های استانی و کلانی باید رعایت شود. در این صورت حرمت آن‌ها حفظ می‌شود و از انزوا بیرون می‌آیند. دومین محور حول حق آزادی مذهبی در چارچوب قانون اساسی است. اهل سنت باید بتوانند در تعلیم مذهب خود و برگزاری مراسم مذهبی آزادی کامل داشته باشند. نمی‌گوییم دولت کاملا اهل سنت را به حال خود رها کند، در مطالبات و خواسته‌هایشان نظارت کند اما دورادور تا اهل مدارس بتوانند آنچه در مدارسشان است ‌خود مدیریت کنند. در این‌باره دو نکته مهم هم هست. نخست آن‌که در مدارس دینی ما هیچ حرف و بحثی خلاف با نظام و حکومت نباید باشد و این قرار تمامی اهل سنت با هم است که اجازه ندهند کسی علیه نظام صحبتی بکند و نکته دوم آن‌که مباحث تفرقه‌انداز خصوصا علیه شیعیان مطرح نشود زیرا برخلاف حکومت اسلامی و حسن همجواری است. در واقع ما می‌خواهیم براساس اخوت و در چارچوب قانون رفتار کنیم. انتظار این است که همان‌طور که مسیحیان و یهودیان آزادی عمل دارند ما هم بتوانیم این آزادی عمل را داشته باشیم. شیعه و سنی هر دو برادر هستند و باید یکدیگر را بیشتر تحمل کنند.
    تا چه حد به مطالباتتان پاسخ داده شده است؟
    در دولت‌های گذشته در ارتباط با آبادانی، عمران و خدمات بهتر عمل شد و تفاوت بین شیعه و سنی کمتر شد. در مناطق سنی‌نشین آزادی نسبی وجود داشت هرچند که مشکلات هم وجود داشت. عمده مشکل در بخش استخدام و واگذاری مسئولیت و مناصب به اهل سنت است که هیچ‌گاه حل نشده. مطالبه اصلی ما ایجاد عدالت و برابری است. انتخاب مدیران باید براساس شایستگی و توانمندی افراد باشد، نه مذهب و قومیت. باید از همه اقوام و مذاهب از جمله اهل سنت استفاده شود. ما از قانون شکایتی نداریم. فقط در بند مربوط به ریاست‌جمهوری است که با مشکل مواجه شده‌ایم. در آن بند تاکید شده که رییس‌جمهوری باید دارای مذهب رسمی کشور باشد که همین بند و چند بند دیگر در آینده قابل اصلاح هستند. در افغانستان با این‌که برادران شیعه در اقلیت هستند اما براساس قانون می‌توانند نامزد ریاست‌جمهوری شوند و انتخاب آن‌ها وابسته به رای مردم است. قانون نباید بسته باشد. امید هست که دولت تدبیر و امید بتواند قانون اساسی را بدون کم و زیاد اجرا کند و همه ملاحظات کنار گذاشته شود. بهترین مصلحت برای همه ما اجرای قانون اساسی است. اعمال سلیقه و ارزش‌ها قانون نیست. بعضی از شخصیت‌های روحانی در مناطق مختلف و بعضی از سیاستمداران اعمال سلیقه می‌کنند که این مسائل و مشکلات باقی‌مانده است.
    چرا تبعیض وجود دارد، علت را در چه می‌بینید؟
    دو انگیزه وجود دارد. بعضی افراد تعصبات مذهبی دارند. این افراد در بدنه دولت نیستند اما قدرتمند هستند. به‌طور مثال در دوران اصلاحات قرار بود در هیات رییسه مجلس اصلاحات یک‌نفر از اهل سنت باشد اما فردی گفت من کفن می‌پوشم، همان زمان برای انتخاب وزیر زن نیز فرد دیگری دولت را تهدید کرد. امید هست در دولت جدید تعصبات مذهبی و قومی را کنار بگذارند. نکته دوم هم به تعصبات قومی برمی‌گردد. بعضی روی قوم خود تعصب دارند و از این رو اعمال سلیقه می‌کنند.
    در حال حاضر به دنبال مطالبات حداکثری هستید یا حداقلی؟
    35 سال است که دیر کرده‌ایم. جامعه اهل سنت در این انتخابات حضور گسترده و فعالی داشت. نزدیک به 90‌درصد به روحانی رای دادند. در واقع اکثریت اهل سنت در تمام مناطق سنی‌نشین به او رای دادند. معتقدیم مردم شیعه و سنی برای حل مشکلاتشان به او رای دادند زیرا احساس مشکل می‌کنند. کشور از نظر اقتصادی با بن‌بست مواجه شده و در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند. باید بتوانیم در دولت جدید در عرصه‌های بین‌المللی از انزوا و تحریم خارج شویم و در عرصه‌های داخلی هم بن‌بست‌ها برطرف شود. ملت برای همین به صحنه آمد. اهل سنت نیز در کنار این مشکلات کلان برای حل مشکلات خود بیشتر از قبل به صحنه آمدند. توقعات و انتظارات بالاست و امید می‌رود تدبیر مشکلات را حل کند. اگر از اهل سنت و اقوام به درستی استفاده شود، هزینه‌های فعلی که برای امنیت منطقه داده می‌شود به حداقل می‌رسد و برای وحدت خرج می‌شود. وحدت امت اسلامی و ملت ایران بیشتر می‌شود و ایرانی‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و اخوت حاصل می‌شود. مطالبات اهل سنت پاسخ داده شود،امنیت هم برقرار می‌شود. به حقوقشان برسند، آرامش فکری و ذهنی باشد و دغدغه نباشد و کار به دست مردم بیفتد خیلی از مشکلات حل می‌شود و تمام هزینه‌ها برای سازندگی، آبادانی و عمران به‌کار می‌رود.
    فضای اعتدال چه تاثیری بر زندگی مردم سیستان می‌گذارد؟
    اکنون شعار اعتدال است. آقای روحانی قدرت را تحویل می‌گیرند و اگر برنامه‌هایشان عملی شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود. اگر در استان بتوان با درایت و تدبیر شیعه و سنی را کنار هم قرار داد و یک قوم و مذهب نیایند تمام ادارات را در دست بگیرند، مشکلات حل می‌شود. همه کنار هم از نیروهای مسلح تا مردم می‌توانند امنیت را برقرار کنند. همه کنار هم باشند به همان وحدت اصلی می‌رسند و مشکلات حل می‌شود. تا حالا وقت انتخاب بوده است و حالا شعار اعتدال باید عملی شود.
    بیشتر نامزدها در این دوره شعار توجه به اقوام و مذاهب را سر دادند. چرا شما حسن روحانی را که روحانی شیعه هست ‌ انتخاب کردید؟
    اهل سنت به دلیل خود تفکراتی که در آقای روحانی و در مناظره‌ها، صحبت‌ها و بیانیه‌ها دید و با توجه به علم و توانمندی که دارند و خصوصا عالم شرعی هستند و هم علم شریعت و هم علم روز را دارند به این نتیجه رسید که او انتخاب اصلح است. در واقع اهل سنت اصلح را انتخاب کردند. روحانیت شیعه برای جامعه حرمت صددرصدی دارد. حالا شاید بتوان گفت یکی از انگیزه‌ها هم عالم بودن ایشان است زیرا علما دروغ نمی‌گویند. اما بیشترین چیزی که ملت ایران به آن توجه داشت تفکرات روحانی بوده است. شعار تدبیر بسیاری را امیدوار کرده است. هرچند که ائتلاف آقای خاتمی و هاشمی بی‌تاثیر نبوده و توانست انگیزه کافی به وجود آورد.
    کدام‌یک از دوره‌ها برای شما سخت بود؟
    در دوران اصلاحات که اصلاح‌طلبان بودند اهل سنت توانستند آزادی داشته باشند و از آن استفاده کردند. در واقع فضای آزاد برای همه ایرانیان بود. آزادی‌های سیاسی بیشتر شد و تشکل‌ها بیشتر فعالیت کردند. اهل سنت هم از آن فضا استفاده کرد. گرچه دوران اصلاحات، اصلاح‌طلبان به اعتراف خود نتوانستند بهره کامل ببرند و نتوانستند تبعیضات را کامل رفع کنند که این گلایه باقی ماند، اما شرایط به مراتب بهتر از هشت سال دوره اصولگرایان بود. در هشت سال اصولگرایان به اهل سنت بیشترین فشارها وارد شد. فضای کشور بسته شد و به خصوص در سال‌های اخیر فشار بیشتری تحمل کردند. بخشی از مشکلات بین تمام ایرانیان مشترک بود اما فشار مضاعف بر ما وارد شد. افرادی که به مناطق سنی‌نشین می‌آمدند تعصب زیادی داشتند و در مناطق مختلف اعمال تعصبات می‌کردند و مشکلات بیشتر شد.
    آیا نا‌امنی‌های منطقه هم از همین نابرابری‌ها نشات می‌گیرد و امید هست با انتخاب جدید کمتر شود؟
    سیستان و بلوچستان شرایط خودش را دارد. هم‌مرز با پاکستان و افغانستان است. دومی بر می‌گردد به سیاست‌هایی که بوده و روش‌هایی که در گذشته صورت گرفته که دست به دست هم داده‌اند و ناامنی‌ها را به وجود آورده‌اند. افراد افراطی و عوامل تند‌رو نیز دست به یک‌سری تحرکات انتحاری و غیره زدند. گرچه هم علما و هم ریش‌سفیدان و مردم منطقه کمال همکاری را برای امنیت داشتند. اما فقط با معلول مبارزه شد و به علت بی‌توجهی نکردند. علت‌ها شناسایی شدند اما نتوانستند علت را از بین ببرند. امنیت تاکنون با تلاش دولت و ارگان‌های نظامی و امنیتی و همکاری مردم به‌وجودآمده اما با سر کار آمدن دولت تدبیر و امید و وعده‌هایی که داده‌اند امید می‌رود علت ناامنی‌ها از بین برود. ریشه باید خشک شود و به حداقل برسد. هزینه‌های امنیتی که پرداخت می‌کنند باید به حداقل برسد و بسیاری از عوارض هم با تحقق آن‌ها برطرف می‌شود.
    چرا برای جلو‌گیری از ادامه ترور‌ها، علمای اهل سنت به‌خصوص شما فتوای محکمی صادر نمی‌کنید؟
    در گذشته فتوا داده‌ایم و توانسته‌ایم ‌ با این داستان‌ها مقابله کنیم. در خطبه‌ها و بیانات مختلف در این‌باره بسیار گفته‌ایم و مقابله شده است. از جانب علما با این پدیده زشت برخورد شده که تاثیر‌گذار بوده است اما مردم باید امیدوار شوند و افق روشنی در جلوی آن‌ها باشد و دریچه امیدی باز شود. به هرحال کسانی هستند که می‌خواهند از این وضعیت سوءاستفاده کنند و باید جلوی آن‌ها گرفته شود.
    اما به هرحال اصولگراها شما را متهم می‌کنند که در این‌باره موضع‌گیری محکمی ندارید؟
    سایت‌هایی در گذشته اتهاماتی را مطرح کرده‌اند. در کشور ما شکایت از بداخلاقی بوده است و به راحتی تهمت زده می‌شود. کسی اگر از فردی خوشش نیاید به او انگ می‌زند. به خوبی تهمت وارد می‌کنند. آن‌ها می‌دانند وضعیت چگونه هست و خودشان هم اعتراف می‌کنند. علما و روحانیت منطقه و نخبگان جامعه همه مسیر اعتدال را در پیش گرفته‌اند و اخوت و برادری وجود دارد. همه با خشونت مخالف هستیم.
    تضمین برای خواسته‌هایتان گرفته‌اید؟
    اهل سنت مشکلات خاص خودشان را داشته‌اند و هر رییس‌جمهوری را که با تفکرات باز و فکر باز دیدند به او رای دادند. برای همین به آقای خاتمی رای دادند که وسیع‌تر فکر می‌کرد و اکنون هم رای به روحانی دادند. روحانی را فرد جدی می‌دانند و امید آن هست که در دولت تدبیر و امید ‌ مشکلات حل شود. به عنوان شهروند و فرد ایرانی مطالبات خود را پیگیری می‌کنیم. در گذشته کوتاهی‌هایی از سوی مسئولان صورت گرفته اما خودمان هم کوتاهی کرده‌ایم. مطالبات پیگیری شده اما پیگیری‌ها مستمر باید باشد. نخبگان اهل سنت نمایندگان اهل مجلس و علما و اندیشمندان پیگیری کرده‌اند و باید بیشتر شود. مسئولان ذهنشان مشغول است و گرفتاری دارند و برای همین خودمان باید از نزدیک پیگیری کنیم و در فکر هستیم که کارگروهی از اهل سنت که در انتخابات بیشتر کمک کردند و افراد شاخص، معتدل و میانه‌رویی هستند مشکلات را طبقه‌بندی کنند و به مسئولان بدهند. در 35 سال گذشته نگذاشته‌اند اهل سنت در پست‌های اجرایی مشغول شوند اما در استان حداقل استاندار و فرماندار باید از خودمان باشد. افراد شایسته و توانمند داریم و امیدواریم حداقل در استان‌های اهل سنت یک‌بار این تجربه حاصل شود و از توانمندان اهل سنت استفاده شود.

امیر قطر قدرت سیاسی را به ولیعهد منتقل کرد

امیر قطر روز سه شنبه قدرت سیاسی را به پسرش که ولیعهد نیز بود منتقل کرد.

شبکه تلویزیون الجزیره با انتشار این خبر، جزیره ثروتمند و انرژی خیز را برای یک گام غیرمعمول در منطقه آماده ساخت، جایی که حاکمیت موروثی معمولا مادالعمر است
.

تحلیلگران سیاسی می گویند این تحولات، هیچ تغییر عمده ای در سیاست خارجی، سرمایه گذاری و سیاست انرژی این کشور نخواهد گذاشت.

این کشور کوچک در عین حال، یکی از ثروتمندترین کشورها، بزرگترین صادر کننده گاز مایع در جهان، یکی از مهمترین مراکز جهانی در امر سرمایه گذاری، یک نیروی فزاینده در رسانه های بین المللی و یک پشتیبان مالی عمده در بهار عربی محسوب می شود.

تلویزیون الجزیره روز یکشنبه اعلام کرده بود که شیخ حمد بن خلیفه الثانی، امیر شصت و یکساله، به زودی  قدرت را به فرزندش شیخ تمیم تحویل خواهد داد.

همچنین بنظر می رسید شیخ حمد بن جاسم الثانی نخست وزیر مقتدر که همزمان وزیر خارجه این کشور نیز هست، از سمت خود کناره گیری کند اما در سخنان امیر قطر به هنگام اننتقال قدرت به پسرش وی به تحول دیگری اشاره نکرد.

تصاوير کليسايي که از استخوان مسلمانان ساخته شد

شهر «سدلیک» در کشور چک واقع شده است. در اين شهر کلیسایی وجود دارد که مانند ديگر کليساها يا ساختمان ها از آجر، سنگ، سيمان، چوب و فلز ساخته نشده بلکه از استخوان های مسلمانان ساخته شده است.

گفتني است در سال ۱۲۱۸ ميلادي يعني حدود 800 سال پيش، رهبر مسيحيان آن زمان يا به اصطلاح پاپ وقت، برای نشان دادن قدرت و غرور خود دستور داد این کلیسا را از استخوان های مسلمانانی که برای ساخت این کلیسا کشته شده بودند، بسازند.

شايان ذکر است در ساخت این کلیساي عجيب، استخوان هاي بيش از چهل هزار مسلمان به کار رفته است.

نکته جالب اينجاست که با وجود چنين کليسايي در مهد اروپا که مدعي دفاع از حقوق بشر و آزادي است، مسیحیان می گویند مسلمانان تروریست هستند لذا باید به بهانه مبارزه با تروريسم به کشورهاي مختلف اسلامي همچون عراق، افغانستان، پاکستان و غيره حمله پيشدستانه کنيم و به آنان امان ندهیم.

در پايان تنها مطلبي که قابل ذکر است اين است که به واقع چه تفاوت فاحشي وجود دارد بین محبت حضرت عيسي مسیح (ع) که در دين مبين اسلام  اوصاف ايشان آمده، با محبتی و آموخته هايي که مسیحیان امروز از کتاب مقدس آموخته اند و آن را اجرا مي کنند.
 


جشن مذهبی در سيستان و بلوچستان با همکاری روحانیان قم

سنى نیوز: به گزارش کمپین معترضین به دستگیری مولوی نقشبندی، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی سیستان و بلوچستان گفت: با همكاری اداره كل تبلیغات اسلامی استان و ارگانهای فرهنگی و مذهبی، 100 عنوان برنامه مذهبی و تبلیغاتی به مناسبت نیمه شعبان توسط این بنیاد در سراسر استان برگزار می شود، این در حالی است که از برگزاری یک جشن اهل سنت موسوم به جشن فارغ التحصیلی طلاب مکی ممانعت می شود.
موسوی شهرکی که با خبرگزاری ایرنا مصاحبه داشت در طی سخنان خویش گفتبنیاد فرهنگی حضرت مهدی و دفاتر تابعه آن در شهرستان های استان این برنامه ها را با هدف ترویج معارف و فرهنگ مهدویت در دهه مهدویت برگزار می کنند.
مدیر بنیاد فرهنگی مهدی با اذعان به فعالیت های گسترده شیعی در منطقه سنی نشین بلوچستان گفت: جلسات متعدد شهرستانی ویژه فعالیت های نیمه شعبان با همکاری بنیاد مهدی موعود همراه با سخنرانی علما و روحانیون اعزامی از قم و تهران در مساجد سیستان و بلوچستان تا تاریخ 7 تیر ماه ادامه خواهند داشت.
شهرکی در ادامه اظهاراتش گفت: خانواده ها می توانند مشخصات و مدارک کودکانی که طی نیمه شعبان و شب بعد از آن در بلوچستان متولد شده ا ند به این بنیاد بفرستند تا به آدرس آنان کارت پول ارسال شود.
این اظهارات رسمی در حالی عنوان می شوند که اهل سنت حتی از برگزاری جشن فارغ التحصیلی طلاب خود ممانعت می شوند و طرحی موسوم به ساماندهی مدارس در صدد مداخله در تحصیل آنها می باشد.