.

۱۳۹۱ آذر ۱۰, جمعه

زلزله ۴٫۴ریشتری چابهار را لرزاند




قبل از ظهر امروز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۴ ریشتر چابهار را لرزاند.

پس از نماز جمعه تهران در اعتراض به دو فیلم سینمایی تظاهرات شد

شرکت‌کنندکان در نماز جمعه تهران روز جمعه (۱۰ آذر) در اعتراض به فیلم‌های سینمایی "یک خانواده محترم" و "من مادر هستم" از دانشگاه تهران تا میدان انقلاب راهپیمایی کردند.
به گزارش خبرآنلاین‌، این راه‌پیمایی در اعتراض به آنچه که "توهین به ساحت امام خمینی و سیاه‌نمایی دوران دفاع مقدس" در فیلم "یک خانواده محترم" و "ساختارشکنی اجتماعی" در فیلم "من مادر هستم" برگزار شد.
فیلم "من مادر هستم" آخرین ساخته فریدون جیرانی است که در سینماهای ایران اکران شده است. فیلم "یک خانواده محترم" نیز ساخته مسعود بخشی است که در جشنواره‌های خارجی به نمایش در آمده و موفق به دریافت جوایزی شده است.

شکنجه و تهدید به تبعید زندانیان سیاسی هموطن بلوچ

بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران »انتقال ۳ زندانی سیاسی هموطن بلوچ به اطلاعات زندان مرکزی زاهدان  و مورد بازجویی شکنجه جسمی  قرار دادن و تهدید به تبعید آنها.
روز چهارشنبه ۸ آذر ماه زندانیان سیاسی حبیب ریگی نژاد شورکی و ایوب ریگی ویکی از زندانیان عادی به نام یار محمد شعله بر که در زندان با آنها در تماس بود از بند ۴  به اطلاعات زندان مرکزی زاهدان فراخوانده شدند و چندین ساعت مورد بازجویی وشکنجه جسمی و روحی و تهدید به تبعید به زندان خلخال شدند.
زندانیان سیاسی حبیب ریگی نژاد شورکی و ایوب ریگی پس ازچند ساعت بازجویی و تهدید به بند ۴ بازگردانده شدند.این ۲ زندانی سیاسی به دلیل  اینکه از طایفه ریگی می باشند بصورت گروگان در زندان نگهداری می شوند. در حال حاضر تعداد زیادی از طایفه ریگی بصورت گروگان در زندان نگهداری می شوند و محمد مرزیه دادستان ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان بارها این خانواده ها را تهدید نموده است که در صورت وقوع هر حادثه ای در استان اعضای گروگان گرفته شده را اعدام خواهد کرد.
زندانی یارمحمد شعله بربه سلولهای انفرادی قرنطینه زندان منتقل شد.این زندانی هنگام انتقال به سلولهای انفرادی مورد شکنجه های شدید جسمی قرار گرفت و به سلولی منتقل شد که فاقد هر گونه امکانات اولیه بهداشتی می باشد و جیره غذایی وی  به حد زنده ماندن تقلیل یافته است.
این زندانی در حال حاضر با دستبند و پابند در سلولهای انفرادی نگهداری می شود. او چندین ماه است که بلاتکلیف در زندان بسر می برد. یکی از دلیل انتقال وی به سلولها انفرادی اعتراض به شرایط غیر انسانی زندان ، کاهش شدید جیره غذایی زندانیان و وضعیت فاجعه بار بهداشتی زندان و عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان می باشد.
زندانی یار محمدشعله براز زمان انتقال به سلولهای انفرادی اقدام به اعتصاب غذا نموده است  و همچنان در اعتصاب غذا بسر می برد.

هرکه بگوید در ایران بازداشتگاه غیر قانونی داریم غلط کرده


العربیه. اسماعیل کوثری نماینده اصواگرای مجلس شورای اسلامی گفته است هرکه ادعا کند در ایران بازداشتگاه غیر قانونی وجود دارد "غلط کرده است."

کوثری در مصاحبه با خبرگزاری "ایلنا" اظهار داشت: "بعد از ماجرای کهریزک دیگر هیچ بازداشتگاه غیر قانونی نداریم و هر کسی چنین ادعایی دارد غلط کرده است."

بازداشتگاه کهریزک یکی از اماکن نگهداری بازداشت شدگان نا آرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری پیشین ایران بود. دستکم سه تن از بازداشت شدگان در این بازداشتگاه زیر شکنجه کشته شدند. پس از ان آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران دستور تعطیلی این بازداشتگاه را صادر کرد.

کوثری با اشاره به مرگ ستار بهشتی، وبلاگ نویس ایرانی در بازداشتگاه گفت: "اینکه فردی مدتی در زندان اوین می‌ماند و پس از آن هم در بازداشتگاهی فوت می کند دلیل غیر قانونی بودن بازداشتگاه نیست."

وی ادامه داد: "اوین زندان قانونی است و بازداشتگاه‌هایی هم که وجود دارد همه قانونی و تحت نظارت هستند."

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی همچنین درباره همین پرونده اظهار داشت: "در کمیسیون امنیت ملی منتظر گزارش قوه قضائیه هستیم و اینکه می گویند دو هفته ای است که اطلاع رسانی شفاف صورت نگرفته ناعادلانه است."

وی افزود: "کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یک گزارش در حد اطلاعات موجود ارائه کرد و الان نیز قوه قضائیه پیگیر است و باید پاسخ آزمایش های پزشکی قانونی بیاید. همین طوری نمی شود در جامعه خبری منتشر کرد."

کوثری همچنین با تاکید بر اینکه تا مشخص شدن موضوع کسی نباید استعفا کند اذعان داشت: "اینکه می گویند رئیس پلیس باید استعفا کند حرف درستی نیست. باید مقصر یا مقصرین مشخص شود بعد با آنها برخورد قانونی شود."

اشاره کوثری به سخنان یکی از اعضای نماینده ویژه مجلس شورای اسلامی برای پی گیری پرونده مرگ ستار بهشتی بود که با اشاره به تخلافات صورت گرفته توسط پلیس گفته بود: "رئیس پلیس فتا باید استعفا دهد."

کوثری تاکید کرد:‌ "مردم مطمئن باشند که اگر واقعا این مرگ طبیعی نباشد مقصرین در هر سطحی که باشند شناسایی و محاکمه می شوند."

رفسنجانی برای "جلوگیری از تنش" به رفسنجان نرفت

 
العربیه اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران اعلام کرده است که برای جلوگیری از تنش و اختلاف، از رفتن به شهر خود رفسنجان برای شرکت در مراسم سالگرد یکی از روحانیون این شهر امتناع کرده است.

به گزارش خبرگزاری "ایسنا" در بخشی از پیام هاشمی رفسنجانی که در این مراسم قرآئت شد آمده است: "وظیفه‌ام بود که هم در مراسم اولین سالگرد ایشان حضور یابم و هم در این فرصت، دیدار با بستگان و همشهریان را تازه نمایم؛ دلم می‌خواست و برنامه‌ریزی هم شده بود که بیایم، اما به خاطر فشردگی برنامه‌ها در مرکز و ملاحظاتی که به آن آگاهید و ضرورت پرهیز از هرگونه تنش و اختلاف و گرفتن فرصت از سوءاستفاده‌کنندگان و بدخواهان افراطی، خود را از این سعادت محروم می‌کنم."

مواضع هاشمی رفسنجانی پس از انتخابات ریاست جمهوری سه سال پیش ایران که طی آن خواستار آزادی زندانیان سیاسی در آخرین نماز جمعه خود شده بود، خشم اصولگرایان حاکم بر ایران را برانگیخت. او همچنین به سیاست های انتقادی خود علیه دولت محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران ادامه داد.

هم اکنون فائزه هاشمی و مهدی هاشمی فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی به اتهام های گوناگون در زندان به سر می برند.

آمانو: بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران تحت فشار قرار دارند

العربیه يوکيا آمانو مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی پنجشنبه 29-11-2012 اعلام کرد که بازرسان وابسته به این آزانس در ایران تحت فشار قرار دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آمانو تاکید کرده که به امنیت بازرسان اولویت می دهد و هر اقدامی که برای حفاظت از آنان لازم باشد را انجام می دهد.

این سخنان آمانو در حالی مطرح شده است که پیشتر گفته بود پیشرفتی در "راستی آزمایی" برنامه اتمی ایران حاصل نشده است.

غرب ایران را متهم به تلاش برای ساخت سلاح اتمی می کند. ایران اما بر مسالمت آمیز بودن برنامه اتمی خود اصرار دارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین از ادامه روند غنی سازی اورانیم در ایران و افزایش ذخایر اورانیوم غنی سازی شده این کشور خبر داده بود.

یوکیا آمانو در عین حال توضيح نداد که چه نوع فشارهايی بر اين بازرسان وارد شده است.

او در پاسخ به خبرنگارانی که که خواستار جزئیات بیشتری در این باره شدند گفت فشار وارده بر بازرسان به‌سختی قابل‌ توضيح است .

هياتی از آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار است حدود دو هفته دیگر برای مذاکره با مقام های ایرانی به تهران سفر کند.

پیش نویس قانون اساسی جدید مصر با اکثریت آراء تصویب شد

العربیه شورای تدوین قانون اساسی مصر صبح روز جمعه 30-11-2012 پیش نویس قانون اساسی جدید این کشور را تصویب کرد.

به گزارش تلویزیون العربیه این قانون پس از ارائه به محمد مرسی رئیس جمهور مصر به همه پرسی گذاشته خواهد شد.

حسام الغریانی رئیس شورای تدوین قانون اساسی مصر در گفت و گو با تلویزیون رسمی این کشور گفت :" ما ماموریت خود را به پایان رساندیم و امروز رئیس جمهور را نسبت به پایان این مرحله آگاه خواهیم کرد."

بر اساس این گزارش، اعضای شورای تدوین قانون اساسی مصر که اکثریت آنها را اسلامگرایان تشکیل می دهند ، با 234 رأی ، قانون اساسی جدید را تصویب کردند.

شورای تدوین پیش نویس قانون اساسی جدید مصر به مدت 19 ساعت مورد بررسی قرار گرفت.این پیش نویس قرار است به همه پرسی گذاشته شود.

رئیس شورای تدوین قانون اساسی مصر افزود :" اقدام بعدی پس از پایان این مرحله ، فراخوان رئیس جمهور برای همه پرسی است."

کردهای عراق خواهان استقلال هستند

عکسی آرشیوی از تظاهرات کردهای عراق برای استقلال

عکسی آرشیوی از تظاهرات کردهای عراق برای استقلال 

به دنبال تشدید بحران کنونی میان اربیل و بغداد ، ندای استقلال طلبانه اقلیم کردستان عراق روز بروز شدت بیشتری می یاد.

فعالان سیاسی در عراق بارها نگرانی خود را از تجزیه این کشور به سه قسمت "شیعه" ، "سنی " و "کرد" اعلام کرده بودند.

منابع رسانه ای کردستان اخیرا با انتشار نقشه ای از سه کشور کوچک،از آنها به عنوان "اتحاد عراق جدید" نام بردند.

در رسانه های چاپ اربیل آمده است که خواسته های اقلیم کردستان این است که هیچگونه امتیازی در رابطه با مناطق مورد اختلاف در کرکوک، صلاح الدین و دیاله به دولت مرکزی داده نشود.

حکومت اقلیم کردستان در مورد نحوه اداره این مناطق که بافت جمعیتی آنها از کردها، عرب ها و ترکمن ها تشکیل می شود، با بغداد اختلاف نظر دارد.

تنها چند ساعت پس از اعلام شکست مذاکرات از سوی مسعود بارزانی که پنجشنبه گذشته در بغداد صورت گرفته بود، رسانه های کردستان به خواسته های مردم خود برای استقلال از عراق پرداختند.


رسانه های کرد از مردم کردستان خواستند که به منظور برملا کردن دوگانگی موجود بین خواسته های ملت کرد برای استقلال و گفتمان احزاب سیاسی در مطرح کردن" فدرالیسم" تجمع کنند.

این رسانه ها معتقدند که زمان آن فرا رسیده که مسئله کردها از محدوده و چارچوب کشورعراق فراتر رفته و در جامعه بین المللی مطرح شود.

به گفته این رسانه ها نیروهای سیاسی در بغداد حاضر نیستند حقوق کردستان را به رسمیت بشناسند. بنابرین کردها برای تعیین حق سرنوشت و استقلال کامل این اقلیم ، گام برمی دارند.

درهمین حال روزنامه "صدای کردستان" با اتخاذ مواضعی مخالف با سیاست های رهبران دو حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی و حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی به انتقاد آنها پرداخته است.

این روزنامه پایبندی این دو حزب به وحدت عراق و نظام فدرالی در این کشور و نیز مخالفت آنها با استقلال کردستان را به عنوان موضعی منافقانه توصیف کرد.

"صدای کردستان" در پایان برای قانونی کردن حقوق کردها در عراق و جامعه بین الملل، 12 پیشنهاد را به رهبران کُرد توصیه کرده است.

تعیین سفیران عراق از میان کُردها به منظور گفت و گو با دیگر کشورها و آماده سازی شرایط بین المللی برای پذیرفتن اعلام استقلال کشور کردستان در آینده و تلاش سازمان های اقلیم کردستان و نمایندگان آنها در سازمان ملل متحد به منظور مطرح کردن مسئله کُرد ها در سطح شورای امنيت و نیز عدم رویارویی نظامی با دولت مرکزی عراق از جمله این پیشنهادها بوده است.

در همین حال مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در پی تشدید اختلاف میان بغداد و کردستان گفته است که به پیشمرگه های کرد آماد باش کامل داده است.

رئیس اقلیم کردستان گفته بود که ما شروع کننده جنگ نخواهیم بود اما برای جنگ نیز آماده ایم.

منابع دیپلماتیک: اسد روحیه خود را از دست داده و رژیم وی در حال سقوط است


  العربیه:منابع دیپلماتیک فرانسه در گزارشی اعلام کردند اوضاع در سوریه در آستانه دگرگونی جدی است و رژیم این کشور بسرعت به سمت سراشیبی سقوط پیش می رود.

به گفته این منابع ، رژیم سوریه توانایی مقاومت بیشتر را ندارد و از ذخایر ارز خارجی در این کشور تنها یک میلیارد و پانصد میلیون دلار باقی نمانده است .

به گزارش روزنامه "الحیات" این دیپلمات به نقل از منابع نزدیک به رئیس جمهور سوریه گفته است که "بشار اسد روحیه خود را کاملا از دست داده و راه را گم کرده است."

این منبع در عین حال تاکید کرد که رئیس جمهور سوریه همچنان به مواضع سابق خود نسبت به اوضاع کشورش پابرجاست و در دمشق بسر می برد.

یک منبع روسی به دیپلمات فرانسوی گفته است که اسد سوریه را ترک نخواهد کرد و تا آخر در آن باقی خواهد ماند.

بر اساس گزارش روزنامه "الحیات" ائتلاف مخالفان سوری پس از به رسمیت شناختن وی از سوی فرانسه خود را برای اعلام دولت موقت آماده می کند.

این گزارش افزود که برخی کشورهای غربی و نیز اتحادیه عرب در صدد برسمیت شناختن ائتلاف جدید سوریه به عنوان تنها نماینده سوریه هستند.

نظر سپاه پاسداران در باره رئيس جمهور آینده رژیم

دیگربان: علی سعیدی نماینده علی خامنه‌ای در سپاه اعلام کرد این نیرو در انتخابات آتی درباره اینکه چه کسی رئیس جمهوری آینده ایران بشود٬ بی‌تفاوت نخواهد ماند.
آقای سعیدی در گفتگو با سایت اطلاع‌رسانی سپاه کرمان با اعلام این مطلب افزوده است: «سپاه هیچ دخالتی در انتخابات نخواهد داشت٬ اما نسبت به آن هم بی‌تفاوت نخواهد بود.»
وی اظهار کرده که «سپاه یک سبد رای دارد و باید شاخص‌ها و معیار‌ها را بگوید. ما {سپاه} رئیس جمهوری را می‌خواهیم که ولایت مدار باشد و تدابیر رهبری را به نحو احسنت اجرا کند.»

سوریه؛ فرودگاه بين المللی دمشق در آستانه سقوط

گزارشهای رسيده از سوريه حاکی است که فرودگاه بين المللی دمشق برای دومين روز متوالی بسته است. ارتش بشار اسد نيروهای تقويتی به اين فرودگاه اعزام کرده است.
بنا به گزارشها، نیروهای ارتش آزاد سوریه پس از فتح فرودگاه نظامی "مرج السلطان" در حومه دمشق به يک کيلومتری فرودگاه بين المللی دمشق رسيده اند.
کارشناسان نظامی فرودگاه بين المللی دمشق را يک مرکز مهم و حياتی برای رژيم بشار اسد می دانند که تمامی نيازهايش را به طور روزمره توسط هواپيماهايی که از تهران و مسکو در اين فرودگاه به زمين می نشينند دريافت می کند.

رژیم تهران از دوام رژیم اسد ناامید شده است
یک گزارش از منابع دولتی در ایران که اخیرا به صورت سری به دست یک منبع دیپلماتیک غربی در تهران رسیده، فاش می کند که جمهوری اسلامی عمیقا برای سرنوشت و آینده رژیم سوریه نگران است.
این منبع دیپلماتیک غربی در تماس با شبکه خبری "العربیه" گفته است که مقام های جمهوری اسلامی از اینکه کنترل اوضاع از دست رژیم اسد خارج شده است ناراحتند و از دوام حکومت وی ناامید شده اند.
این گزارش که توسط یکی از سفارتخانه های غربی در تهران درز یافته است، می افزاید، اغلب مقام های جمهوری اسلامی براین باورند که چنانچه رژیم بشار اسد سرنگون شود، بی ثباتی به ایران نیز سرایت خواهد کرد.

حمله به دفتر پرس تی وی و العالم در دمشق


صدا و سیمای رژیم: دفتر شبکه های پرس تی وی و العالم نیمه شب جمعه دهم آذر ماه با انفجار یک بمب که توسط فردی بر روی یکی از ماشین های دفتر چسبانده شده بود ، هدف حمله تروریستی قرار گرفت.
در این حمله به چندین ماشین متعلق به دفتر از جمله ماشین ارتباط ماهواره ای به شدت آسیب رسید.
حمله به شبکه های پرس تی وی و العالم در دمشق در حالی صورت گرفت که نمایندگان سنای آمریکا پیشنهادی ارائه کردند که سازمان صداوسیما و رییس آن را در لیست سیاه تحریمهای آمریکا قرار داده و دارایی های آنها را بلوکه می کند.
این پیشنهاد که در چارچوب لایحه سیاست دفاعی آمریکا مطرح شده است همچنین شرکت هایی را که با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران کار می کنند به این لیست سیاه اضافه می کند.
این پیشنهاد به سنای آمریکا تحویل داده شده است و منتظر بررسی و رای گیری سناتورها و سپس مجلس نمایندگان خواهد بود . همچنین باراک اوباما امضا کننده نهایی خواهد بود.
حمله به دفاتر شبکه های پرس تی وی و العالم و همچنین اقدام نمایندگان سنای آمریکا علیه صداوسیما دو ماه پس از ترور «مایا ناصر» خبرنگار شبکه پرس تی وی و ترور نافرجام حسین مرتضی مدیر دفتر پرس تی وی و العالم در دمشق صورت می گیرد.
حسین مرتضی چندین بار مورد سوء قصد قرار گرفت و به طور مرتب تهدیدها علیه جان ایشان ادامه دارد.

ایران: اگر به ما حمله شود، از پیمان منع گسترش خارج می شویم

علی اصغر سلطانیه می‌گوید تحریم‌های اعمال‌شده اثری بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نگذاشته‌اند
علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هشدار داده است که حمله به تاسیسات اتمی ایران می‌تواند به خروج این کشور از پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی منجر شود.
آقای سلطانیه همچنین گفته است که در صورت چنین حمله‌ای ایران ناچار خواهد بود بازرسان آژانس را اخراج کند و تاسیسات اتمی خود را به "مناطقی امن‌تر" منتقل کند.
نماینده ایران در آژانس همچنین گفته که ایران توانایی‌های ایران به گونه‌ای است که می‌تواند به راحتی تاسیسات آسیب‌دیده را جایگزین کند.
در ماه‌‌های گذشته نگرانی از حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران بالا گرفته است.
آقای سلطانیه گفته است که در صورت وقوع چنین حمله‌ای احتمالا مجلس ایران دولت را مجبور به واکنش خواهد کرد.
اهود ازولای، سفیر اسرائیل در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته است که از این اظهارات نماینده ایران تعجب نکرده است.
یکی از دیپلمات‌های غربی حاضر در نشست آژانس به خبرگزاری فرانسه گفته است که از نظر او روشن است که طرف ایرانی مساله را به اندازه‌ای که باید جدی نمی‌گیرد.
علاوه بر اسرائیل، قدرت‌های غربی و برخی از متحدانشان ایران را متهم می‌کنند که برنامه مخفیانه‌ای برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای دارد، این اتهامی است که به شدت از سوی مقامات ایرانی رد می‌شود.
مقامات ایرانی می‌گویند که برنامه هسته‌ای ایران تنها اهداف صلح‌آمیز دارد و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، با ساخت سلاح هسته‌ای مخالف است.
مناقشه هسته‌ای ایران باعث شده که شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌هایی علیه ایران تصویب کند.
علاوه بر این ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی یک جانبه را علیه صنعت نفت و نظام بانکی ایران وضع کرده‌اند.
ایالات متحده تهدید کرده است که اگر تهران تا ماه مارس تغییری در سیاست هسته‌ای خود ندهد با ارجاع مجدد پرونده ایران به شورای امنیت در صدد اجرای دور جدیدی از تحریم‌ها برخواهند آمد.

١٠ کشته در انفجار بمب در افغانستان


در انفجار یک بمب کنار جاده ای در جنوب افغانستان 10 تن کشته شدند.

به گفته مقامات، بمب در روز پنجشنبه وانتی را که از ناحیه  دِه راوود در ولایت  اوروزگان عبور می کرد، منفجر کرد. اکثر قربانیان زنان و کودکان بودند.

دفتر حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان اعلام کرد دستکم 8 نفر نیز  مجروح شدند.

سازمان ملل متحد «کشور فلسطین» را به رسمیت شناخت

مجمع عمومی سازمان ملل متحد موقعیت تشکیلات خودگردان فلسطینی در این سازمان را به «کشور ناظر غیر عضو» ارتقا داد. اکثریت اعضای سازمان ملل متحد در یک رای گیری روز پنجشنبه از تلاش مقامات فلسطینی برای ارتقای وضعیت خود در این سازمان حمایت کردند.

اقدام فلسطینی ها با مخالفت شدید اسراییل و ایالات متحده همراه بود. ۱۳۸ کشور عضو سازمان ملل متحد به قطعنامه ارتقای موقعیت تشکیلات خودگردان فلسطینی رای مثبت دادند. ۴۱ کشور رای ممتنع دادند و ۹ کشور از جمله آمریکا، اسراییل و کانادا رای منفی دادند.

محمود عباس، مقام ارشد فلسطینی پیش از رای گیری در سازمال ملل متحد، در یک سخنرانی از مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواست «شناسنامه تولد» کشور فلسطین را صادر کند.

اما پیروزی دیپلماتیک فلسطینی ها، فاقد حمایت برخی از بازیگرهای مهم بین المللی است. در اتحادیه اروپا بر سر این موضوع اختلاف است بطوریکه ۱۴ کشور از اقدام فلسطینی ها حمایت کردند و ۱۲ کشور از جمله بریتانیا و آلمان به قطعنامه رای ممتنع دادند. تنها جمهوری چک در جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه رای منفی داد.

کشورهای عربی و اسلامی قویا از فلسطینی ها حمایت کردند. ترکیه وزیر امورخارجه خود را برای رای گیری به سازمان ملل متحد فرستاده بود.

احمد داوود اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه در یک سخنرانی پر حرارت گفت: «بگذارید صریح بگویم، چشم انداز ما برای رسیدن به عدالت، نظم جهانی و حقوق بشر، محقق نخواهد شد مگر اینکه ما پرچم کشور فلسطین را در کنار پرچم خود به عنوان یک عضو کامل سازمان ملل متحد بر افراشته ببینیم، و آن روز به زودی می آید.»

اظهارات وزیر امورخارجه ترکیه با تشویق حاضران همراه بود.

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد قویا با قطعنامه ارتقای موقعیت فلسطینی ها مخالفت کرد. او پس از رای گیری گفت وضعیت جدید فلسطینی ها در سازمان ملل متحد باعث این نمی شود که  فلسطین به عنوان یک کشور تاسیس شود. او گفت موقعیت جدید نباید به غلط به منزله صلاحیت عضویت کامل در سازمان ملل متحد تلقی شود.

سفیر اسراییل در سازمان ملل متحد نیز گفت وضعیت جدید فلسطینی ها باعث پیشرفت روند صلح نمی شود و وضعیت حاضر در منطقه را تغییر نمی دهد و همچنین باعث تغییر ارتباط مردم یهود با اسراییل که هزاران سال سابقه دارد نخواهد شد.

در مناطق فلسطینی روز پنشجنبه پس از رای گیری در سازمان ملل متحد جشن های بزرگی برگزار شد.

کناره گیری نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان


نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان از مقام خود کناره گیری می کند.

وزارت امور خارجه آمریکا می گوید مارک گروسمن ماه آینده  مقام خود را ترک خواهد کرد و دیوید پرس، معاونش، جانشین او خواهد شد.
 
گروسمن اوائل سال میلادی گذشته ، در پی مرگ  ناگهانی ریچارد هالبروک، به عنوان نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان برگزیده شد.

دو کولبر کُرد در مرز سردشت کشته شدند




آژانس کُردپا: روز سه‌شنبه‌ی هفته‌ی جاری دو تن از کولبران کُرد در منطقه‌ی مرزی شهرستان سردشت با شلیک مستقیم مأموران نظامی ایران، جان خود را از دست دادند.

بنابه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز هفتم آذرماه در حوالی روستای "دوله" از توابع بخش مرکزی سردشت دو کولبر کُرد هدف تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران واقع شده و جان سپردند.

یکی از جان باختگان به نام "عبدالله چَمان" فرزند رسول‌ره‌ش از اهالی روستای "سپیداره" سردشت می‌باشد و هویت فرد دیگر که از ساکنین شهرستان اشنویه بوده، نامعلوم است.

برپایه‌ی مرکز آمار آژانس کُردپا در پاییز امسال ٣٢ کولبر کُرد در مناطق مرزی کُردستان ایران به سبب شلیک مستقیم مأموران نظامی-انتظامی حکومت ایران کشته و یا زخمی شده‌اند.

گردان‌های عزالدین از ایران فرمان می‌گیرند نه از حماس


العربیه. جواد کریمی قدوسی از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی ایران و از فرماندهان سپاه پاسداران گفته است که گردان های عزالدین قسام تحت امر جمهوری اسلامی ایران هستند و از رهبران گروه فلسطینی حماس دستور نمی گیرند.

گردان های عزالدین قسام به شاخه نظامی گروه فلسطینی حماس گفته می شود که هم اکنون بر نوار غزه حکومت می کند.

به گزارش سایت "ندای سبز آزادی" به نقل از روزنامه "خراسان" جواد کریمی قدوسی که در جلسه برگزار شده توسط حوزه بسیج امام حسین در موسسه غیر انتفاعی تابران سخن می گفت، اظهار داشت: "گردان های قسام گردان های بسیجی تحت امر ایرانند نه تحت امر اسماعیل هنیه، خالد مشعل و... برای این که اگر روزی کشورهایی خواستند رهبران فلسطین را بخرند، گردان ها تحت امر ایران باشند."

اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت برکنار شده حماس است. خالد مشعل نیز ریاست دفتر سیاسی این گروه فلسطینی را بر عهده دارد.

میانجی گری مصر به آتش بس میان حماس و اسرائیل در جنگ هشت روزه اخیر این دو طرف انجامید. این در حالی است که مقام های ایرانی مخالف این میانجی گری بودند. حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان هم که متحد جمهوری اسلامی ایران است، با انتفاد شدید از میانجی گری های کشورهای عربی تاکید می کرد که باید به فلسطینی ها سلاح رساند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت های خود با تاکید بر کمک جمهوری اسلامی ایران به گروه های فلسطینی خاطرنشان کرد: "50 هزار موشک و هزاران موشک ضد تانک به غزه محاصره شده فرستاديم که اگر دفاع نکنيم بايد در خيابان هاي مشهد تلفات بدهيم."

در جنگ اخیر، گروه های فلسطینی، موشک های فجر 5 ساخت ایران به سمت اسرائیل شلیک کردند. خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در یکی از آخرین سخنانش، از جمهوری اسلامی ایران به خاطر کمک به گروه های فلسطینی تشکر کرد. محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران نیز گفت که ایران فنآوری ساخت موشک فجر5 را در اختیار فلسطینی ها قرار داده است.

جواد کریمی در ادامه سخنان خود با اذعان به حضور ایران در سوريه و دخالت در حوادث این کشور گفت: "در سوریه هم قرار بود به گمان صهيونيسم، ظرف چند روز جمع شود [رژیم بشار اسد سقوط کند] اما بسيج در سوريه تشکيل شد و شيعيان مسلح شده اند و نيروهايي قوي تر از حزب ا... لبنان در سوريه در حال تشکيل است."

یک منبع دیپلماتیک غربی: ایران از دوام نظام بشار اسد نا امید شده است

یک گزارش از منابع دولتی ایران که اخیرا به صورت سری به دست یک منبع دیپلماتیک غربی در تهران رسیده است فاش کرد که ایران عمیقا برای سرنوشت و آینده رژیم سوریه نگران است.

این منبع دیپلماتیک غربی در گفت و گو با "العربیه"گفته است که مقام های جمهوری اسلامی ایران از اینکه اسد به راهنمایی های آنها برای برون رفت از بحران سوریه توجه نمی کند، ناخورسند هستند و از به آینده رژیم او نا امید شدند.

این گزارش که توسط یکی از سفارتخانه های غربی در تهران درز یافته، می افزاید، نیروهای ایرانی که در سوریه مستقر هستند به طور فزاینده ای ازعدم هماهنگی و توجه ارتش سوریه به راهنمایی های آنها و نحو عملکرد با بحران این کشور که به خارج شدن کنترل آن منجر شده بسیار ناراحت هستند.

به گفته آن ها که توجه نکردن رهبران ارتش سوریه به مشاوره آن ها، وضعیت را در این کشور از کنترل خارج کرده است.

این گزارش اما هیچ توضیحی در مورد راهنمایی ها و مشاوره های صورت گرفته ارائه نداده است.

این گزارش فاش کرد که تهران از فساد مالی چشمگیری که میان نیروهای مسلح سوریه گسترش یافته بسیارنگران است.

دراین گزارش آمده است که بسیاری از کمک های مالی ایران به حساب های شخصی افسران ارشد ارتش سوریه واریز می شود.

دراین گزارش خاطرنشان شده است که ایران تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور درماه ژوئن 2013 تلاش های خود را برای ادمه حضور بشار اسد در سرقدرت و حمایت از او ادامه خواهد داد.

این گزارش می افزاید اغلب مقام های تهران براین باورند که چنانچه در سوریه جنگ داخلی روی دهد و بشار اسد سرنگون شود بی ثباتی و آشوب به ایران نیز سرایت خواهد کرد.

درپایان گزارش این گزارش به این نتیجه می رسد که رهبران ایران به دلیل وضعیت اقتصادی آشفته کشورشان تصمیم گرفته اند حمایت مالی و پشتیبانی خود از رژیم اسد را افزایش ندهند بخ ویژه آن که متقاعد شده اند که رژیم اسد نمی تواند برای مدت طولانی تری دوام بیاورد.

این گزارش می افزاید ایران برای پیدا کردن راه های دیگری مانند اعمال نفوذ در میان نمایندگان ائتلاف مخالفان رژیم اسد تلاش می کند تا همپیمانی چون حزب الله لبنان در میان طیف مخالفان سوری پس از سقوط اسد برای خود بیابد اما تهران نمی خواهد این تلاش خود را به صورت علنی انجام دهد تا تصور نشود که رژیم اسد بدون جمهوری اسلامی به سرعت متلاشی و سرنگون خواهد کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل به ارتقاء موقعيت فلسطينی ها رای داد


 مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۳۸ رای مثبت، ۴۱ رای ممتنع و ۹ رای منفی به ارتقاء موقعيت فلسطينی ها از "عضو ناظر" به "کشور ناظر غيرعضو" رای داد.
تشکيلات خودگردان فلسطينی خواستار تشکيل کشور فلسطينی در کرانه غربی، نوار غزه و بيت المقدس شرقی شده است.
حماس رسما از اين طرح حمايت نکرده، اما از مخالفت با آن نيزخودداری کرده بود.
اسرائيل، آمريکا و آلمان از جمله مخالفان اين طرح بودند.
سوزان رايس، نماينده آمريکا گفت که تصويب اين قطعنامه به حل مشکل کمکی نمی کند و مسئله تشکيل دولت مستقل فلسطينی تنها بايد از طريق مذاکره با اسرائيل حل شود.

هشدار آمریکا به ایران

آمریکا هشدار داد اگر ایران تا ماه مارس، اوائل اسفندماه، با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری اساسی نکند، خواستار ارجاع موضوع به شورای امنیت سازمان ملل می شود .
به گزارش خبرگزاری رویترز، رابرت وود، نماینده آمریکا در آژانس در جلسه روز پنج شنبه در وین از مدیر کل آژانس خواست در گزارش فصلی خود در فوریه، بهمن ماه، این موضوع را روشن کند که ایران"گام های اساسی" در اینباره برداشته است یا خیر

سازمان ملل: کشورها به اعضای مجاهدین خلق ایران در عراق سریعا پناهندگی بدهند


دبیر کل سازمان ملل از کشورها خواست به اعضای مجاهدین خلق ایران در اردوگاه "حریت" در عراق پناهندگی بدهند.
بان کی مون روز پنج شنبه در گزارشی به شورای امنیت گفت ۳ هزار ۱۱۲ تن از اعضای مجاهدین خلق از اردوگاه "اشرف"، به اردوگاه "حریت" انتقال یافته اند و ۱۰۰ نفر باقی مانده اند تا زمینه بستن اردوگاه را فراهم کنند. 
او افزود تا کنون به ۳۱ نفر در کشورهای دیگر پناهندگی داده شده، اما ضروری است که دیگران هم سریعا پذیرفته شوند.
آمریکا در شهریورماه گذشته نام مجاهدین خلق را از فهرست گروه های تروریستی، با ذکر ملاحظاتی حذف کرد.

جنگ شدید در نزدیکی فرودگاه دمشق باعث لغو پروازها شد



به گزارش خبرگزاری ها، شرکت های هواپیمایی مصر و دبی روزپنج شنبه برنامه پروازهایشان را به دمشق به دلیل درگیری ها شدید در نزدیکی فرودگاه لغو کردند.
ارتش سوریه  می گوید "تروریست ها" جاده منتهی به فرودگاه را ناامن کرده بودند، اما جاده اکنون باز شده است.
گزارش ها همچنین حاکی است که شبکه اینترنت در سراسر سوریه قطع شده است.
همزمان، اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل گفت که مردم سوریه خواهان تغییر واقعی هستند و سوریه جدید شبیه سوریه قدیم نخواهد بود.

۱۳۹۱ آذر ۸, چهارشنبه

ادامه بازداشتهای گسترده خودسرانه در اهواز

 بعد از حضور و تجمع باشكوه و چشمگیر جوانان عرب در مراسم دفن شاعر ملی و معروف خود ( ستار صیاحی)، نیروهای اطلاعاتی اقدام به دستگیری های وسیعی كرده كه تا كنون ده ها نفر دستگیر و روانه بازداشتگاه های مخفی كرده اند.
به گزارش فعالان حقوق بشر بازداشت شدگان بشدت شكنجه شده اند كه در این راستا شكسته شدن بازوی یكی از بستگان صیاحی و وجود آثار ضربه ها و شكستگی بر روی سر ایشان نمونه ای از این شكنجه هاست. فعالان با ابراز نگرانی شدید نسبت به ادامه بازداشت ها و شكنجه و بدرفتاری با بازداشت شدگان افزوده اند كه تا كنون اكثر خانواده های بازداشت شدگان خبر دقیقی از فرزندانشان ندارند.
منابع محلی اضافه نموده اند در روزهای اخیر تعدادی از جوانان دستگیر شده اند و به  اماكن نامعلومی برده شده اند از جمله:
زاهد زرگانی  اهل قلعه كنعان تاریخ دستگیری ١٨/١١/٢٠١٢ همچنین در تاریخ ٢١/١١/٢٠١٢ مهدی زنبوری از اهالی كوی درویشیه، خلف حلفی اهل كوی آریا، شاعر عبدالرضا رفیعی از روستای جنگیه، صادق ناصری از كوی خروسی، كریم مجدم ساكن كوی آریا و كریم حزباوی اهل قلعه كنعان دستگیر شده اند.
كریم دحیمی فعال حقوق بشر
منبع:
سنى نیوز:

بی‌خبری مطلق از سرنوشت دو شهروند بلوچ

 خبرگزاری هرانا - با گذشت بیش از یک و نیم ماه از بازداشت دو شهروند بلوچ، "خیر محمد نارویی و محمد امین امیری" از سرنوشت این افراد اطلاعی در دست نیست.


بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیگیری‌های خانواده بازداشت شدگان به دادگاه انقلاب و اداره اطلاعات زاهدان تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.
علی رغم موافقت دادگاه انقلاب با ملاقات خیر محمد نارویی و محمد امین امیری با خانواده‌های خود اداره اطلاعات زاهدان با کارشکنی در این امر اجازه ملاقات به خانواده‌ها را نداده است.
لازم به یادآوری است محمد امین امیری دانش آموز سال سوم دبیرستان و ۱۶ ساله می‌باشد.

زندانیان سیاسی(اهلسنت) بلوچ


امان الله شه بخش فرزند دین محمد36 ساله
 تاریخ بازداشت :1389
 اتهام :ملاقات با حاجی خدابخش مبارز سیاسی بلوچ
 حکم:بلا تکلیف
امان الله شه بخش در اردیبهشت ماه 1389 در روستا بازداشت و به وزارت اطلاعات زاهدان انتقال یافت.نامبرده بدون سابقه بازداشت و سابقه سیاسی در راستای خشونت سازمان یافته دولتی علیه بلوچها به اتهام ملاقات با حاج خدابخش شه بخش (که در منطقه سربازدر درگیری با نیروهای دولتی کشته شد)بازداشت و ماهها تحت شکنجه و بازجویی قرار گرفت.

حافظ عبدالغفار نقش بندی،30 ساله
بازداشت:شهرستان سرباز
 اتهام:مشارکت در قتل مولوی جنگی زهی
 حکم :بازداشتگاه وزارت اطلاعات،بدون ملاقات
 حافظ عبدالغفار نقش بندی در شهرستان سرباز به اتهام مشارکت در قتل مولوی جنگی زهی(بسیجی) بازداشت و به وزارت اطلاعات زاهدان انتقال یافت .
گل محمد شه بخش فرزند الله داد متولد 1363
بازداشت: بهمن 1388
اتهام :نسبت فامیلی با حاج خدابخش شه بخش
 گل محمد شه بخش در سال 1388 درزاهدان بازداشت شد. نامبرده در راستای خشونت سازمان یافته دولتی علیه بلوچها بازداشت و ماهها تحت شکنجه و بازجویی قرار داشته به طوری که از ناحیه کمردچارآسیب جدی گشته است.
 
عبدالرحمن شه بخش فرزند نورمحمد 37 ساله
تاریخ بازداشت :1387
 اتهام :نسبت فامیلی با حاج خدابخش شه بخش و ناصر شه بخش
 حکم:15 سال حبس تبعید به ارومیه
عبدالرحمن شه بخش در سال 1387در مسیر میرجاوه _زاهدان بازداشت و به وزارت اطلاعات زاهدان انتقال یافت.نامبرده بدون سابقه سیاسی و بازداشت در راستای خشونت سازمان یافته دولتی علیه بلوچهابه اتهام نسبت فامیلی با مبارزین سیاسی بازداشت شد.
 
خالد شه بخش فرزند حاجی یوسف
 بازداشت :مهرماه 1387
 اتهام :نسبت فامیلی با جان باخته اعدامی  ناصرشه بخش(خواهر زاده  ناصر)
 حکم:بلاتکلیف در زندان زاهدان
 خالد شه بخش در مهرماه 87 به اتهام رابطه با حاج ناصر شه بخش و حاج خدابخش شه بخش به همراه چند تن دیگر از بستگان حاج ناصر بازداشت شد.
عبدالخالق شه بخش فرزند محمد رسول 26 ساله
 تاریخ بازداشت:1391
 اتهام: یک بیمار روانی که درمسیرزاهدان _ میرجاوه بازداشت شده
 حکم:بلاتکلیف ،بازداشتگاه وزارت اطلاعات
عبدالخالق شه بخش یک بیمار روانی است که در مسیر زاهدان میرجاوه توسط نیروهای هنگ مرزی میرجاوه بازداشت شد.نامبرده از سنین کودکی دچار بیماری روانی است و مشهور به عبدالخالق دیوانه است .
 
مسعود شه بخش فرزند نظرمتولد1370
 تاریخ بازداشت:1390
 اتهام :ارتباط تلفنی با (م.شه بخش مبارز سیاسی )
 حکم:بازداشت گاه وزارت اطلاعات
مسعود شه بخش همزمان با دستگیری نوراحمد شه بخش در زاهدان بازداشت شد.مسعود شه بخش بدون سابقه سیاسی و بازداشت و در راستای خشونت سازمان یافته دولتی علیه بلوچها بازداشت و تاکنون از وضعیت وی خبری در دست نیست .
 
نوراحمد اسماعیل زهی فرزند عیسی متولد 1369
 تاریخ بازداشت : 1390
اتهام:ارتباط تلفنی با(م.شه بخش،پسر دایی ) مبارز سیاسی
حکم:بلاتکلیف
 نوراحمد اسماعیل زهی درروستای چاه رحیم (از توابع شهرستان خاش) بازداشت شد .نامبرده بعد از نماز صبح در منزل مورد محاصره نیروهای دولتی قرار گرفت وبازداشت ،وبه بازداشت گاه وزارت اطلاعات زاهدان انتقال یافت.
 
زندانی سیاسی بلوچ تاج محمد ایرانشهری
 بازداشت:ایرانشهر،منطقه کلکلی
اتهام،همکاری با احزاب مخالف نظام
حکم :22 سال حبس
طبق اظهارات حاج عابد بهرامزهی در زمان بازداشت ،تاج محمد در سال 87 در ایرانشهربه همراه عابد واسحاق در منطقه کلکلی ایرانشهربازداشت شد و بیش از دو سال در بازداشتگاه وزارت اطلاعات زاهدان و تحت شکنجه بدون ملاقات قرار داشته وسپس در یک جلسه دادگاه به تحمل 22 سال حبس محکوم شده است .
 
نوید شجاعی (گرگیج)21 ساله دانشجوی رشته کامپیوتر
 بازداشت :زاهدان،1389
 اتهام :همکاری و ارتباط با جندالله
حکم :اعدام
نوید شجاعی ۲۱ ساله در اسفند ۸۹ درزاهدان بازداشت شد.
منبع: عدالت نیوز
 
 

 
 
 
 
 

یک دیپلمات سعودی در یمن به ضرب گلوله کشته شد

سفارت سعودی در یمن
سفارت سعودی در یمن

حمله پلیس به معترضان؛ دادگاه های مصر اعتصاب می کنند

درگیری میان پلیس مصر و معترضانی که علیه سیاست های رییس جمهوری مصر در میدان تحریر قاهره گرد آمده اند، امروز چهارشنبه نیز ادامه یافته است.

پلیس برای مقابله با تظاهرکنندگان به گاز اشک آور متوسل شد. اعتراضها، در واکنش به اختیارات گسترده ای است که محمد مرسی از ۶ روز پیش به خود تفویض کرده.

روز دوشنبه این هفته،‌ محمد مرسی، رییس جمهوری مصر به دیوان عالی آن کشور قول داد اختیارات تازه خود را به مسائلی محدود کند که به حوزه حاکمیت مربوط می شود؛ اما تصریح نکرد که مقصود از حاکمیت چیست و این گونه اختیارات به کجا ختم یا محدود می شود و قدرت مطلق وی در کدام حوزه ها تبیین می شود.

گروه های مخالف، آقای مرسی را به دیکتاتوری متهم کرده اند.

در همین حال دو دادگاه عالی مصر گفتند فعالیت های خود را در اعتراض به مرسی به حال تعلیق در می آورند.

قضات دیوان فرجام و دیوان استیناف روز چهارشنبه گفتند تا وقتی دادگاه عالی قانون اساسی، حکم خود را در باره فرمان مرسی برای مصون کردن خویش از بررسی قضایی صادر نکرده است، آنها  به اعتصاب ادامه خواهند داد. 

دادگاه قانون اساسی مصر، رییس جمهوری را به حمله غیر قابل توجیه به استقلال آن متهم کرده و روز چهارشنبه در بیانیه ای اتهامات  مرسی را که دادگاه برای سرنگونی دولت کار می کند رد کرد.

یک افعی آناکوندا در جنگل های آمازون گاوی را قورت داد


  العربیه
  یک افعی از نوع " آناکوندا " در جنگل های آمازون در برابر چشمان کسانی که در نزدیکی دریاچه ای در جنگل به سر می بردند یک گاو را قورت داد و سپس آن را از دهان پس داد.

کسانی که این ویدئو را بر روی یوتیوب قرار داده اند به همراه فایل تصویری نوشته اند:" به نظر می رسد این پرس غذا به مذاق افعی خوش نیامد بنابراین آن را پس داد."

افعی آناکودا گاو را در 5 دقیقه از دهان خویش به بیرون پس داد این در حالی است که قورت دادن آن 15 دقیقه طول کشیده بود.

یکی از کسانی که از نزدیک شاهد این حادثه بود به دوستانش به زبان پرتغالی می گفت :" این تنها لحظه ای است که در آن می بینیم افعی آناکوندا یک گاو را قورت می دهد."

این اقعی از برگترین خزنده هایی است که در چنگل ها به سر می برد. طول آن به 6 الی 10 متر می رسد. این مار غیرسمی است اما معمولا طعمه های خود را قورت می دهد.
برای مشاهده ویدئو در یوتیوب لینک زیر را مشاهده کنید:
http://www.youtube.com/watch?v=z4vEmcq-uWQ

4 کشته و 166 زخمی در درگیری بین هواداران و مخالفان مرسی

 العربیه
گزارشگر تلویزیون العربیه بامداد چهارشنبه 28-11-2012 از کشته شدن 4 نفر و زخمی شدن 116 تن در درگیری میان مخالفان مرسی رئیس جمهور مصر و هواداران وی در مناطق مختلف این کشور خبر داده است.

بر اساس این گزارش افراد پلیس در میدان التحریر برای متفرق کردن تظاهرکنندگان مخالف از گاز اشک آور استفاده کردند.

این درگیری ها پس از آن آغاز شد که دهها هزار نفر در پایتخت به نشانه اعتراض به فرمان اخیر مرسی از روز جمعه هفته گذشته در میدان التحریر تجمع کرده‌اند.

به گزارش العربیه نیروهای سیاسی و فعالان مدنی این کشور امروز چهارشنبه برای نافرمانی مدنی گسترده تری فراخوان دادند.

طبق این گزارش هم زمان با برگزاری تظاهرات گسترده در میدان التحریر، هیئت قضات مصر خواستار اعتصابی فراگیر در همه شهرهای این کشور شده است.

شورای عالی قضات مصر اعلام کرد تا عقب نشینی مرسی از مواضع خود بویژه فرمان اخیر وی، در میدان التحریر به تظاهرات ادامه خواهند داد.

این در حالی است که بر اثر درگیری های روز گذشته و امروز میان هواداران مرسی و مخالفان او در میدان التحریر و دیگر مناطق قاهره دست کم 116 تن زخمی شدند.

بر اساس این گزارش علاوه بر میدان التحریر مناطقی مختلف دیگری مانند المنصوره، المحله الکبری، دلتا نیل و منیا جنوبی شاهد تظاهرات مشابهی علیه مرسی بوده است.

همچنین در شهرهای بزرگ اسکندریه و سوئز نیز صدها تن در اعتراض به فرمان مرسی دست به تظاهرات زدند.

براثر تظاهرات ودرگیری میان مخالفان وهواداران مرسی در شهرهای مختلف این کشور تاکنون بیش از 4 تن کشته شدند.

به گزارش روزنامه های مصری در برخی از شهر های مصر تظاهرکنندگان خشمگین مخالف فرمان اخیر مرسی دفاتر حزب اخوان المسلمین را به آتش کشیدند.

محمد مرسی رئیس جمهور مصر روز پنجشنبه هفته گذشته با صدور فرمانی، ضمن گسترده کردن اختیارات خود، بر لازم اجرا بودن فرمان های دولتی تا زمان تصویب قانون اساسی جدید این کشور تاکید کرده است.

وی همچنین در فرمان جدید خود اجازه تجدید نظر در تصمیماتش را از دستگاه قضایی مصر سلب کرده است.

مخالفان می گویند مرسی از نظر قانونی اختیار چنین فرمانی را ندارد و آن را نوعی "دیکتاتوری و نقض قانون " تلقی کردند.

اعتراض افغان‌ها به اعدام 13 نوجوان افغان در ایران


شهرزادنیوز:بنا بر گزارش "رادیو کوچه"، روز بیست و پنجم اوت 2012 سیزده شهروند افغان از ولسوالی- شهرستان «کوهسان» در ولایت هرات به صورت قاچاق از مرز اسلام قلعه عبور کرده و به ایران می‌آیند. خانواده‌های این افراد که روز شنبه هفدهم نوامبر در برابر ولایت -استان داری- هرات تجمع کرده بودند، اظهار می‌کنند که آنان ساعتی بعد از عبور در مرز دستگیر و توسط مرزبان‌های ایرانی تیر باران شده‌اند. آن‌ها می‌گویند مستنداتی در دست دارند و توانسته‌اند با کسانی که در «بهشت زهرا»‌ی شهرستان تایباد در خراستان رضوی کشته‌شد‌گان را دفن کرده‌اند، صحبت کنند.
راوانیوز نیز ضمن اعلام این خبر و گردهمایی بستگان این سیزده نفر، می نویسد تجمع کنندگان از مقامات دولتی خواسته اند که اجساد این قربانیان از ایران به افغانستان منتقل شود.
"گل خان" به نمایندگی از سوی خانواده‌های قربانیان اظهار داشت: این جوان ها که به قصد پیدا کردن کار به ایران رفته بودند، نه در کار قاچاق مواد مخدر بودند و نه مسلح. گل خان از مقامات دولتی و سازمان‌های بین‌المللی خواست به پرونده قتل این 13 نوجوان افغان رسیدگی کنند.
وی همچنین از مجلس افغانستان انتقاد کرد و گفت: "اگر رئیس جمهور کرزای نمی‌تواند از ملت افغان حمایت کند، پس باید کشور را بین همسایگان تقسیم کند تا از کشته شدن افراد بیگناه جلوگیری شود. اشتباه ما این بود که به کرزای و این نمایندگان رأی دادیم."
او هم‌چنین به دولت هشدار داد که اگر به خواست آن‌ها رسیدگی نکند، اقدام به بمب‌گذاری انتحاری خواهند کرد.
در این میان تعدادی از بستگان نزدیک قربانیان گفته اند که چندین بیانیه از سوی وزیر امور خارجه، استاندار و شورای استانداری برای تحویل دادن اجساد فرستاده شده است، اما کنسولگری ایران درخواست آن‌ها را نپذیرفته است.
آن‌ها تهدید کردند که کنسولگری ایران را آتش خواهند زد و مانع ورود ایرانی‌ها به افغانستان خواهند شد.
محی‌الدین نوری، سخنگوی استانداری، گفت برای سهولت انتقال قانونی اجساد از ایران به افغانستان با مقامات ایرانی تماس خواهند گرفت.

جمهوری اسلامی یاغی و متمرد است

کاوه قریشی/روزآنلاین: به فاصله چند روز از انتشار گزارش جدید احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، کمیته سوم مجمع عمومی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، قطعنامه جدیدی علیه وضعیت حقوق بشر در ایران را با اکثریت آرا به تصویب رساند. در واکنش به گزارش ها علیه وضعیت حقوق بشر در ایران، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، احمد شهید را فردی "فاقد وجاهت قانونی" خوانده که قصد دارد علیه جمهوری اسلامی "سندسازی" کند. دکتر عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران اما بر این باورست که "چون گزارش احمد شهید مستند به مدارک و اسناد نقض مسمتر حقوق بشر در جمهوری اسلامی است، برای محمد جواد لاریجانی و دیگر دولتمردان جمهوری اسلامی راه دیگری جز ترور شخصیت او باقی نمانده است."
شورای امنیت؛ ضامن اجرای قطعنامه ها
شصت وهفتمین جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه، ۷ آذرماه در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد و کشورهای حاضر پیش نویس قطعنامه ای را علیه جمهوری اسلامی به خاطر نقض حقوق بشر به تصویب رساندند.
این قطعنامه که از سوی دولت کانادا پیشنهاد شده بود مورد حمایت ۴۲ کشور قرار گرفت.
کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، سرانجام با ۸۳ رای مثبت، ۳۱ رای منفی و ۶۸ رای ممتنع این قطعنامه را علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند.
محمد خزاعی نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل طی سخنانی در نشست این کمیته،‌ قطعنامه تصویب شده را سیاسی دانست و مدعی شد که "محتوای آن بدور از اصول حرفه ای و یکجانبه" است.
کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل نام یکی از کمیته‌های شش گانه این مجمع برای رسیدگی به موضوعات ویژه، نظیر مقابله با تبعیض و نقض حقوق بشر است.
این کمیته در دو سال گذشته نیز با تصویب پیش نویس قطعنامه‌ هایی از "نقض جدی حقوق بشر در جمهوری اسلامی" عمیقا ابراز نگرانی کرده بود.
سال ۸۸ هم کمیته سوم با تصویب قطعنامه‌ای اقدامات حکومت جمهوری اسلامی در سرکوب تظاهرات معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را محکوم کرد.
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، طی بیانیه مشترکی اعلام کرده اند که "رای سازمان ملل، سرکوب ادامه دار تمام مدافعان حقوق بشر در ایران و خانواده های آنها را نیز محکوم می کند."
عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران در این مورد به روز می گوید: " این قطعنامه به مجمع عمومی سازمان ملل خواهد رفت. در مجمع تمام کشورها عضو هستند. آنجا شاید برای بیستمین سال متوالی، قطعنامه دیگری بر اساس قطعنامه امروز در باره وضعیت حقوق بشر ایران، از طرف مجمع عمومی صادر می شود."
به گفته دکتر لاهیجی تا آخر اسفند ماه امسال، اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل هم کار خود را آغاز می کند که آن هم بر اساس گزارش احمد شهید، یا ماموریت او را تمدید یا قطعنامه دیگری علیه ایران صادر می کند.
به باور این حقوقدان،‌ وقتی دولتی از طرف تمام نهادهای سازمان ملل، به عنوان نقض کننده مستمر حقوق بشر شناخته می شود، بر طبق مقرارت حقوق بین المللی "این دولت یک دولت یاغی و متمرد است".
آقای لاهیجی می گوید: این قطعنامه ها در نهایت به شورای امنیت سازمان ملل متحد می روند و در صورت ادامه نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی، تنها نهادی که می تواند به این قطعنامه ها و تصمیمات ضمانت اجرایی بدهد، شورای امنیت سازمان ملل است.
لاریجانی "دروغ مطلق" می گوید
چند روز قبل از صدور این قطعنامه، احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران پس از يک سفر ۱۲ روزه به کشورهای آلمان، سوئد و نروژ و گفت‌وگو با شاهدان عينی و فعالان حقوق بشر طی بيانيه‌ای در اسلو به جنبه‌های گوناگون نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ايران اشاره کرد.
به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،‌ احمد شهید، در يک کنفرانس مطبوعاتی در اسلو، پايتخت نروژبا قرائت بيانيه‌ای نظر خود را درباره وضعيت حقوق بشر در ايران اعلام کرد.
بر اساس این گزارش، احمد شهيد در کنفرانس مطبوعاتی خود در ۲۲ نوامبر (۲ آذر) در اسلو گفت: "در طول ۱۲ روز گذشته من با ده‌ها فرد ايرانی‌تبار، فعال حقوق بشر، مقامات دولتی و کار‌شناسان آکادميک ملاقات و گفت‌وگو کردم."
آقای شهيد همچنین تأکيد کرد که وی برای سنجش ميزان اعتبار و باورمندی اظهارات شواهد، معيارهای سختگيرانه‌ای در نظر گرفته است. بر پايه اين سنجه‌ها، او در اين سفر به شهادت‌های قابل باوری دست يافته است که تصويری بسيار نگران‌کننده از وضعيت حقوق بشر در ايران را بازتاب می‌دهند.
افزايش نگران‌کننده شمار اعدام‌ها، وضعيت وخيم اقليت‌ها، بدترشدن وضعيت زنان در ايران و فشار شديد دولت جمهوری اسلامی بر فعالان حقوق بشر از جمله محورهای بیانیه اخیر گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران بوده است.
محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در واکنش به این بیانیه روز سه شنبه، ۷ آذر ماه، قبل از برگزاری جلسه کمیته سوم، طی یک نشست خبری درباره احمد شهید گفت: "این فرد مضحک، دنبال سند سازی علیه ایران است و هزینه می کند تا مخالفان ایران به لندن سفر کنند و به او گزارش دهند."
محمد جواد لاریجانی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: "این اقدام او خلاف اصول گزارشگری در سازمان ملل است و اسم آن سندسازی است."
عبدالکریم لاهیجی در واکنش به این اظهارات می گوید: "گذشته و حال آقای محمد جواد لاریجانی و سوابق وی، چه در وزارت خارجه و چه در قوه قضاییه جمهوری اسلامی از او در محافل بین المللی چهره ای به نمایش گذاشته که بر اساس آن در موقعیتی نیست که بخواهد صلاحیت گزارشگر یا گزارشگران سازمان ملل را زیر سئوال ببرد. آقای احمد شهید توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل با اکثریت قاطعی انتخاب شده است. جمهوری اسلامی در دو سال گذشته به او ویزای ورود به ایران را نداده است تا گزارش جامعی از وضعیت و خیم و اسفناک حقوق بشر در جمهوری اسلامی تهیه کند."
رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در همین نشست خبری اما گفته جمهوری اسلامی در جریان سفر بان کی مون به تهران اعلام کرده که سیستم قوه قضائیه باز است و مشکلی با گزارشگری گزارشگران ویژه ندارد.
رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران در این زمینه می گوید: "این اظهار نیز مانند سایر اظهاراتش کذب محض و دروغ مطلق است. به خاطر اینکه در پنج سال گذشته، به ویژه بعد از وقایع انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، بارها و بارها گزارشگران موضوعی و از جمله گزارشگر مربوط به بازداشت های خودسرانه، گزارشگر مربوط به شکنجه، گزارشگر مربوط به اعدام های غیر قضایی، گزارشگر مربوط به آزادی بیان و مذاهب از ایران خواسته اند که به آنها ویزا داده شود تا بتوانند به ایران سفر کنند اما جمهوری اسلامی از صدور ویزا خودداری کرده است."
این فعال حقوق بشر واکنش قوه قضاییه به این گزارش را "فرار به جلو" برای مقابله با گزارش نهایی احمد شهید در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران میداند؛گزارشی که قرار است هفته آینده به سازمان ملل متحد تقدیم شود.
آقای لاهیجی در پایان می گوید: "جامعه بین المللی هم با صدور این قطع نامه ها حداقل صدای اعتراض خود را به گوش مقامات جمهوری می رساند. بیش از این باید ببینیم در ماه ها و سالهای آینده جامعه بین المللی چه سیاستی در ارتباط با یک دولت یاغی و غیر متعهد به تمام قطعنامه های نهادهای سازمان ملل و مقررات بین المللی حقوق بشر و حقوق بین المللی، اتخاذ خواهد کرد."

اولین تصاویر از ملک عبدالله پس از انجام عمل جراحی


  العربیه تلویزیون سعودی روز چهارشنبه اولین تصاویر از ملک عبدالله پادشاه سعودی پس از انجام عمل جراحی بر روی مهره های کمر در ریاض را پخش کرد.

این عمل که 10 روز پیش انجام شد حدود 11 ساعت طول کشید. تعداد زیادی از مقامات و شاهزاداگان سعودی از ملک عبدالله در محل اقامت خویش عیادت کردند.

در این تصاویر ملک عبدالله در حالی که از وضعیت جسمی خوبی برخوردار بود با عیادت کنندگان گفتگو کرد.

شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز روز پنجشنبه گذشته با ملک عبدالله در شهرک پزشکی ملک عبدالعزیز دیدار کرده بود.

دیوان پادشاه سعودی در 18 نوامبر گذشته از انجام عمل موفقیت آمیز بر روی مهره های کمر ملک عبدالله خبر داده بود.

کشته شدن 34 تن در دو انفجار شدید پایتخت سوریه


دیدبان حقوق بشر سوریه روز چهارشنبه 28-11-2012 اعلام کرد دست کم 34 تن بر اثر انفجار دو خودروی بمب گذاری شده در منطقه "جرمانا" در دمشق جان خود را از دست دادند.

به گزارش تلویزیون العربیه به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه دو انفجار بسیار مهیبی پایتخت سوریه را تکان داد.


براساس این گزارش دقایقی پس از این دو انفجار شدید تعدادی آمبولانس به محل وقوع انفجار اعزام شدند.


تلویزیون دولتی سوریه ضمن پخش این خبر بر وجود تلفات جانی و مالی ناشی از این انفجارها نیز تاکید کرد.


خبرگزاری دولتی سوریه سانا "تروریست ها" را مسئول این انفجارها دانست.


شاهدان عینی می گویند انفجارها در ساعت 6.30 بامداد به وقوع پیوست.


این در حالی است که مخالفان می گویند قبل از وقوع این دو انفجار درگیری‌ شدیدی میان نیروهای اسد و مخالفان مسلح در این منطقه روی داده است.


در همین حال دیدبان حقوق بشر سوریه از بمباران شدید شهر الزبدانی در حومه دمشق توسط نیروی هوایی اسد خبر داد.


این شهر از مدت هاست از کنترل نیروهای اسد خارج شده است.


به گزارش مخالفان هفته گذشته درگیری شدیدی میان نیروهای امنیتی و ارتش آزاد در منطقه جوبر و القابون درحومه دمشق، به خصوص در منطقه غوطه در شرق دمشق روی داده است.


از سوی دیگر خبرگزاری دولتی سوریه "سانا" در گزارشی گفته است که نیروهای امنیتی و ارتش این کشور که در منطقه قنیطره مستقر بودند برای محافظت از مناطق اطراف کاخ ریاست جمهوری به دمشق فراخوانده شدند.


کمیته هماهنگی انقلاب سوریه، اعلام کردند روز گذشته 48 نفر در دمشق و اطراف آن کشته شدند. بر اساس گزارش این کمیته روز گذشته در سراسر این کشور 131 نفر از جمله 12 کودک کشته شدند.


فعالان حقوق بشر سوری می ‌گویند از زمان آغاز اعتراضات در این کشور تاکنون بیش از 40 هزار نفر کشته شده‌اند.